«نصف‌النهار خون» تجدید چاپ شد/ رمانی که تن به کلیشه‌های ژانر جنایی نداد | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۵

«نصف‌النهار خون» تجدید چاپ شد/ رمانی که تن به کلیشه‌های ژانر جنایی نداد

رمان «نصف‌النهار خون» نوشته کارمک مک‌کارتی از سوی نشرچشمه به چاپ سوم رسید.

به گزارش صبا، رمان «نصف‌النهار خون» نوشته کارمک مک‌کارتی با ترجمه‌ مجید یزدانی از سوی نشرچشمه بازنشر شد.

کارمک مک‌کارتی (۱۹۳۳) از نویسندگانی است که دیر به شهرت جهانی رسید و مخاطبان بسیار دیر به خواندن رمان‌هایش عادت کردند. او که از قواعد معمول روایی گریزان است در آثارش که صحنه‌ نزاع خونین واقع در افسانه‌های متأخر غرب آمریکاست، حیات وحشیان و آوارگان و بی‌خانمانان را به تصویر می‌کش.

مک‌کارتی بازیگران داستانش را یک‌به‌یک و به‌آهستگی و در هر پرده از نمایش وارد بازی می‌کند؛ بازیگرانی که نماینده‌ بخشی از یک اجتماع وحشی‌اند و اسیر حرص ‌و آز شخصی؛ آدم‌کُشان مرموز که بخت را به مبارزه می‌طلبند و خواننده را مدام گرفتار فریبی تازه می‌کنند؛ افراد معمولی که گرفتار طمع می‌شوند و خوش‌باورانه پا در قلمروِ گرگان می‌گذارند؛ کلانتران و قاضیان و کشیشان، که عمری تجربه از سرزمین مرگ دارند و سرگذشت غریبش را می‌دانند و راوی اصلی قصه که به دور از خون‌بازی افراد ایستاده و خاطرش از آن‌همه هیچ مکدر نیست؛ این‌جا نصف‌النهارِ خون (۱۹۸۵) است؛ دنیای بهتری ممکن نیست و انبوهی آدم‌کُش و قاچاقچی که در شهر و بیابان یکدیگر را از پا درمی‌آورند. هیچ رازی در میان نیست؛ اگرچه داستان جنایت‌کاران و آدم‌کُشان و قاضیان و کشیشان است اما این رمان تن به کلیشه‌های مرسوم ژانر جنایی یا رمان تاریخی نمی‌دهد و روایتی ناب و ادبی از دنیای جنایت و خون عرضه می‌کند. حدیث افرادی است آواره و سر در پی یکدیگر و گریزان از هم و فقط کُشتار است که شرط سلامت است.

این رمان در اسفند ۱۳۹۹ منتشر شد و تاکنون سه بار تجدیدچاپ شده است. این رمان در ۳۹۶ صفحه به قیمت ۸۵۰۰۰ تومان راهی بازار شده است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است