زندگی روزمره در دوره طاعون! | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۱
معرفی کتاب؛

زندگی روزمره در دوره طاعون!

کتاب «زندگی روزمره در دوره طاعون» نوشته جوزف پی.برن با ترجمه یاسر پور اسماعیل به همت انتشارات نگاه به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «زندگی روزمره در دوره طاعون» نوشته جوزف پی.برن با ترجمه یاسر پور اسماعیل به همت انتشارات نگاه منتشر شد.

با آغاز قرن بیست و یکم، خودمان را در جهانی می‏‌یابیم که در آن بیماری در کمین بیشتر مردم نشسته است. در کشورهای نسبتا کم ‏توسعه‏‌یافته افریقایی، ایدز، مالاریا و ویروس عجیب‌‏وغریب‌‏تر ابولا قربانیان زیادی را به کام مرگ می‌‏فرستد و ظاهرا تعداد بسیار کمی از مردم کاملا ایمن‌‏اند. در امریکا و اروپا، که به‌‏مراتب ثروتمندترند و از پیشرفت فناورانه بیشتری برخوردارند، مردم بحق از بیماری قلبی، دیابت و سرطان می‌‏ترسند. در سرتاسر جهان، نسل‌‏های جدید آنفولانزا، ایدز و سارس ظاهر شده‏‌اند و به نظر می‌‏رسد هر کسی ممکن است از حملات تروریستی با جنگ‏‌افزارهای بیولوژیکی آسیب ببیند؛ جنگ‌‏افزارهایی همچون سیاه‏‌زخم و آبله. تعداد پرشماری از میکروب‌‏ها و شرایط فیزیولوژیک برای سلامت انسان خطرآفرین‏‌اند؛ این‌ها از بدو ظهور بشر در کر‌ه زمین خطرآفرین بوده‏‌اند.

وقتی ویلیام شکسپیر این عبارت را در دهان هملت می‌‏گذارد که «هزار درد که طبیعت در تن ما به میراث گذاشته است»، بی‌‏گمان بیماری را در نظر دارد: چنان‏که نوشته است «بیماری تعرق انگلیسی» در لندن شیوع داشت و چند سالی قبل از آن، طاعون جان پسر او، هَمنِت، را ستانده بود.

در قسمت پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «آدمی در طول تاریخ همه‌گیری‌های زیادی را از سر گذرانده؛ بیماری‌های خاصی که برای مدتی محدود بین جماعتی بزرگ شایع می‌شد، اما همه‌گیری‌های نسبتا اندکی به پاندمی رسیده اند. یکی از مهیب‌ترین پاندمی‌ها طاعون سیاهی است که سه قرن دنیای مسلمانان و مسیحیان را در هم کوفت. این همه‌گیری تا قرن‌ها در اروپا قربانی گرفت و در اواخر قرن هفدهم از اروپا به افریقای شمالی و خاور نزدیک رفت و تا قرن نوزدهم در آن سرزمین‌ها جا خوش کرد و میلیون‌ها انسان را به کام مرگ فرستاد. تاریخ تکرار شده است و گویی دوره تازه‌ای از طاعون و امثال آن در راه باشد… اما تاریخ نشان داده بشر سخت‌جان برخطرهای عظیم ناشی از طبیعت و غریزه‌های تاریک خویش فائق آمده است؛ پس «کاری انسانی است» که بر فجایع گذشته تامل کنیم، همزمان که برحال متزلزل و آینده نامعلوممان می‌اندیشیم.»

کتاب «زندگی روزمره در دوره طاعون» در دوازده فصل و ۵۸۴ صفحه با قیمت ۱۴۵۰۰۰ تومان در نوبت چاپ اول روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است