انتقاد آپارات از دستورِ حذف گفتگوی احمدی‌نژاد/ساترا: آپارات نخواست ممیزی کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۴
صبا گزارش می‌دهد؛

انتقاد آپارات از دستورِ حذف گفتگوی احمدی‌نژاد/ساترا: آپارات نخواست ممیزی کند

آپارات، ساترا و نماینده تهران در مجلس به حذف گفتگوی محمود احمدی‌نژاد از خروجی آپارات واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، در روزهای گذشته، حذف گفتگوی ویدیویی علی علیزاده تحلیل‌گر سیاسی ساکن لندن و محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری سابق ایران از خروجی پلتفرم آپارات حواشی فراوانی ایجاد کرده است.

این گفتگو روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه در ۱۰۲ دقیقه منتشر شد و از زمان انتشار، مانند دیگر اظهارنظرهای احمدی‌نژاد، واکنش‌های فراوانی را برانگیخت. رییس دولت‌های نهم و دهم در این گفتگو ضمن انتقادهایی به ساختار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در کشور، از برخی اتفاقات و قوانین مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده است.

پس از حذف این گفتگو از خروجی آپارات و به وجود آمدن زمزمه‌هایی مبنی بر آن که دستور ساترا باعث این اتفاق بوده، آپارات بعد از ظهر امروز ۲۱ اردیبهشت ماه در اطلاعیه‌ای رسمی، نقش ساترا را تأیید کرد. در این اطلاعیه کوتاه که در صفحه توییتر این پلتفرم منتشر شد، صراحتا از این اقدام ساترا انتقاد شده و آمده است: مخاطبان محترم؛ حذف ویدیو مصاحبه آقایان علیزاده و احمدی‌نژاد با ابلاغیه ساترا در ۱۴۰۰/۲/۱۹ ساعت ۱۷ انجام شد. متاسفانه همچنان سیاست‌های متضاد در فضای مجازی حاکم است و باز هم سرویس‌های بومی، مخاطب انتقادهای به‌حق کاربران‌ قرار گرفتند و صدای پاسخگوی دیگری شنیده نمی‌شود.

اطلاعیه آپارات از معدود واکنش‌های رسمی مجموعه صباایده نسبت به ممیزی‌های اعمالی از سوی ساترا است.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) که معمولا مواضع رسمی این سازمان را در فضای مجازی بیان می‌کند، در صفحه توییتر خود به اطلاعیه آپارات واکنش نشان داد. علی سعد در بخشی از این متن، با اشاره به این که آپارات اعتراضی به ممیزی ویدیو از سوی ساترا نکرده، نوشته است: ارجاع مذکور با عنوان «اصلاح یا حذف محتوای متخلفانه» در سامانه به رسانه ابلاغ شده و گزینه «حذف» انتخاب رسانه بوده. با بررسی مجدد فایل مذکور، علی‌رغم وجود معدودی از بخش‌های ناظر به زیر سوال بردن سلامت انتخابات، کلیت مصاحبه مشمول منع انتشار تشخیص داده نمی‌شود.

حذف این گفتگو از خروجی آپارات، واکنش‌های دیگری نیز داشته است. مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توییتی در این باره نوشت: آقای صداوسیما! من مخالف بودم اما مجلس به شما اعتماد کرد و انحصار تنظیم مقررات و نظارت بر صوت و تصویر فراگیر را به شما داد. از این اختیار به گونه‌ای استفاده نکنید که با کج‌سلیقگی، محتوای داخلی را به سمت پلتفرم‌های خارجی سوق دهید. سعه صدر داشته باشید.

علی علیزاده تحلیل‌گر سیاسی ساکن لندن که مجموعه گفتگوهایی را با فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در قالب «تلویزیون اینترنتی جدال» انجام می‌دهد، پس از حذف این گفتگو از خروجی آپارات، در صفحه‌اش نوشت: امیدوارم روزی به این اعتماد به نفس برسیم که به همه صداها اجازه شنیده شدن بدهیم و بتوانیم حرف‌های خودمان را صریح در رسانه‌های داخلی بزنیم و به پلتفرم‌های بیگانه نیاز نداشته باشیم.

ساترا روز گذشته ۲۰ اردیبهشت ماه در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی که با حضور رییس سازمان صداوسیما برگزار شد، از پیش‌نویس مقررات تدوین‌شده درباره فعالیت‌های تبلیغاتی انتخاباتی بر بستر پلتفرم‌های مجازی رونمایی کرد.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است