المپیاد فیلمسازی نوجوانان مرا با دنیای جدیدی از جامعه آشنا کرد/ تصویب یک طرح | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۸
پوران درخشنده در گفتگو با صبا:

المپیاد فیلمسازی نوجوانان مرا با دنیای جدیدی از جامعه آشنا کرد/ تصویب یک طرح

پوران درخشنده معتقدست نسل جدید بسیار متفاوت از نسل های گذشته خود هستند و سرعت تحولات بین آنها زیاد است.

پوران درخشنده کارگردان سینما که در سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان به عنوان استاد راهنما در سومین دوره المپیاد فیلمسازی حضور داشت درباره برگزاری این دوره المپیاد و سطح علمی افراد حاضر در آن در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا عنوان کرد: به نظر من برگزاری این المپیادها برای ما فیلمسازان و بچه هایی که برای حضور در آن از سراسر کشور انتخاب شده بودند، فرصت خوبی بود تا ایده های اولیه آن ها توسط استادان راهنما به طرح نهایی تبدیل شود.

وی ادامه داد: برای من به عنوان یک فیلمساز دغدغه مند برگزاری این المپیادها و دیدن این نوجوان ها فرصت بسیار خوبی بود. از سال ۸۹ به بعد به نوعی من از این نوجوانان دور بودم، اما اینجا فرصت شد تا با نوجوانانی آشنا شوم که خیلی فراتر از چیزی که من می دانستم، می دانستند و خیلی پیشرو بودند و مساdلی را مطرح می کردند که من با آن ها غریبه بودم.

درخشنده با اشاره به اینکه فاصله زیادی با قشر جوان حال حاضر  جامعه دارد، اضافه کرد: با معاشرتی که با این نوجوانان داشتم، متوجه شدم که چقدر با دنیای آن ها فاصله دارم و چقدر باید دوندگی کنم تا به آن ها برسم. دنیای آن ها دنیای مجازی است و با دنیای واقعی که در آن زندگی می کنیم بسیار فاصله دارد. بچه های ما در سال ۱۳۹۸ از لحاظ فیزیکی در ایران هستند ولی در جهان زندگی می کنند و این برایم بسیار حیرت آور و کنجکاوی برانگیز بود.

کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی زنند» با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که در المپیاد حضور یافت وجود نوجوانانی از سراسر کشور است، گفت: این که از ۱۰ استان کشور نوجوانانی حضور داشته اند، باعث می شد به این فکر کنم که همزمان با بچه هایی از ۱۰ استان کشور در حال پژوهش هستم و این فرصت برای من و آن ها به وجود آمد که طرحی را به وجود بیاوریم که جزو طرح های برنده بود و انجمن سینمای جوانان ایران ساخت آن را پس از انتخاب پذیرفت.

درخشنده درباره سرنوشت این نوجوانان که در المپیادهای فیلمسازی حضور داشتند، گفت: بعد از این جشنواره طبیعتا باید مراحل آموزشی آن ها دنبال شود چون اگر نشود تمام زحمات از بین خواهد رفت. این حمایت باید از طرف کانون پرورش، آموزش و پرورش ادامه پیدا کند.

کارگردان «زیر سقف دودی» در پاسخ به اینکه با توجه به بروز استعدادهای نوظهور در المپیادها، آینده سینمای کودک را چگونه پیش بینی می کند؟ گفت: فکر می کنم این بچه ها اگر همینطور حمایت و نظارت شوند و در طول سال رها نشوند، از بین آن ها فیلمسازان خوبی بیرون می آید که مسایل نسل خود را مطرح می کنند. این بسیار مساله مهمی است زیرا اینها نسبت به نسل های گذشته شهامت بیشتری در بیان موضوعات روز جامعه دارند.

وی با اشاره به اینکه باید خانواده ها جایگاه خود را نسبت به بچه ها بدانند و خود را با تفکرات آن ها هماهنگ کنند، گفت: نباید خانواده ها از فرزندان خود جا بمانند چون جا ماندن خانواده ها از فرزندان خود برابر است با جا ماندن یک جامعه از نسلی که به سرعت در حال حرکت است.

کارگردان «رویای خیس» درباره فعالیت مرکز گسترش سینمای کودک و نوجوان گفت: این مرکز برای ارتقای کیفی سینمای کودک راه اندازی شده و هدف این است که سینماگران ما تحقیق و پژوهش بیشتری درباره سینمای کودکان داشته باشند و فیلم های پرمخاطبی را بسازند. ما باید دنیای بچه ها را بشناسیم و فیلم ها را بر اساس دنیای بچه ها طبقه بندی کرده و بدانیم برای چه سنی می خواهیم فیلم بسازیم.

زهرا دمزآبادی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است