تمهیدات جدید برای به سرقت نرفتن مجسمه‌ها/ شاید کلید «فرهاد قفل‌زن» گره‌گشایی کند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۴
گفتگوی صبا با معاون سازمان زیباسازی شهرداری تهران؛

تمهیدات جدید برای به سرقت نرفتن مجسمه‌ها/ شاید کلید «فرهاد قفل‌زن» گره‌گشایی کند!

معاون سازمان زیباسازی شهر تهران درباره تلاش سارقان برای سرقت بخشی از مجسمه «فرهاد قفل‌زن» و مشکلات حوزه زیباسازی شهر توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، چند روز پیش خبری مبنی بر تلاش برای سرقت مجسمه «فرهاد قفل زن» اثر پرویز تناولی در محدوده تئاترشهر تهران منتشر شد و ابراهیم گله‌دارزاده رییس مجموعه تئاتر شهر در گفتگو با مهر نیز اعلام کرد که سامان تیرانداز هنرمند تئاتر ویدیویی برایش ارسال کرده بود که در آن نشان داده شده پیچ‌های اتصال کلید به بدنه مجسمه جدا شده است. گله دارزاده موضوع را به یگان حفاظت نیروی انتظامی، حراست تئاتر شهر و شهرداری ناحیه اعلام می کند. گله دارزاده همچنین اعلام کرد که بررسی‌ها با حضور پلیس انجام و معلوم شد پیچ‌های قطعه کلید مجسمه، باز شده ولی چون قطعه به لحاظ وزنی سنگین است قصد بر این بوده تا در چند مرحله سرقت انجام شود.

در حال حاضر قطعه کلید مجسمه «فرهاد قفل زن» داخل مجموعه تئاتر شهر نگهداری می شود.

درباره این موضوع با شاپور دیوسالار معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران صحبت کردیم که وی درباره سرقت ناموفق کلید مجسمه «فرهاد قفل‌زن» به خبرنگار صبا عنوان کرد: هر چند سال‌هاست که با مساله سرقت مجسمه‌ها در شهر تهران مواجه هستیم اما متاسفانه هیچ اقدام خاصی تاکنون در این زمینه صورت نگرفته‌است. البته خوشبختانه سرقت اخیر ناموفق بوده و کلید «فرهاد قفل‌زن» که البته مشکل فنی داشت، توسط عوامل محترم تئاتر شهر حفاظت شده‌است تا با اقدامات فنی بهتر به مجسمه نصب شود.

او ادامه داد: سازمان زیباسازی در خلال این مدت پیگیر سر و سامان بخشیدن به مساله سرقت مجسمه‌ها بوده‌ و اتفاقا مکاتبه‌ها و جلسات متعددی در ماه‌ها و روزهای گذشته با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران داشته‌ایم و خواستار رسیدگی به این مساله شدیم که امیدوارم منجربه نتایج مورد انتظار و مطلوب شود.

دشواری حراست به دلیل فراوانی مجسمه‌ها

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران درباره روش های محافظت از مجسمه های شهری اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در جهانی الکترونیکی به سر می‌بریم، به نظر من یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از سرقت مجسمه‌ها بهره‌برداری بهتر از این امکانات است به عنوان مثال استفاده از جی‌پی‌اس و یا دوربین مدار بسته در محل مجسمه‌ها در صورت امکان می‌تواند معقول‌ترین کار در این زمینه باشد.

دیوسالار با بیان اینکه برای حل این مساله ۲ راهکار وجود دارد، تصریح کرد: یکی اینکه خودمان در مرحله نصب و اجرا بحث امنیت را جدی‌تر پیگیر باشم و بیشتر از قبل مورد توجه قرار دهیم. راهکار دوم همکاری و همفکری با سازمان‌های دیگر مانند سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و سازمان بازرسی شهرداری تهران است که بتوانیم با استفاده از راهکارهای مناسب جلوی این اتفاق را بگیریم.

او درباره دلیل به سرقت رفتن این آثار در سطح شهر، تاکید کرد: این سوءقصد‌ها اگر بر اساس برنامه و به دنبال هدف خاصی باشد، نیازمند رسیدگی و برخورد چند یا همه‌جانبه خواهد بود. اگر هم با توجه به فقر فرهنگی جزو سرقت‌های عمومی و عادی که در جامعه معمول بوده و خیلی با آن‌ مواجه هستیم، باشد نیز باید اقدامات منسجم و با برنامه‌ای صورت بگیرد.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران افزود: تاکنون مجسمه‌های زیادی در سطح شهر به ویژه در مناطق خاص مورد سوءقصد اقشار پایین جامعه و معتادان قرار گرفته‌ و مجبور به جابجایی آن‌ها شده‌ایم. برای این احجام به ویژه مجسمه‌های استیل و برنز که خطر دزدیدنشان بیشتر است، باید یک برنامه‌ریزی دقیق حراستی انجام شود.

دیوسالار درباره مساله‌‌ای مطرح در بحث حراست و نگهداری تاکید کرد: فراوانی احجام و مجسمه‌های موجود از یک‌سو و پراکنش و نحوه توزیع آن در سطح شهر از سوی دیگر موضوع نگهداشت، حراست و تامین امنیت آن‌ها را با مخاطره رو به رو کرده‌است. همچنین امکان حراست در بعضی مناطق واقعا مشکل است، با این حال نباید در محوطه‌ای مانند تئاتر شهر که محل پرتردد بوده و عوامل حراستی مرکز حضور دارند، با چنین مساله‌ای مواجه می‌شدیم و این موضوع جای تامل و  بررسی بیشتر دارد.

