رویکردی انتقادی به مدرنیسم در «روزی که من خرگوش بودم»/ پیشگویی های آینده | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۱

رویکردی انتقادی به مدرنیسم در «روزی که من خرگوش بودم»/ پیشگویی های آینده

«روزی که من خرگوش بودم» رویکردی انتقادی به موضوع مدرنیسم و قوانین اجتماعی دارد.
مریم صباغ پور هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره مجموعه آثاری که با عنوان «روزی که من خرگوش بودم» در گالری «اُ» به نمایش گذاشته است، توضیح داد: می خواستم زمان های متفاوتی را شامل گذشته، حال و آینده در کل مجموعه ام داشته باشم که بتوانم آینده را پیش بینی کنم و بنابراین این عنوان را انتخاب کردم که هم طنزی در آن وجود داشته باشد و هم اشاره به زمان گذشته ای داشته باشد.
وی افزود: این مجموعه درباره آینده ای است که هیچ شباهتی به گذشته ندارد. گذشته ای که شبیه خیال شده است. من به زمان گذشته و حال نیاز داشتم که آینده نزدیک یا دور را بتوانم پیشگویی کنم.
این هنرمند نقاش همچنین با اشاره به رویکرد انتقادی آثارش نسبت به مدرنیسم بیان کرد: سوال دیگر من در ارائه این مجموعه آثار، درباره تمدن است و این که همه قوانینی که از گذشته تا امروز وجود داشته است آیا توانسته به انسان ها کمک کند؟ این آثار نگاهی انتقادی به مدرنیسم دارد چرا که خردباوری قرار بود انسان را به آرمانشهرش برساند اما خود باعث فاجعه و بدبختی نوع بشر شد. خردباوری منجر به بروز جریان سرمایه داری پیشرفته و مشروعیت بخشیدن به استعمار جدید شده است. با ارائه این آثار می خواهم بگویم که باید نگاه دوباره ای به قانون های اجتماعی خودمان بیاندازیم که چرا به شکوفایی نرسیده ایم؟ خانه ای که ساخته ایم از پای بست ویران بوده است و در حال خراب شدن روی سر ماست.
صباغ پور درباره ترس و طنزی که در آثارش دیده می شود، توضیح داد: من همیشه در آثارم چهار رکن را دنبال می کنم که شامل ترس، طنز، تضاد، رنج و لذت از رنج  است. احساس می کنم طنز، زبان معاصر است و ترس و تضاد و رنج هم به من کمک می کنند که با زمان خودم هماهنگ باشم و بتوانم حرفم را بزنم. این عناصر همیشه در آثار من حضور داشته است و در کلیت همه مجموعه آثار من همه این عناصر دیده می شود اما مشخص نیست که در آینده همچنان به این عناصر بپردازم.
وی درباره نمادهایی که در آثارش استفاده کرده است، اظهار کرد: من می خواستم زمان را به تصویر بکشم که اگر چه گفتن آن در کلام آسان است اما در قالب تصویر که زبان خاموشی است کار دشواری است. به همین دلیل از نمادها استفاده کردم و تیرهای برق را نماد حال قرار دادم و درختان را نماد گذشته انتخاب کرده ام که در کنار هم ترکیب بندی گسسته ای را ایجاد کند که بتواند یک آینده نزدیک یا دور را نشان دهد.
این هنرمند نقاش درباره عنوان نمایشگاه و ارتباط آن با موضوع تناسخ بیان کرد: از عنوان نمایشگاه موضوع «تناسخ» استنباط می شود اما من نیاز به یک زبان گسسته و مبهم داشتم. من تضاد را دنبال می کنم بنابراین دقیقاً روی یک خط راه نمی روم بلکه چیزی را می گویم که بعد متضاد آن را هم می گویم. نمی توان روی یک خط و چارچوب مشخص چیزی را دریافت کرد بلک باید در یک تضاد و گسستگی به مفهوم کلی رسید.
وی افزود: روزی که خرگوش بودم دارای طنز و زمان گذشته است که مورد نظر من بود ولی معنی که از آن دریافت می شود را نمی خواستم و این معنی اشتباهی است که باید از ذهن مخاطب بیرون برود.
صباغ پور در پایان درباره قایق های شکسته و استفاده از نماد اسب هم گفت: قایق های شکسته در این آثار به گذشت زمان اشاره دارد که نشان دهد قایق های امروز شبیه قایق های گذشته نیست و  هم این که شکستی را که می خواستم ایجاد کند. انتخاب اسب و قایق هم معنای نمادین دارد و هم می تواند در حوزه تصویری این قابلیت را برای ارائه بیان بهتر به من بدهد. هیجان نمایی و بیان اکسپرسیو را در بدن اسب و  عضلاتش می توانستم نشان دهم. این انتخاب ها برای رسیدن به یک بیان بهتر بوده است.
نمایشگاه «روزی که من خرگوش بودم» شامل ۲۲ تابلو نقاشی از مریم صباغ پور است که از یکم شهریورماه در گالری «اُ» برپا شده و تا سه شنبه ۱۲ شهریورماه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ آماده بازدید علاقه مندان است.
گالری «اُ» در  خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه  اول واقع است.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است