«زندگی پس از زندگی» فصل سوم خواهد داشت/ می گویند تجربه درباره حجاب بیاور! | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۰
عباس موزون در نشست خبری ویژه برنامه افطار شبکه 4 مطرح کرد:

«زندگی پس از زندگی» فصل سوم خواهد داشت/ می گویند تجربه درباره حجاب بیاور!

نشست خبری ویژه برنامه افطار «زندگی پس از زندگی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، ظهر امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه نشست خبری عوامل برنامه «زندگی پس از زندگی» در اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد.

در این نشست عباس موزون تهیه‌کننده، کارگردان و مجری این برنامه و محمدامین نوروزی مدیر گروه ادب و هنر شبکه حضور داشتند، اما از حضور مسعود معینی‌پور مدیر شبکه ۴ سیما که قرار بود در نشست حاضر شود، خبری نشد.

موضوع مرگ نصیحت گر و جذاب است

نوروزی مدیر گروه ادب و هنر شبکه ۴ در ابتدای جلسه گفت: طرح تجربه گران موضوع تحقیق آقای موزون بوده است که از قبل کار کرده بودند. بنده از آبان ۹۸ در گروه ادب و هنر آمدم، چون از قبل در جریان این برنامه بودم، به مدیریت شبکه پیشنهاد دادیم و تصمیم گرفته شد این برنامه در شبکه ۴ به سرانجام برسد و با توجه به موضوع مرگ و عالم غیب که نصیحت گر و جذاب است، به کنداکتور ماه رمضان راه یافت.

وی افزود: در فصل دوم نسبت به فصل اول تغییراتی داشت که با زحمات دوستان و حمایت های شبکه به انجام رسید و نتیجه اش را در آنتن می بینید.

نوروزی درباره تماس های مردمی گفت: مردم بسیار لطف دارند و پیام های صوتی یا پیامکی فراوانی ارسال کرده اند. خیلی خوب و امیدوارکننده بود و بسیاری درخواست داشتند که تجربیات شان بررسی شود.

محصول یک کار تیمی

عباس موزون در ادامه بیان کرد: «زندگی پس از زندگی» محصول یک فرایند و کار تیمی است. زمانی که سال ۹۵ این پژوهش شروع شد و در همایش ها تنها بودم، اگرچه تصویربرداری با هزینه شخصی شروع شد، اما -روی صحبت من با مدیران سازمان عزیز صداوسیماست- خیلی مهم و تعیین کننده است که مدیری تشخیص بدهد که این کار ظرفیت دارد و کار را پخش کند. این که کار را با هزینه شخصی انجام دادیم، کافی نبود. این که شرط لازم را کافی می کرد، این بود که یک مدیر با تیزبینی تشخیص دهد این موضوع روی لبه تیغ را به آنتن بیاورد.

وی افزود: زمانی که دکتر معینی پور پیشنهاد آقای نوروزی را پذیرفتند و هزینه های شخصی را متقبل شدند، ما آماده بودیم که رایگان کار را در اینترنت منتشر کنیم، اما وقتی شبکه وارد شد، کار به حوزه جمعی وارد شد. مدیران بسیار حمایت کردند.

وی ادامه داد: در ۱۶ سالگی در مشهد با تئاتر و عکاسی شروع کردم و ۳۱ سال است که در این حوزه فعالم. اما وقتی به تهران آمدم، کار جدی را شروع کردم. اگر کسی بخواهد موفق شود، باید به تهران بیاید. «زندگی پس از زندگی پس از زندگی»ها در شهرستان ها خفته اند.

موزون اظهار کرد: این برنامه با هزینه شخصی شروع شد، اما شبکه ۴ جلو آمد و پروژه را حمایت و خریداری کرد و از نظر فنی و محتوایی کمک کرد. این برنامه با هزینه شخصی ساخته نشد، با هزینه شخصی شروع شد. من از مدیران خطرپذیر شبکه ۴ تشکر می کنم.

