استفاده از آب در دکور عجیب نیست/ تقلید نکرده‌ایم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۰
تهیه‌کننده «ماه من» در گفتگو با صبا:

استفاده از آب در دکور عجیب نیست/ تقلید نکرده‌ایم

تهیه‌کننده برنامه «ماه من» درباره ساخت برنامه سحرگاهی، چالش‌های آن و حواشی دکور توضیحاتی را ارایه داد.

یوسف منصوری تهیه‌کننده برنامه سحرگاهی «ماه من» که سحرهای ماه رمضان روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود درباره چالش‌های برنامه سحرگاهی و تلاش برای جذب مخاطب برنامه در این زمان به خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا گفت: برنامه سحرگاهی جدا از سختی‌های فیزیکی که به دلیل بیداری‌های ممتد است، یک سری چالش‌های سخت و درعین حال جذاب هم دارد که از جمله آن می‌توان به ساخت برنامه در زمانی که یکی از مقدس‌ترین و مهم‌ترین زمان‌های معنوی مردم است، اشاره کرد و اگر در این زمان معنوی بخواهی برای مردم کم‌کاری کنی، به نظر من ۲ برابر مدیون آن‌ها خواهی شد. از طرفی شما باید برای برنامه سحرگاهی تلاش کنید تا فضای برنامه‌های معارفی که ساختار گفتگومحور کلیشه‌ای و ثابت را دارد، بشکنید و مخاطبان بیشتری را در این ساعات به سمت برنامه بکشانید.

وی ادامه داد: این که شما بتوانید برنامه‌ای طراحی کنید که همه اعضای خانواده با هر سنی بتوانند کنار یکدیگر آن را تماشا کنند و برایشان جذاب باشد از مهم‌ترین چالش‌های برنامه در زمان سحرگاه است. جامعه هدف برنامه سحرگاهی، گسترده‌تر است و ما موظف هستیم مخاطبان بیشتری را راضی نگه داریم و همچنین تلاش کنیم خودمان را مدیون زمانی که مخاطب صرف تماشای این برنامه می‌کند، نکنیم.

منصوری به اتاق فکر این برنامه و همفکری عوامل برای داشتن برنامه‌ای موفق اشاره کرد و توضیح داد: سحر زمان آرامش و ایستایی است و باید حس مخاطب را در این زمان درک کنیم و ریتمی به برنامه بدهیم که آن را دچار لَختی نکند و هم‌زمان نیز فضای معنوی برنامه هم از بین نرود به همین دلیل چینش کنداکتور چنین برنامه‌هایی یکی از چالش اصلی ماست که تلاش کردیم در این برنامه، مداحی‌های خوب و گزینش شده، دعای سحرهای متفاوت و تصویربرداری‌هایی با فضای داستانی در فضای راز و نیاز داشته باشیم که برای مخاطب جذابیت‌های لازم را به همراه داشته باشد.

این تهیه‌کننده تلویزیون با اشاره به حضور حجت الاسلام حامد کاشانی در سه دوره متوالی این برنامه سحرگاهی به عنوان کارشناس، عنوان کرد: یکی دیگر از چالش‌های پیش رو در این دوره برنامه، تلاش و دغدغه ما و حجت الاسلام حامد کاشانی برای تکراری نبودن صحبت‌ها و مباحث این روحانی در برنامه بود که برای سومین سال متوالی در برنامه حاضر می‌شد. به همین دلیل آقای کاشانی از ۱۰۰ روز قبل از آغاز ماه رمضان، روی تحقیق و پژوهش مباحث این برنامه وقت گذاشت تا مباحث برنامه دچار تکرار نشود.

تهیه‌کننده «ساعت سینما» در ادامه با اشاره به بخش خاطره‌گویی زندگی شهدا که از سال گذشته با استقبال مواجه شده بود، بیان کرد: سعی کردیم امسال هم علاوه بر حفظ این بخش برنامه، برای جذاب‌تر شدن هرچه بیشتر آن نیز تلاش کنیم. یکی دیگر از برنامه‌های امسال ما، پخش سخنان شهید آوینی بود که تلاش کردیم متناسب با بحث راوی‌های داخل استودیو، تکه‌هایی از صحبت‌های شهید آوینی را که روایت و داستان دارد، جدا کنیم و باعث تصویرسازی ذهنی مخاطب جوان و گره او با داستان راوی شویم.

این تهیه‌کننده در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این که برای طراحی دکورهای برنامه چه مدت زمان می‌گذارد تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی یک برنامه، قابی است که مخاطب در نگاه اول می‌بیند. احترام به نگاه مخاطب از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک برنامه است که برای مثال می‌توان به دکورهای خوب و متفاوت برنامه «ماه عسل» اشاره کرد. ما هم برای ساخت دکور برنامه‌ای که مخاطب سحرگاهی را با خود به همراه دارد، فکر و تلاش زیادی می‌کنیم تا در اولین نگاه، او را به تماشای برنامه راغب کند.

وی درباره دکور این برنامه که روی آب بنا شده و طراحی آن، توضیح داد: شما وقتی برنامه موفقی در تلویزیون می‌بینید، مجموعه‌ای از اتفاقات است که در کنار هم شکل گرفته است. به طور مثال در دکور یک برنامه که بخش زیادی از آن شامل ویدیو وال است، یک گرافیست وجود که خوراک آن را برای شما تامین می‌کند، همچنین وقتی قرار است در آن ویدیو وال، عکس‌ها و طراح‌های خوبی هم قرار بگیرد، شما به یک طراح خوب هم احتیاج دارید‌. پس ما برای داشتن یک دکور موفق، باید به مجموع این موارد اشاره کنیم.

او ادامه داد: به طور مثال دکور ما در شب‌های قدر به رنگ قرمز تبدیل می‌شود و هنگام گفتگوها ما به حرم امامان می‌رویم و شاهد کارهای گرافیکی روح الامین نیز در آن هستیم که از نظر بصری ما را با چندین دکور مختلف روبرو می‌کند که در کنار وجود عنصر آب در کف دکور برنامه، اشاره به این موارد هم خالی از لطف نیست. همچنین در شب تولد امام حسن (ع) شاهد گل آرایی و در شب‌های قدر شاهد شمع آرایی روی آب بودیم که حاصل زحمات حسام پوراسماعیلی مدیرتولید کار است که برای سرانجام رساندن این دکور، تلاش بسیاری کرد.

برای دکور برنامه از دوستان عراقی کمک گرفتیم

منصوری درباره بَکِ گفتگوی مهمانان که متغییر است و چگونگی ایده شکل‌گیری آن‌ها اظهار کرد: به دلیل منحنی بودن ویدیو وال‌های حاضر در بک برنامه که شامل عکس حرم امامان و بین‌الحرمین می‌شود، با محدودیت‌هایی مواجه بودیم که از عکس‌های معمولی و پانوراما نمی توانستیم استفاده کنیم به همین دلیل طی تماسی که با دوستان عراقی داشتیم، از آن‌ها خواستیم که در مکان‌های درخواستی عکس‌های مدنظر ما را با پرسپکتیوهای موردنظر عکاسی کنند و گرافیست برنامه سید محمد حسینی آن‌ها را با هم ترکیب کرده تا به این عمق میدان برسیم. در نتیجه به این مجموع دکور رسیدیم که حاصل آن را سحرگاه رمضان در قاب شبکه سه مشاهده می‌کنید.

این ایراد خنده دار است!

او با اشاره به حواشی پیش آمده پیرامون کپی بودن دکور برنامه «ماه من» از دکور یکی از برنامه‌های سال‌های گذشته تلویزیون، توضیح داد: اینکه بگوییم چندین سال پیش از عنصر آب در دکور یک برنامه استفاده شده و اگر مجدد از آن استفاده شود کپی‌برداری است، عجیب و حتی خنده‌دار است‌. دکور ترکیبی از متریال‌هاست و آب هم یکی از آن متریال‌هاست و ‌در نهایت، این که چه استفاده‌ای از آب بکنیم، مهم است.

منصوری اضافه کرد: از دلایل دیگری که می‌توان به دیده شدن دکور آب در برنامه «ماه من» اشاره کرد، این‌ است که ما می خواستیم فضای دورتادور استیج و بک گفتگوی مجری و مهمان قابلیت تعویض داشته باشد و انعکاس آن را در کف نیز ببینیم به همین دلیل من از امیرحسین میرطالب طراح دکور برنامه خواستم که به انعکاس کف فکر کنند که در نهایت عنصر آب پیشنهاد شد. امیرحسین میرطالب در ابتدا طاقچه‌های سنتی شهر یزد را پیشنهاد داد که می‌خواست آب از آن کوچه‌ها عبور کند که من مخالفت کردم چون آن هندسه به فضای برنامه ما نمی‌خورد. همچنین به پیشنهاد امیرحسین میرطالب پمپ‌هایی نیز در انتهای دکور قرار گرفت که باعث تلاطم و مواجی آب شد و آن را از ایستایی خارج کرده و حالت سرزنده‌ای به دکور داد.‌

او با اشاره به اینکه قبل از برنامه‌ای که الان بحث کپی برداری «ماه من» از آن مطرح شده است، چندین برنامه خارجی و داخلی هم از آب در دکور برنامه‌هایشان استفاده کرده بودند، بیان کرد: استفاده از متریال آب در برنامه‌ای شبیه برنامه «ماه من» موضوع عجیبی نیست و خداراشکر که در این برنامه این عنصر به ذهن‌ ما رسید و در کنار سایر المان‌ها توانستیم از آن استفاده خوبی کنیم. در سال‌های خیلی قبل‌تر هم برنامه‌هایی با متریال آب ساخته شده بود که به نحوهای مختلف از این عنصر در طراحی دکور برنامه‌هایشان استفاده کرده بودند که از جمله آن می‌توان به برنامه‌هایی که سال‌های پیش در تپه‌های ساختمان جام جم روی آنتن می‌رفت و بسیاری از آن‌ها از استخر آب برای دکور استفاده می‌کردند که عمدتا برنامه شبکه یک را شامل می‌شد، اشاره کرد.‌

شوخی‌های بامزه‌ای با دکور آب شد

تهیه کننده «ماه من» با اشاره به شوخی‌های مخاطبان‌ با دکور برنامه نیز بیان کرد: خداراشاکریم که از دکور برنامه، بازخوردهای خوبی دریافت کردیم و در عین حال نیز شوخی‌های بامزه‌ای با دکور آب شده که سوژه ما و عوامل هم برای خنده شده است.

وی در پاسخ به این که آیا با توجه به وجود سیم‌های موجود داخل دکور و آب موجود در کف برای مجری و عوامل برنامه، خطر برق گرفتگی وجود ندارد، توضیح داد: استخری به ابعاد ۲۳۰ متر مربع با عمق نیم متر وجود دارد که کاملا با ورق‌های آهن ساخته شده است، جوش نانو خورده و دور تا دور آن کابینته قرار دارد که تمام سیم‌ها از پشت آن رد شده و هیچ سیمی از زیر این آب‌ها رد نشده است که باعث خطرآفرینی برای مجری برنامه و مهمانان شود.

منصوری در پایان بیان کرد: تلاش و همراهی همه عوامل این برنامه باعث شد که با کمک خدا برنامه «ماه من» با استقبال مخاطبان مواجه شود که بخشی از این دیده شدن هم به دلیل انتخاب درست و به جای نجم‌الدین شریعتی مجری توانمند این برنامه است که در کنار سایر موارد باعث دیده شدن هرچه بیشتر این برنامه سحرگاهی شد.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500