فرهاد توحیدی تهیه‌کننده «مست عشق» را تازه‌وارد خواند/ آقای فتحی شما تنها نیستید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۸
حاشیه‌های پروژه مشترک ایران و ترکیه ادامه دارد؛

فرهاد توحیدی تهیه‌کننده «مست عشق» را تازه‌وارد خواند/ آقای فتحی شما تنها نیستید

این روزها پروژه «مست عشق» وارد حاشیه‌های جدیدی شده‌ است و طرفین ایرانی و ترکی آن خطاب به یکدیگر مطالبی را منتشر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، فیلم سینمایی «مست عشق» محصول مشترک ایران و ترکیه به عنوان پروژه‌ای با موضوع مولانا که حساسیت زیادی برخوردار بود، از نیمه‌های راه تولید دچار حاشیه شد تا جایی که تولید آن متوقف شد و شرایط کرونایی جهان نیز بر این تعطیلی دامن زد.

در حالی که رسانه‌های ایرانی از جمله صبا در مقاطع مختلف خواستار روشن شدن تکلیف این پروژه که موضوعی تاریخی و حساس داشت، حسن فتحی کارگردان و مهران برومند تهیه‌کننده ایرانی پروژه از شفاف‌سازی دقیق شرایط پروژه خودداری کردند.

در تاریخ ۲۱ خرداد سال ۹۹ خبرگزاری صبا در خبری خواستار مشخص شدن سرنوشت این پروژه نیمه‌تعطیل شد که فردای آن روز روابط عمومی پروژه در توضیحی اعلام کرد که مراحل فنی و تولید «مست عشق» پایان تابستان تمام می‌شود.

این خبر در حالی اعلام شد که تا اردیبهشت ۱۴۰۰ هیچ اتفاقی درباره این پروژه نیفتاد و این فیلم که با تعدادی از بازیگران مطرح ایرانی و ترکیه‌ای ساخته شده بود و خرج زیادی هم روی دست دو طرف ایرانی و ترکیه‌ای گذاشته بود در اغما فرو رفته بود.

اما این اغما، ناگهان در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ با خبری مبنی بر فروخته شدن این پروژه از سوی طرف ترکیه‌ای به شبکه ماهواره‌ای دچار شوک شد.

در واکنش به این مساله حسن فتحی کارگردان اثر در متنی اعلام کرد: «خبر تآسف آور بود و سند آشکار دیگری بر رفتار سوداگرانه و غیر اخلاقی و غیر قانونی سرمایه گذار تُرک که بنا بر نظر سرمایه‌گذار ایرانی فیلم، تنها در حدود ٣٠ درصد فیلم سرمایه‌گذاری کرده است!

هر چند شکایات حقوقی و کیفری از طرف تُرک و از طریق مراجع قضایی کشور ترکیه در حال پیگیری‌ست، اما تهیه‌کننده ایرانی فیلم باید پاسخگوی این پرسش باشند که چرا علی‌رغم هشدارهای مکرر بنده، مدیر تولید، مدیر فیلمبرداری و تنی از بازیگران و همکاران ترک و ایرانی مبنی بر اجتناب از اعتماد مفرط و یکسویه به طرف تُرک، این تذکرات را جدی نگرفتند تا حدی که طرف تُرک بخود اجازه داد تا راش‌های فیلم را نه تنها گروگان گرفته، بلکه خلاف اصول حرفه‌ای بدون اطلاع کارگردان و تدوینگر کار، اقدام به تدوین ناشیانه و آماتوری فیلم و بر خلاف توافق مکتوب شده طرفین جهت ساخت یک فیلم سینمایی، آن را تبدیل به یک سریال چند قسمتی کند!

به صاحبان شبکه ماهواره‌ای (نام این شبکه نزد ما محفوظ است) و هر شبکه تلویزیونی دیگری توصیه می‌کنم تا زمان صدور حکم قطعی دستگاه قضایی کشور ترکیه در این فقره، از هر گونه مشارکتی با طرف ترک که  صاحب تنها حدود ٣٠ درصد فیلم است، جداُ خوداری کنند، و علاوه بر پرهیز از عواقب قضایی و قانونی، لعن و نفرین ابدی عاشقان شمس و مولانا در ایران و ترکیه و سراسر جهان را برای خود نخرند!»

