«روزگار غار» عرضه اینترنتی شد/ داستان محله‌ قدیمی تهران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۲

«روزگار غار» عرضه اینترنتی شد/ داستان محله‌ قدیمی تهران

مستند «روزگار غار» به کارگردانی مرتضی منشی در سامانه‌های وی‌اودی نظیر فیلیمو عرضه اینترنتی شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی خانه مستند، مستند «روزگار غار» به کارگردانی مرتضی منشی روایت محله دروازه غار از محله‌های قدیمی تهران با تاریخی پر بار است که با هدف شکستن برخی کلیشه‌های رایج درباره نگاه منفی به آن در سامانه‌های وی‌اودی نظیر فیلیمو عرضه اینترنتی شد.

دروازه غار بی شک یک محله منحصر بفرد در تاریخ شهر تهران است. شکل زندگی مردم این محل  به عنوان گود نشین و اینکه این محله  زیستگاه تیپ‌های اجتماعی و اقوام خاص از جمله لوطی‌ها و غربتی‌ها بوده، خود گواهی بر این مدعاست. این مستند ریشه‌های تاریخی شکل‌گیری محله قدیمی دروازه غار و علت شهرت آن به تصویر کشیده و برای اولین بار برخی نکات برجسته درباره این محله بیان شده است.

در پژوهش این مستند با تهران شناسانی نظیر عبدالله انوار، علی همدانی مسول دانشنامه جامع تهران بزرگ به صحبت پرداخته شده و اطلاعات این افراد با اطلاعات ساکنان محله دروازه غار از جمله مجید اسماعیل‌پور صاحب قهوه‌خانه حاج تقی و برادرزاده رمضون یخی تطبیق داده شده است.

همچنین قهوه‌خانه‌های محله دروازه غار از زمان قدیم بسیار معروف بوده‌اند و هنوز هم تعدادی از آن‌ها از جمله قهوه‌خانه‌های حاج تقی و اصغر پسته شام باقی مانده‌اند که یادآور مناسبات تهران قدیم بوده‌اند که در مستند «دروازه غار» به تصویر کشیده است.

در این مستند با به تصویر کشیدن بناهای قدیمی محله، خاطرات و وجوه مثبت محله بازگو و افراد که با همه کاستی‌ها به محله خود علاقه دارند، به تصویر کشیده می‌شوند.

مستند «روزگار غار» به کارگردانی مرتضی منشی و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تولید شده در خانه مستند است که هم‌اکنون در سامانه‌های وی او دی نظیر فیلیمو، عماریار و فیلمیگردی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است