ارتباط با آغازگر جهانی تجربیات

مجری برنامه گفت: نباید از حق گذشت. سال ها پیش توسط آقای ریموند مودی در خارج از کشور این کار شروع شد و وی با کتابی به عنوان «لایف افتر لایف» منتشر کرد. ارتباطی که با وی داشتیم، در در فصل ۲ برنامه نیز تصویری شد.

وی ادامه داد: از سال ۹۵ با یک تجربه گر به نام آقای محمد زمانی قلعه آشنا شدم. از یزد و گناوه و تهران همایش هایی برگزار شد و بعد از تقویت تحقیقات شخصی، ۱۰ سنجه را به ۵۰ سنجه بین المللی اضافه کردم. با سنجه هایی هم تجربه گر را بررسی می کنم. تجربه گری نیست که با یک مصاحبه جلوی دوربین بیاید. آن چیزی که می بینید، حداقل چهارمین مصاحبه است.

عباس موزون اظهار کرد: بعضی از تجربیات اصلا تجربه نیستند و مثلا خواب هستند. بعضی از تجربیات درست هستند، اما بسیار کوتاه است. بعضی دیگر هم به اشکال مختلف غربال می شوند. بعضی از تجربیات مشابه هم حذف می شود. اما ابتدای همه غربال ها، ۷۰ فیلتر است که تجربه گران از آن عبور می کنند.

وی افزود: در برنامه ای که مخاطب به جمله جمله اش نیاز دارد ایمان بیاورد، ضروری است که غیرمستقیم یادآوری کنیم که این یک فرایند پژوهشی است. یکی از پرسش هایم را می خواهم برای اولین بار بسوزانم. وقتی در ۲ مکان و زمان مختلف، ماه ها بعد یک تجربه گر یک جمله و یک اتفاق را دقیقا تکرار می کند، قلب شما گواهی می دهد که این تجربه گر درست است.

موزون تاکید کرد: حتی دکور کار هم پژوهش محور است. امسال ۴ نفر در دکور به بالا نگاه کردند و گفتند تجربه شان این شکلی بود.

سنجش برای یافتن تجربیات واقعی

در ادامه نشست، امین نوروزی درباره اثبات تجربه گر بودن افراد گفت: غیر از تجربه گر، از شاهدها هم استفاده کنیم، مثل دکتر یا همسر فرد تجربه گر.

موزون در تکمیل صحبت های نوروزی گفت: وقتی به شهرستان می رویم، به افراد متعددی مراجعه می کنیم. یک تجربه گر علاوه بر همه غربال ها، در غربال به مسائل خانوادگی و شخصی هم توجه می کنیم. عالم پس از مرگ، عالم کشف و شهود است. ما مطلع می شویم که وقتی این تجربه منتشر می شود، بسیاری از روابط شخصی و خانوادگی هم مشخص می شود. باید به این مسئله توجه کنیم.

نوروزی اظهار کرد: یکی از راستی آزمایی ها این است که شاهدهای مختلفی دارند. تجربه گری که گواه و شاهد دیگری نداشته باشد، اما اصلا سراغ آن نمی رویم.

موزون در ادامه بیان کرد: تجربه های صحیح زیادی است که طبق سنجه های بنده، درست است، اما قابلیت تلویزیونی ندارد. چون شاهدی ندارد و از دیگران پنهان کرده است. بنابراین مناسب تلویزیون نیست.

می گویند تجربه درباره حجاب بیاور!

موزون افزود: بسیاری می گویند تجربیات پس از مرگ مثلا درباره زکات یا حجاب باشد، یا منفی یا مثبت باشد. در حالی که اینطوری نیست و در اختیار ما نیست. ممکن است در فصل سوم، همه تجربیات مثبت یا همگی منفی باشد. این در اختیار ما نیست.

