بازگشایی سینماها در سکوت خبری/ نه فیلم‌ها تازه شد نه تلویزیون و شهرداری به کمک آمد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۰
صبا بررسی کرد؛

بازگشایی سینماها در سکوت خبری/ نه فیلم‌ها تازه شد نه تلویزیون و شهرداری به کمک آمد

باتوجه به بازگشایی سینماها از امروز، انتظار می رود اطلاع رسانی جامعی درباره باز بودن سینماها انجام گیرد وگرنه این اکران جدید هم با شکست روبه رو می شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، طبق مصوبه جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا که روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، گروه‌های شغلی ۲ و یک، می‌توانند از امروز شنیه ۱۸ اردیبهشت کار خود را حتی در شهرهای قرمز کرونایی آغاز کنند. بر این اساس سالن های سینما می توانند از امروز باز و طبق اعلام شورای صنفی نمایش با پنج فیلمی که پیش از این برای اکران عید نوروز درنظر گرفته شده بودند یعنی «خورشید»، «لاله»، «هفته‌ای یکبار آدم باش»، «خون شد» و «تکخال» به کار خود ادامه دهند.

اما نکته اینجاست که این فیلم‌ها در نوروز ۱۴۰۰ که روی پرده سینماها رفتند موفقیت چندانی را به دست نیاوردند به طوری که در هفته ابتدایی اکران رقم ناچیزی از مخاطب و فروش را به ثبت رساندند.

تا پیش از تعطیلات و باتوجه به باز بودن سینما، «هفته‌ای یکبار آدم باش» با فروش ۴,۳۶۷,۵۵۴,۵۰۰ و تعداد مخاطب ۱۸,۹۲۱ رتبه اول، «خورشید» با فروش ۳,۶۶۰,۷۴۶,۰۰۰ و تعداد مخاطب ۱۴,۷۵۶، «تک خال» با فروش ۲,۹۵۰,۵۷۶,۵۰۰ و تعداد مخاطب ۱۴,۳۱۵، «خون شد» با میزان فروش ۸۵۸,۵۵۴,۴۶۶ و تعداد مخاطب ۳,۶۸۰، «لاله» با میزان فروش ۲۷۵,۹۶۸,۰۰۰ و تعداد مخاطب ۱,۲۷۱ به ترتیب رتبه اول تا پنجم را در میزان فروش و تعداد مخاطب داشتند.

این میزان فروش که جمع آن‌ها به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسید، فروشی نبود که برای اکران نوروزی قابل اعتنا باشد و عده ای از اهالی سینما انتخاب و چینش غلط فیلم‌ها را علت بی‌اقبالی مخاطب دانستند. علاوه بر این مساله، نبود تبلیغات در تلویزیون و سطح شهر برای آگاهی دادن به مردم درباره باز بودن سینماها بر این موضوع تاثیر می‌گذاشت.

حال سوال اینجاست، در حالی که تعداد زیادی از سینماداران، اهالی سینما و… از نامناسب بودن این فیلم‌ها برای اکران نوروز می‌گفتند، چرا همین آثار برای بازگشایی اخیر سینماها انتخاب شدند؟ آیا قرارست این فیلم ها عید فطر هم روی پرده بمانند؟

البته این مساله هم مطرح است که آیا صاحبان فیلم های جدید و مخاطب پسند حاضر به اکران فیلم هایشان خواهند شد که حل این مشکل نیاز به تلاش شورای صنفی نمایش، انجمن سینماداران و سازمان سینمایی دارد تا وضعیت نابسمان و ورشکسته اکران را نجات دهند.

اما فارغ از همه این مسایل، نکته بسیار مهم این است که آیا قرار است باز هم بازگشایی سینماها بدون اطلاع‌رسانی باشد و مردم از بازگشایی و بهداشتی بودم سالن ها بی خبر باشند!

پیش از این و درطول سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر مشاهده شد که درصورت اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع می‌توان مردم را به سینماها کشاند اما وظیفه این اطلاع‌رسانی برعهده چه کسی‌ست؟ هیچ صنف، نهاد یا مسئولی وجود ندارد که بر این اطلاع‌رسانی سرعت بخشیده و صنعت سینما را از معضلی که در آن دست و پا می‌زند نجات دهد؟

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است