پس از فتحی سرمایه‌گذار ترک این پروژه در جوابیه‌ای اظهار کرد: «در مورد میزان سرمایه‌گذاری طرفین در پروژه «مست عشق»، بهتر است به متن قرارداد و اسناد مالی مراجعه و از ذکر ارقام غلط پرهیز شود که بار حقوقی به همراه خواهد داشت. شاید دوستان آقای فتحی هزینه‌های یکسال اقامت در ترکیه را پیش از انعقاد قرارداد و شروع پروژه به عنوان سهم آورده محاسبه کرده باشند! اسناد روزها و ساعت‌های فیلمبرداری ثبت و ضبط است و اگر ادعایی صورت گرفته، بر همین مبنا بوده است؛ احتمال می‌دهیم جناب فتحی چند بار سفر به ایران و آمریکا را هنگام اجرای پروژه که به طولانی شدن کار انجامید، محاسبه نکرده باشند! ضمن اینکه ویژگی شخص ایشان در کار بدون استوری بورد به‌طور طبیعی به طولانی شدن زمان فیلمبرداری، تکرار صحنه‌ها، جابه‌جایی مکرر دکور و لوکیش‌ها و تحمیل هزینه‌های بسیار، کمک شایانی کرد! حتما به‌خاطر دارند در برخی روزها نزدیک به سیصد تن از عوامل صحنه و بازیگران به‌دلیل همین موضوع در کناری به استراحت می‌گذراندند!

از زمانی که پروژه نیمه کاره رها شد، نزدیک به یک سال و نیم می‌گذرد و در این مدت علی‌رغم درخواست‌ها و پیگیری‌های متعدد و جلسات مکرر و حتی بازتاب‌های رسانه‌ای قدمی برای تکمیل فیلم برداشته نشد و احتمالا مشغله‌ها، اجازه‌ چنین کاری نمی‌داد!»

بعد از آن و بار دیگر فتحی خطاب به سرمایه‌گذار ترک خاطرنشان کرد: «طبق آخرین صحبتی که با آقای علیزاده- سرمایه‌گذار ایرانی فیلم- داشتم طرف ترک اعلام کرده بوده که حاضر است سهم خود را بفروشد و برای این کار هم مبلغ سه میلیون دلار را پیشنهاد داده بود. این مساله از سوی سرمایه‌گذار ایرانی با مخالفت مواجه شد چون مشخص نیست بنا بر چه استدلالی این پیشنهاد با چنین رقم عجیبی مطرح شده است. بنابراین ابتدا درخواست شد که طرف ترکیه‌ای اسناد و مدارک خود را ارایه کند و با تعیین یک حسابرس مالی مشخص شود اساساً آن‌ها چقدر برای این کار هزینه و بر چه مبنایی این مبلغ را درخواست کرده‌اند. در این راستا و بر اساس پیگیری‌های من از سرمایه‌گذار ایرانی، تاکنون هیچ اسناد و مدارکی درباره هزینه‌هایی که سرمایه‌گذار ترک انجام داده ارائه نشده و در نتیجه حسابرسی دقیق مالی هم درباره اینکه هر کدام از طرفین چقدر برای «مست‌ عشق» خرج کرده‌اند انجام نشده است. این درخواست از سوی سرمایه‌گذار ایرانی همچنان پابرجاست.