مووزن درباره واکنش ها به این برنامه گفت: پیام های زیادی در حوزه حق الناس اقتصادی داریم. افرادی هستند که اموال پس دادند و عذرخواهی کردند. دیشب خانمی تماس گرفتند و گفتند کسی به خودروی من آسیب زده بود و خسارت من را پس نمی داد، اما بعد از دیدن برنامه، زنگ زد و خسارتم را داد. آقای فرحزاد کارشناس «سمت خدا» هم تماس گرفتند و گفتند در آشنایان ما کسی هست که همسرش را اذیت می کرد، اما بعد از تجربه آقای بهروز عظیمی، توبه کرد، دست همسرش را بوسید و ۴ دانگ منزل را به نام همسرش زد.

شروع کار برای فصل سوم

در ادامه مدیر گروه ادب و هنر شبکه ۴ درباره پخش این برنامه در طول سال گفت: در شبکه صحبت شده و تصمیم گرفته شده که این برنامه به ماه رمضان اختصاص داشته باشد. خود من هم همینطور فکر می کنم. از مدیر محترم شبکه درخواست می کنم که یک بحث تخصصی و کارشناسی هم علاوه بر برنامه، ایجاد شود که شبهه های معرفتی و اعتقادی پاسخ داده شود تا مردم را بیشتر همراه کند. الان بخشی از جامعه نخبگانی همراهی نمی کند. باید ظرفیت فکری ایجاد شود که یک سری حرف های جدید زده شود.

وی افزود: برنامه به جهت اجرایی و تولیدی هم کار سنگینی است. به خاطر این که کیفیت حفظ شود و عیار آن بیشتر شود، نیاز به زمان دارد. همین الان کار برای فصل سوم برنامه شروع شده است.

می گویند چرا این فرد عذاب نشد

در ادامه نشست خبری، عباس موزون کارگردان و مجری برنامه بیان کرد: اگر بخواهم واکنش های مخاطبان را به دو دسته کلی تقسیم کنم، آن هایی که گرایش های مذهبی آمیخته با سیاست بیشتری دارند و آن هایی که کمتر دارند. کسی با پوشش و ظاهر خاصی تجربه اش را بیان می کند. یکی از دو گروه، معترض می شود که چرا وقتی این شخص با این پوشش، از دنیا رفته بیرون، هلاک نشده و خیلی ساده بازگشته است؟ بهش نمی خورد!

وی افزود: اقلیتی از افراد این گروه، اگر نعوذ بالله خداوند مدیریت فرایند کربلا را به این ها می داد، اجازه نمی دادند کار حر بن یزید به توبه برسد و نمی گذاشتند بشود حضرت حر! خدایی داریم که فرصت می دهد. ما خدا نیستیم. پوشش این فرد، این است. شما چه می دانید قبل از تجربه، چه پوششی داشته که این را نفی می کنید؟ شما چه می دانید این شخص، خیری است که ۷۰ یتیم را سرپرستی می کند و ما در برنامه، از موسسه خیریه اش حرفی نزدیم.

موزون ادامه داد: گروه دیگر، دوست دارند سبک زندگی خودشان تایید شود. نگران هستند و در تردید هستند که سبک زندگی شان درست است یا نیست. هر دو گروه تردیدهایی دارند و دوست دارند مجموعه تلویزیونی ساخته شود که محتوایش این باشد که شما خوب هستید و به این نتیجه برسد. اگر یک قسمت از برنامه، کمی آن ها را تایید نکند، پیام می آید که تجربه گر دروغ می گوید و او را قضاوت می کنند. یک دسته می گوید این تجربه گر دروغ گو بود و دسته دیگر می گوید این تجربه گر چرا عذاب نشد؟

وی تاکید کرد: هردو گروه، دو روی یک سکه است. خداوند حکیم است و طبق حکمت خودش که من تا الان، در ۲۴-۲۵ سال بررسی موضوع، به ۵ حکمت رسیده ام که چرا این اتفاقات می افتد. شخص می خواهد خودکشی کند، اما خداوند به آن طرف می برد، لطف می کند و او را برمی گرداند.