نبود برنامه مناسب برای مرمت آثار

او با اشاره به چند مشکل عمده در زیباسازی شهر، عنوان کرد: حجم انبوهی از آثار در شهر به دنبال بی‌توجهی‌های چندساله فرسوده و از رنگ و رو ‌رفته‌ شده‌اند؛ چراکه برای نگهداشت و مرمت آثار به‌ویژه مجسمه‌ها و همچنین سایر عناصر شهری با توجه طول عمر مفیدشان برنامه خاصی طرح و تعقیب نشده‌است. البته حاکم شدن شرایط خاص در سازمان و شهرداری این امکان را در اختیار معاونت قرار داد تا امسال فرصتی برای احیا، به‌ روزرسانی و مرمت آثار هنری در دو حوزه حجم و دیوارنگاری دست دهد؛ چراکه وجود چنین آثاری با این مشکلات متعدد بجای زیبایی بخشیدن به شهر، خودشان تبدیل به معضل و آسیب بصری شده‌اند.

دیوسالار اظهار کرد: هیچ تدبیری برای مرمت و نگهداشت آثار نداشته‌ایم از این رو بخش عمده ای از  آثار هنری و حتی معماری موجود در سطح شهر از مجسمه‌ها تا آب‌نماها که محصول فکر و دست هنرمندان بزرگی هستند، متاسفانه دچار مسائل جدی در حوزه نگهداشت شده‌اند که می‌بایست برای مرمت‌شان چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی کنیم. ما امسال درباره پایه‌ها و نصب مجسمه‌ها سختگیرانه‌تر از قبل عمل خواهیم کرد تا امنیت در مراحل طراحی و اجرای مجسمه‌ها به اندازه لازم رعایت شود. این امر نیازمند تدوین شیوه نامه‌ای است که در دستور کار قرار دادیم. از طرف دیگر مرمت آثار هم به طور جدی در محورهای برنامه‌ای معاونت گنجانده شده‌است، از جمله تا قبل از عید حدود ۱۵۰ مجسمه از جمله سردیس‌های کنار آب‌نمای پارک ملت را مرمت کرده‌ایم.

او تاکید کرد: به نظر من بزرگ‌ترین مساله‌ای که الان داریم بحث مرمت، نگهداری و حفظ امنیت آثار موجود در سطح شهر است که نیازمند برنامه ریزی اساسی‌ست اما متاسفانه در این زمینه با کمبود هنرمندانی که کار مرمت آثار را انجام می‌دهند‌، مواجه هستیم، این موضوع فقط منحصر به مجسمه‌ها نیست و در مورد دو حوزه دیگر تحت ماموریت معاونت یعنی دیوارنگاری و تبلیغات فرهنگی نیز با چنین مشکلات مشابهی رو به رو هستیم.

مجسمه‌ها باید محدود اما فاخر باشند

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه در حوزه مجسمه‌ همانند سایر مقولات دچار کمیت‌گرایی افراطی هستیم و از این رو  توجه به کیفیت‌ همواره دچار مساله بوده‌است، گفت: به دلیل کم بودن طول دوره مدیریتی، هر مدیر جدید صرفا اقدام به تولید و نصب مجسمه‌های جدید در سطح شهر نموده و تولید اثر  در اولویت بیشتری داشته‌است، به همین دلیل فرض من این است که هیچ‌وقت فرصت و بودجه‌ کافی برای توجه به نگهداری از آثار نداشته‌ایم.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ضمن اشاره به اینکه در حوزه مجسمه‌ عمدتا کمیت‌گرا هستیم تا کیفیت‌گرا، گفت: به دلیل کم بودن طول دوره مدیریت، هر مدیر جدید اقدام به تولید و نصب مجسمه‌های جدید در سطح شهر کرده‌است، به همین دلیل هیچ‌وقت فرصت و بودجه‌ کافی برای توجه به نگهداری از آثار نداشته‌ایم.

دیوسالار تشریح کرد: مجسمه‌ها و دیگر آثار هنری که در گذشته خلق می‌شدند، از هر حیث دارای کیفیت فاخر، ارزشمند و برنامه بوده‌اند، بنابراین از ارزش‌های هنری بیشتری نسبت به آثار فعلی برخوردارند. در حال حاضر چون کمیت‌گرا شده‌ایم، می‌خواهیم فقط تولید کنیم، در صورتی که اگر کار محدود اما کیفی و فاخر باشد، تاثیرات مثبت بیشتری در زمینه زیبایی و بهبود بخشی به سیما و منظر شهری خواهندداشت.

این مدیر فرهنگی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: مساله جدی‌تر دیگر این است که بسیاری از آثار نصب شده در سطح شهر بدون مجوز و هماهنگی سازمان توسط مناطق شهرداری بوده که در مقایسه با صرف هزینه‌های هنگفت متاسفانه در هیچ یک از وجوه اعم از تکنیکی، هنری و حتی محتوایی واجد ارزش نیستند. طی بررسی انجام شده توسط معاونت در ماه‌های اخیر به بیش از هزار اثر با چنین مشخصاتی در شهر رسیده‌یم که می‌بایست سریعا حذف شوند؛ چراکه به زعم کارشناسان و هنرمندان خبره، فضاهای شهری را دچار اختلال و بی‌نظمی بصری و کیفی کرده‌اند.

کلید مجسمه «فرهاد قفل‌زن» که حدود ۴۰ سال در محوطه تئاتر شهر بوده در روزهای آینده به مجسمه وصل می شود.

پریسا منیر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    2/880/375/000