از کل کار، ۵- ۶ سکانس در قونیه باقی مانده بود که به ما اطلاع دادند به دلیل مشکلات مالی کار تعطیل می‌شود و بعد تهیه‌کننده ایرانی گفت که شاید در مدت یکی، ۲ هفته این مشکلات مالی برطرف شود و ما دوباره به ترکیه برگردیم. از زمانی که کار در ترکیه تعطیل شد تا همین امروز پیگیر سرنوشت فیلم بودم و مکررا تقاضا می‌کردم هر طور شده این چند سکانس را فیلمبرداری کنیم. در ۲ نوبت هم خودم با طرف ترک گفتگوی تلفنی داشتم که یک بار گفتند می‌خواهند سهم خود را بفروشند و اگر کسی را در ایران می‌شناسم به آن‌ها معرفی کنم و یک بار دیگر هم درباره تدوین صحبت کردم و خواستم راش‌ها را زودتر بفرستند تا موازی با تهیه پول برای آن پنج سکانس، تدوین بخش‌های فیلمبرداری شده را با تدوینگر فیلم (سپیده عبدالوهاب) شروع کنیم. به من وعده دادند که می‌فرستند، اما به وعده خود عمل نکردند و بعد از مدتی خبردار شدم بدون اطلاع من و نیز بدون اطلاع تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ایرانی به طور پنهانی شروع به تدوین فیلم کرده‌اند.»

مهران برومند تهیه‌کننده ایرانی فیلم نیز که از سوی فتحی و سرمایه‌گذار ترک برای شفافیت درباره اسناد و مدارک مورد خطاب قرار گرفته بود در اطلاعیه‌ای بیان کرد: «نسبت به ادعای سرمایه‌گذار محترم ترک برای اقدام جهت تکمیل و حل مشکلات بر پایه اسناد مالی و قراردادهای موجود به شدت استقبال می‌کنیم. این مطلبی است که ما همواره و مجدانه و از طرق مختلف پیگیر بودیم ولی متأسفانه ایشان برخلاف ادعا با گرو نگاه داشتن فیلم تنها شرطشان را فروش و واگذاری سهام خود (با قیمتی گزاف و غیرواقعی) عنوان کردند و عملا باعث قفل شدن پروژه در تمامی ابعاد شدند. توصیه می‌کنیم دوستان به‌جای فرافکنی و سعی در اختلاف‌افکنی بین عوامل ایرانی که عملی غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای محسوب می‌شود به ادعاهای مطروحه‌ خود پایبند بوده و عمل کنند. ما آمادگی خود را جهت انتشار اسناد و قراردادهای فی‌مابین بدین‌وسیله اعلام کرده و در هر مرجع صالحی آمادگی بررسی و داوری نسبت به حل مشکلات را داریم.

لازم به ذکر است خارج از بحث حقانیت طرفین دعوا و اختلاف که مراجع ذی‌صلاح تعیین خواهند کرد، اتهامات غیراخلاقی و دروغ و همچنین اختلاف‌افکنی و تسویه حساب‌های شخصی به دور از شأن سازندگان و دست‌اندرکاران این اثر است و برادرانه تقاضا دارم این موارد بدیهی رعایت شود و خدای نکرده غلبه احساسات بر عقلانیت باعث خسران و پشیمانی و ظلم به صاحبان اصلی اثر یعنی مخاطبان محترم نشود.»

حال فرهاد توحیدی با انتشار متنی از حسن فتحی کارگردان اثر حمایت می‌کند و «مست عشق» را به مستان عشق باز می‌گردانند.

متن این نوشته بدین شرح است: «بیش از سی سال کار در سینما و تلویزیون، ساخت بیش از سی فیلم سینمایی و سریال که شمار قابل توجهی از آن‌ها سریال‌های عظیم تاریخی است، که محبوب تماشاگران داخل و خارج ایران شده است. این‌ها فقط بخشی از کارنامه روشن حسن فتحی است که امروز آماج نقدهای سخیف تهیه کننده اجرایی «مست عشق» قرار گرفته که در این حوزه تازه وارد است!

آقای فتحی شما تنها نیستید. «مست عشق» را به مستان عشق باز می‌گردانیم.»

فرهاد توحیدی و حسن فتحی درحالی این انتقادها را به تهیه‌کننده ایرانی وارد می‌کنند که مدتی با او مشغول همکاری بوده‌اند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است