اصطلاح‌شناسی ردیف و موسیقی دستگاهی ایران در «نیستان» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۸

اصطلاح‌شناسی ردیف و موسیقی دستگاهی ایران در «نیستان»

مجله رادیویی «نيستان» شنبه ١٨ اردیبهشت‌ماه در بخش گفتگو میزبان سهند سلطان دوست محقق موسيقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، برنامه «نیستان» که با محوریت موسیقی و‌ رویدادهای آن، شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۲ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود، امشب ۱۸ اردیبهشت ماه بخشی را به موضوع ترمینولوژی ردیف و موسیقی دستگاهی ایران اختصاص داده است.

امیر شهابی پیانیست، کارشناس ارشد موسیقی، مدرس موسیقی در دانشگاه به عنوان کارشناس مجری برنامه با سهند سلطان دوست محقق موسیقی، دانشجوی دکتری پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس در این باره گفتگو می‌کند و نگاه او به ترمینولوژی ردیف و موسیقی دستگاهی ایران در برنامه مورد توجه قرار می‌گیرد.

پدیده هنری دستگاه در موسیقی ایران پدیده‌ای پیچیده و تاریخی است. سرنوشت تاریخ پیدایش آن را باید در تاریخ فرهنگ، مخصوصا از دوران مغول به این سو جستجو کرد، ردیف نیز در تئوری موسیقی ایرانی، به طرز قرار گرفتن آهنگ‌ها و نغمات موسیقی گفته می‌شود. هر یک از این آهنگ‌ها، که به آن یک گوشه گفته می‌شود، جزیی از یک دستگاه یا آواز دانسته می‌شوند که در این برنامه اصطلاح شناسی می‌شوند.

در بخش آخرین اخبار و تازه‌های موسیقی نیز ندا رادمهر درباره مدرن شدن و به روز شدن آیین‌های ماه رمضان ‌و با هوشنگ جاوید درباره آیین‌های ماه رمضان و نقش موسیقی در آن‌ها گفتگو می‌کند.

ایده تا اجرا بخش دیگری از برنامه است که در این قسمت کیوان ساکت درباره چگونگی پیوند شعر و موسیقی آوازی صحبت می‌کند.

برنامه «نیستان» ساعت ۲۲ به تهیه‎‌کنندگی وحید رستگاری و همراهی یلدا احتشامی از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است