نگاهی به «ناز نگه» در «نیستان»

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، برنامه «نيستان» مجله موسیقی رادیویی پنجشنبه شب ١٦ ارديبهشت با گفتگوی رضا مهدوي موسيقيدان و پژوهشگر و كارشناس موسيقي رسانه با سيد رضا طيبي خواننده درباره آلبومي كه «ناز نگه» نام دارد، پخش می‌شود.

آلبوم «ناز نگه» اثری با صدای رضا طیبی و آهنگسازی استاد همایون خرم است. نوازندگی این آلبوم را بابک شهرکی، علی زارع، وحید وفایی، پدرام شهرکی، فضل الله شهرکی، امیرحسین رضا، رابعه زند، نازنین ابراهیمی و سامان احتشامی برعهده داشتند.

در این‌برنامه با سید رضا طیبی درباره آثار استاد همايون خرم که دراین آلبوم بازخواني شده است صحبت می‌شود.

در بخش اول برنامه، ندا رادمهر تازه‌ترين اخبار حوزه موسيقي را روايت مي‌كتد و درباره مراسم ويژه نادعلي دربوشهر مي‌گويد.

«شروه‌خوانی» و «دُم دُم سحر» مناجات‌هایی هستند که در مراسم‌ مختلفی در بوشهر از جمله شهادت حضرت علی (ع) خوانده و اجرا می‌شود. قطعه «نادعلی» نیز، یکی از قطعه‌های‌ معروف ویژه شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان است که در بوشهر اجرا می‌شود. عبدالرضا اخلاقي خواننده و نوازنده در گفتگو با رادمهر درباره اين مراسم مي‌گويد.

در بخش دوم، فرنوش تدين به معرفي آلبوم «رقص و شاديانه‌هاي تركمن» با گردآوري و تحقيق منصوره ثابت زاده مي‌پردازد و قطعات اين آلبوم را تدين معرفي مي‌كند.

«رقص شادیانه‌های ترکمن» مجموعه‌ ۱۹ قطعه موسیقی رقص و شادیانه‌های ترکمنی با اجرای دوتار، نی و آواز. مهمترین رقص ترکمن‌ها رقص خنجر است که در سده‌ اخیر ذکر خنجر نامیده می‌شود و در قدیم با شمشیر آن را اجرا می‌کرده‌اند. دوتار و آواز این اثر اجرای قلیچ انوری، قربان محمد روان، اولیاقلی یگانه، نظرلی محجوبی، آراز مراد آرخی و نی اثر جمعه قلی قربانی است.

در بخش سوم از ایده تا اجرا، استاد كيوان ساكت از چگونگي پيوند شعر و موسيقي آوازي صحبت می‌کند.

برنامه «نیستان» ساعت ۲۲ به تهیه‎‌کنندگی وحید رستگاری و همراهی یلدا احتشامی از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز پخش می‌شود.

انتهای پیام/