مجرمی که خیر شد

عباس موزون در توضیح وضعیت یک تجربه گر گفت: مجرمی در یکی از استان های مرکزی هست که هنوز پای دوربین نیامده است. ۴ سال است اصرار می کنم پای دوربین بیاید. به من می گفت هر جرمی که فکر کنی، غیر از ۲ مورد انجام داده ام. از او پرسیدم اختلاس کرده ای؟ خندید و گفت دولتی نیستم، ولی اگر بودم، حتما آن کار را هم می کردم!

وی ادامه داد: این فرد در یک گریز از دست پلیس، به زمین می خورد، ضربه مغزی می شود و به کما می رود. روی تخت بیمارستان می خوابد و چه کسی برمی خیزد؟ یک خیر عجب که هروقت زنگ بزنید، در یک روستا یا خانه سالمندان در حال کمک می کند. خانواده اش از این کارها خسته شده اند.

وی تصریح کرد: تجربه گران را قضاوت نکنید. اجازه بدهید این کوچکترین برادر شما که بنده هستم، با ۷۰ ابزار خدمت این ها می روم و تجربیات را می سنجم. اگر فکر می کنید بیشتر از این ۷۰ ابزار را دارید، حرف شما درست است، اما اگر ندارید، اعتماد کنید. به شما قول می دهم، اگر بخواهد سانسوری در محتوا شکل بگیرد، بنده که از قدیم کشتی گیر هم هستم، تشک را می بوسم و بیرون می آیم.

موزون بیان کرد: سانسوری نبوده و حتی درخواست سانسور هم نبوده است. جز یک مورد که روح فردی از بدن بیرون رفته، گناه بسیار کبیره و زشتی را دیده که گفتنی نیست و نمی شود آن را برای خانواده ها پخش کرد. این یک مورد باید به حرمت خانواده ها پخش نمی شد. شاید آن را در فضای مجازی منتشر کنیم.

تجربه تولید می کنند!

موزون در پاسخ به پرسشی درباره نگاه خود به مرگ گفت: نگاه من به زندگی این است که یک فضای مجازی است. فضای مجازی واقعی دنیاست. یک بازی بزرگ ۵ بعدی است. ما با یک عینک که کالبد ماست، بازی می کنیم. ما به این بازی رایانه ای، واکنش نشان می دهیم و دیگران به واکنش های ما نگاه می کنند. زمانی که آن عینک را برداریم، مرگ است.

وی ادامه داد: خوشحال می شویم که می فهمیم جیغ نزدیم و سبکسری نکردیم. ممکن است خجالت بکشیم که آبروریزی کردیم. مرگ لحظه برداشته شدن عینکی از روح است به نام کالبد مادی. مرگ هم مربوط به کالبد و عینک است، نه روح. به همین دلیل من معتقدم که مرگ وجود ندارد و دو حیات وجود دارد.

عباس موزون در پایان بیان کرد: نگرانی وجود دارد از گسترده شدن این تجربیات. این تجربیات، می تواند فضای احساسی به وجود بیاورد. من می خواهم اطلاع بدهم کسی وجود دارد که تجربه تولید و منتشر می کند. موارد زیادی تجربیات اشتباه می بینم، ولی به دلایل رسانه ای درباره آن سکوت می کنم. اضافه و کم می کنند و در تیراژ بالا منتشر می کنند. واویلا از روزی که پرده ها برافتد. پیام های زیادی داریم که این تجربیات را منتشر کنیم، اما من این کار را نمی کنم. ما در «زندگی پس از زندگی» حق را رعایت می کنیم. مخاطبان خودشان ممیزی کنند. این تجربه گران از ۷۰ فیلتر عبور کرده اند.

این نشست تا پایان به روزرسانی شد.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

یک نظر

  • خدا رحمت کند پدر و مادر محترم شما رو،کتابی بنام آنسوی مرگ هست، اگر محبت کنید در فصل سوم، به سراغ راویان و تجربه گران این کتاب برید، ممنونم. اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا