کتاب «انقلاب نقش ها» به چاپ دوم رسید/ خاطرات یک هنرمند مسجدی تئاتر

به گزارش صبا، چاپ دوم کتاب «انقلاب نقش‌ها»؛ خاطرات شفاهی محمد ملتجی، هنرمند انقلابی با همکاری دفتر نشر معارف و انتشارات راه یار منتشر شد.

این کتاب که تحقیق آن برعهده مرتضی انصاری‌زاده حسن سلطانی بوده و تدوین آن توسط مرتضی انصاری‌زاده صورت گرفته است، نخستین کتاب از عناوین مجموعه تاریخ شفاهی جبهه انقلاب اسلامی ناشر با محوریت «هنرهای نمایشی انقلاب» است.

راوی کتاب، محمد ملتجی که متولد سال 1337 است، خاطرات خود را از کودکی تا اوایل دهه 1370 بیان کرده است. در این فاصله علاوه بر وقایع کلی زندگی و جغرافیای خاستگاه خود، مشهد، دو تحول مهم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به سرگذشت او جهت می‌دهند. در خدمت به انقلاب، به فعالیت‌های هنری رو می‌آورد و در نمایش (تئاتر) خبره می‌شود. به قول تدوین‌کننده کتاب «محمد مُلتجی نمونه‌ای از نسلی از فرزندان انقلاب اسلامی است که شاید بهترین توصیف فعالیت‌ها و تلاش‌های آنها این جمله سید مرتضی آوینی باشد «فرزندان انقلاب در برابر عرصه‌های تجربه نشده.» نسلی که در مسجد و پای منبر رشد یافته‌اند و به ناگاه خود را در مواجهه با هنرهای نوینی می‌بینند که پیشینه تاریخی چندانی از آنها در ذهن ندارند.» راوی هم گفته است: «انقلاب بود که توقع‌مان را از خودمان برد بالا و دنیای دیگری را پیش چشم‌مان گشود.»

تدوینگر در بخشی از مقدمه کتاب می‌نویسد: «از فعالیت‌های هنری که در دهه 60 با محوریت مساجد انجام می‌شدند، جسته گریخته چیزهایی شنیده بودم، اما دوست داشتم بیشتر بدانم که این نسل از هنرمندان چه کرده اند و نگاهشان به هنر چه بوده و اصلاً چطور پدید آمده‌اند.»

کتاب 240صفحه‌ای «انقلاب نقش‌ها» که خاطرات محمد ملتجی، هنرمند انقلابی را در شش بخش از دوران کودکی تا فعالیت‌های وی پس از جنگ تحمیلی، روایت می‌کند، در شمارگان 1000 نسخه و قیمت 35 هزار تومان به صورت مشترک از سوی انتشارات راه یار (دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی) و دفتر نشر معارف عرضه شده است.

علاقمندان برای تهیه آن، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند. همچنین در صورت نیاز می‎توانند با شماره 02142795454 تماس بگیرند.