آثار «هویت» حاصل زندگی در شیرازست/ نگارگری هنر از رده خارج نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۳
حبیب مرادی در گفتگو با صبا:

آثار «هویت» حاصل زندگی در شیرازست/ نگارگری هنر از رده خارج نیست

حبیب مرادی درباره آثار نمایشگاه «هویت» و نگاه مخاطبان و منتقدان به هنر نگارگری گفت.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، حبیب مرادی نگارگر ایرانی در بیش از ۲۷ فعالیت در این حوزه موفق به کسب جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی از جمله برگزیده هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر سال ۱۳۹۴، دریافت جایزه و لوح تقدیر mansiyon در جشنواره بین‌المللی هنرهای اسلامی ترکیه سال ۱۳۹۵، کسب مقام دوم در سومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری (ارسیکا) سال ۱۳۹۶ شده است.

حبیب مرادی تا کنون بیش از ۱۰ نمایشگاه انفرادی در ایران، ترکیه و دانشگاه ملی هنر لاهور پاکستان و بالغ بر ۲۰ نمایشگاه گروهی داخلی برگزار کرده و حال نمایشگاه انفرادی او به نام «هویت» تا دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ در گالری اُ برپا است.

حبیب مرادی در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا با بیان اینکه جرقه اصلی این آثار مربوط به زمانی‌ست که در سال ۹۶ تازه ساکن شیراز شده بود، بیان کرد: آثار فعلی در نمایشگاه گالری اٌ طی ۵ سال گذشته خلق شده‌اند و شامل سه مجموعه می‌شوند که هر سه ذیل عنوان «هویت» گردهم جمع شده‌اند.

او درباره سبک آثار این نمایشگاه گفت: در دسته هنر معاصر ایران می‌توان سبک این آثار را به نوعی در زمره آثار سوررئال قرار داد. همواره علاقه‌مند بوده‌ام تا از تکنیک نگارگری «نقاشی ایرانی» برای بیانگری زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کنم، استفاده کنم. البته در طول بیش از ۲۷ سال یکسری تکنیک‌هایی را که در نگارگری رایج نبوده و تاکنون استفاده نشده است با شیوه سنتی ایرانی تلفیق کردم.

این هنرمند ادامه داد: مانند هر انسان دیگری که در این اجتماع زندگی می‌کند و زندگی‌اش تحت تاثیر رویدادهای متعدد محیط قرار می‌گیرد، نحوه مواجه و بیانگری من با آن وقایع، در نقاشی‌ام انعکاس پیدا می‌کند. در واقع این انعکاس تلفیقی از احساسات درونی من، رخدادهای زندگی روزمره و امکاناتی که کاغذ و رنگ و تکنیک نقاشی اصیل ایرانی در اختیار من قرار می‌دهد، هستند تا آن‌ها را به شیوه یک ایرانی قرن بیست و یکمی بیان کنم.

این نگارگر درباره استقبال مخاطبان از نمایشگاه «هویت» تشریح کرد: واقعیت آن است با توجه به شرایط کرونا گمان نمی‌کردم نمایشگاه تا این حد با استقبال مواجه شود. البته من تنها در روز افتتاحیه حضور داشتم اما می‌دیدم افراد مدام سوال‌هایی را مطرح می‌کردند. مُهر ایرانی روی این آثار باعث شده بود ارتباط تنگاتنگی با آن‌ها برقرار کنند. تصور کلیشه‌ای که افراد از نگارگری و نقاشی ایرانی داشتند تغییر پیدا کرد و پیام‌هایی در این‌باره دریافت می‌کنم.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: طی دوران هنرستان زیر نظر استاد علی کوهپایه حقی مشق آثار قدما را انجام می‌دادیم و ناخودآگاه آن‌ها تاثیر خودشان را بر من گذاشتند، مانند آثار سلطان محمد، محمد سیاه قلم، رضا عباسی، کمال الدین بهزاد. اما اینکه از سبک و یا شخص خاصی منحصرا پیروی کرده باشم ،پاسخم منفی ست. استاد کوهپایه همواره از خلاقیت در آثار نگارگری شاگردانش استقبال می‌کرد. بعد از دوران هنرستان مدت کوتاهی تجربه کار روی بوم و رنگ روغن را هم داشتم اما دوباره به همان کاغذ دستساز، مقوا و رنگ‎‌های کاربردی نقاشی ایرانی بازگشتم.

مرادی در پایان درباره هنر نگارگری عنوان کرد: در نهایت باید بگویم بسیاری از منتقدان این هنر ملی ایران را در حال حاضر از رده خارج شده تلقی می‌کنند و
گاهی حتی ابا دارند برای آن از بعد هنری ارزش قایل شوند و بیشتر با عنوان صنایع مستظرفه، صنایع دستی، دکوراتیو و یا بیان روایات کهن از آن یاد می‌کنند و نه بیشتر. من معتقدم کسی که به تکنیک نقاشی ایرانی اشراف پیدا کند، می‌تواند با جهان‌بینی خاص خود، مسیر جدید و منحصربه‌فرد را ایجاد کند و اسیر تکرار آنچه گذشتگان در زمانه خودشان به بهترین نحو آفریدند، نشود. در واقع می‌توانند به نوبه خود به این هنر چیزی بیافزایند.

ندا زنیگنه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است