باز شدن سینما بدون فیلمِ تازه شوخی‌‌ست/ «رفع تکلیفی» عمل کردن مسئولان سینمایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۸
محسن خباز در گفتگو با صبا:

باز شدن سینما بدون فیلمِ تازه شوخی‌‌ست/ «رفع تکلیفی» عمل کردن مسئولان سینمایی

محسن خباز به عنوان یک سینمادار معتقدست با این فیلم هایی که روی پرده هستند و کندی واکسیناسیون مردم فعلا امیدی به رونق سینما نیست.

محسن خبازمحسن خباز مدیر گروه سینمایی هنر شهر آفتاب باتوجه به بازگشایی سینماها از روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه با پنج فیلم اکران نوروزی «خورشید»، «لاله»، «تکخال»، «خون شد» و هفته‌ای یکبار آدم باش» در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صب، درباره باز یا بسته بودن سینماهای زیر نظر خود گفت: باتوجه به کیفیت فیلم‌هایی که در حال حاضر روی پرده هستند و در نتیجه مخاطب را برای آمدن به سینما ترغیب نمی‌کنند، علاقه‌ای به باز کردن سینما ندارم و منتظرم همه چیز به پایداری نسبی‌ برسد. به لحاظ قانونی شرایط اکران مهیا شده و سینماها چون جزو گروه شغلی ۲ هستند، می‌توانند کار خود را از سر بگیرند اما این مساله به تنهایی کافی نیست و باید محتوایی را هم برای مخاطب درنظر گرفت.

وی با اشاره به نبود محتوای مناسب در فیلم‌های روی پرده سینما بیان کرد: فیلم‌هایی که برای اکران نوروز انتخاب شده بودند چندان برای جذب مخاطب در شرایط بحران کرونا قابل توجه نبودند حتی در آن زمان و مناسبت عید هم فیلم‌های «شنای پروانه» و «دیدن این فیلم جرم است» که از قبل از نوروز روی پرده بودند، مخاطب را به سینما می‌کشاندند. درنتیجه باتوجه به نبود فیلم تازه و مناسب، فکر نمی‌کنم در حال حاضر وضعیت سینما برای اکران مطلوب باشد.

خباز ادامه داد: یا باید تدبیری برای اکران فیلم‌های تازه بیندیشند یا سازمان سینمایی با درنظر گرفتن حمایت مالی، با چند فیلم خوب برای اکران در سینما مذاکره کند، در غیر این صورت به نظر من باز شدن سینما درحال حاضر و باتوجه به فیلم‌های کنونی، شوخی‌ای بیش نیست. باز شدن سینماها مثل سوپرمارکت و ادارات نیست که با بهبود شرایط کرونایی به آسانی به کار خود بازگردند. این مساله برخلاف دیگر مشاغل، به پیش‌نیازی احتیاج دارد که آن هم محتواست؛ باید محتوای قابل توجهی به مردم ارایه دهیم که برای دیدن آن روی پرده سینما و تفریحی چند ساعته اقناع شوند.

این سینمادار درباره عملکرد سازمان سینمایی تصریح کرد: به نظر می‌رسد سازمان سینمایی به صورت «رفع تکلیفی» و فقط برای اینکه بگوید ما تلاش خودمان را در مقام یک مجموعه حافظ، سیاستگذار، راهبر سینما و همه آنچه که در رسالت سازمان سینمایی می‌گنجد، انجام داده ایم، اما حقیقت ماجرا این نیست. متاسفانه آنچه که مسلم است و بخواهیم از محل انصاف به آن نگاه کنیم، این است که همه این‌ تصمیم‌ها برای اکران، شانه خالی کردن از مسئولیت و به نوعی رفع تکلیف کردن توسط آن‌هاست.

مسئولان روی حمایت از یک فیلم خوب تمرکز کنند

مدیر پردیس سینمایی شمیران درباره پیشنهاد خود مبنی بر حمایت سازمان سینمایی از فیلم‌های مخاطب‌پسند، عنوان کرد: فکر می‌کنم بنده و همه کسانی که در مقام سینماداران کشور مشغول به کار هستیم، دیگر اصلا توقعی از سازمان سینمایی و دولت برای حمایت از فرهنگ و هنر کشور نداریم. پیشنهاد من به عنوان یک سینمادار این است که مسئولان به جای کمک مالی به ۵۰۰ یا ۶۰۰ سالن سینما، روی حمایت از چند فیلم خوب متمرکز شده تا صاحبان و سرمایه‌گذاران آن برای اکران فیلم‌شان اقناع شوند. اگر این اتفاق بیفتد درنتیجه سینماها هم از آن بهره‌مند خواهند شد، فیلم نیز گلیمش را از آب بیرون خواهد کشید.

