«دِرب» کشمکش میان مرگ و زندگی‌ست/ سپری کردن روزهای آخر فیلمبرداری

سید رضا محقق تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دِرب» که چندی پیش پروانه ساخت آن به نویسندگی و کارگردانی سید هادی محقق صادر شد، در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا، درباره داستان این فیلم که روزهای آخر فیلمبرداری را سپری می‌کند، گفت: «دِرب» داستان 2 برادر معلول است؛ یکی از آن‌ها به هیچ وجه قادر به حرکت نیست ولی برادر دیگر تنها از ناحیه پا به پایین فلج مادرزادی است و او نان آور خانواده محسوب می‌شود.

وی افزود: روزی برق خانه آن‌ها می‌رود و برادری که قادر به حرکت است به دنبال تلفن همراه برای ارتباط با اداره برق می‌گردد. بعد از مدتی کارمند اداره برق که برای مشکل آن‌ها به خانه‌شان مراجعه می‌کند، وضعیت‌شان را مشاهده و از لحاظ اخلاقی و وجدانی به هم می‌ریزد. در میان این قطعی رخ داده، موتور تُشَکِ برقی برادر معلول از کار می‌افتد و مامور درصدد راه‌اندازی دوباره آن است که در این میان اتفاقاتی رخ می‌دهد.

محقق درباره علت نام‌گذاری این فیلم بیان کرد: تمام اتفاقات فیلم در یک مکان جغرافیایی مشخص به نام «دِرب» که به معنای کشمکش میان مرگ و زندگی است، می‌افتد. این مکان یکی از روستاهای توابع شهرستان دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد است. از طرف دیگر کلمه «دِرب» اشاره‌ای به گرداب دارد؛ گفته می‌شود اگر در گرداب دست و پا بزنی غرق می‌شوی ولی اگر خود را رها کنی، راحت‌تر به بالای آب برمی‌گردی. در مشکلات زندگی نیز هرچه بیشتر دست و پا بزنی، بیشتر غرق می‌شوی ولی اگر خود را رها کنید و به مشکلات توجهی نکنید می‌توانید راحت‌تر از آن‌ها عبور کنید.

تهیه‌کننده «او خوب سنگ میزند» (بردو) درباره ایده این اثر اظهار کرد: ایده این اثر که کاری اخلاقی و امیدگراست از هادی محقق بود. او بعد از فیلم سینمایی «ایرو» چندسالی درگیر این ایده بود، چندباری نیز مشغول نوشتن آن شد ولی به چیزی که می‌خواست نمی‌رسید. درنهایت بعد از مدت‌ها به جمع‌بندی مورد نظرش رسید و درخواست پروانه ساخت دادیم.

وی در پایان درباره عوامل و بازیگران فیلم عنوان کرد: هادی محقق نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند، در کنار او چند بازیگر محلی حضور دارند که در آینده معرفی‌شان خواهیم کرد. عوامل و بازیگران مختصری داریم و تیم شلوغی نیست، هم‌زمان تدوین آن نیز توسط عباس عباسی انجام می‌شود.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/