وی ادامه داد: اگر به تمام کشورهای صاحب صنعت سینما نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که مسئولان تمام تلاش خود را برای بازگرداندن این صنعت انجام می‌دهند چراکه این فضا فارغ از سرگرمی، به عنوان یک پایگاه اجتماعی نیز تلقی می‌شوند. ولی متاسفانه نه تعلق خاطری در فضای حاکمیتی فرهنگ و هنر کشور ما وجود دارد، نه این حوزه جزو اولویت‌هاست و نه کسی فضای فکری درستی را پیش می‌گیرد. مسلما ضربه‌ای را که فضای فرهنگ و هنری کشور خورده است نمی‌توان به راحتی جبران کرد. البته این مساله فقط برای این فضا صدق نمی‌کند بلکه همه حوزه‌ها را که از منظر حاکمیتی نگاه کنیم، متاسفانه در حالت رهاشدگی بسیار عجیبی قرار دارند.

خباز در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند جشنواره جهانی فیلم فجر به رونق سینما کمک می‌کند یا نه، توضیح داد: جشنواره جهانی فیلم فجر، فضایی کاملا نخبه‌گرایانه و مخاطب خاص دارد و حتی ۱۰ درصد موفقیت جشنواره ملی فیلم فجر در جذب مخاطب را نمی‌توان در آن متصور شد. این جشنواره فضایی برای دست‌آوردهای هنری‌تر سینماست که لایه مخاطب باریکی در کشور ما دارد، درنتیجه به هیچ وجه نمی‌تواند کمکی به آهنگ اشتیاق مردم به سینما بکند.

سرگرمی در اولیت آخر مردم است

این مدیر سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نبود شرایط مناسب برای تفریح مردم اظهار کرد: رفتن به سمت سرگرمی و تفریح زمانی شکل می‌گیرد که مولفه‌هایی در جامعه وجود داشته باشند، باتوجه به شیوع ویروس کرونا و ناپایداری شدید اقتصادی در یک سال اخیر، وضعیت اقتصادی مردم چندان خوشایند نیست و این موضوع باعث می‌شود آن‌ها به اولویت‌های اولشان یعنی غذا، پوشاک و بهداشت فکر کنند درنتیجه به سمت تفریحات فرهنگی و هنری یا به طور کلی سرگرمی‌ها نمی‌روند.

وی خاطرنشان کرد: درست است که حمایت از بعضی فیلم‌ها که توانایی آوردن مردم به سینما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند به احیای فضای فرهنگی و سینمایی کشور کمک می‌کند اما تا وقتی که واکسیناسیون کرونا در نسبت قابل توجهی انجام نشده باشد، باز هم آهنگ قابل توجهی از رونق سینماها نمی‌شنویم. یعنی باتوجه به روندی که وزرات بهداشت برای واکسینه کردن کشور اعلام کرده است، من فکر می‌کنم تا آبان و آذر و دی، اتفاقات مبارکی برای حوزه‌های اجتماعی از جمله فضاهای فرهنگی مثل موسیقی و سینما و تئاتر نخواهد افتاد.

مدیر گروه سینمایی هنر شهر آفتاب در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره روزهای تعطیلی سینما و استفاده از فضای آن‌ها تاکید کرد: با گروه‌های فکری در مجموعه سینمایی، درباره این موضوع فکر می‌کردیم که از فرصت تعطیلی سینماها چه استفاده‌هایی می‌شود کرد. البته فضای سینما، فضایی کاملا تخصصی‌ست و نمی‌توان از آن استفاده‌های دیگری کرد اما چند ایده برای استفاده بهینه از فضاهای راکد سینما وجود دارد که روی آن‌ها مطالعه می‌کنیم و همچنین کشورهای الگو را برای این مساله مدنظر قرار داده‌ایم.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000