فیلم کوتاه مخاطب را به فکر وامی‌دارد/ نمایش فریب انسان‌ها در «میز شام» | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۵
سامان علی‌نژادیان در گفتگو با صبا:

فیلم کوتاه مخاطب را به فکر وامی‌دارد/ نمایش فریب انسان‌ها در «میز شام»

کارگردان فیلم کوتاه «میز شام» کمبود وسایل و عوامل فیلمسازی، نبود حمایت نهادهای دولتی و مشکلات صدور مجوز را از مشکلات ساخت فیلم در خوزستان دانست.

سامان علی‌نژادیان کارگردان فیلم کوتاه «میز شام» که درحال حاضر آماده نمایش در جشنواره‌های مختلف است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره موضوع این فیلم گفت: ساخته شدن «میز شام» به پیشنهاد بهروز نشان تهیه‌کننده فیلم بود. من به عنوان کارگردان اثر تصمیم گرفتم خود را وارد این چالش کنم که در یک مدت کوتاه و براساس لوکیشینی که داریم، فیلمنامه‌ای بنویسم و به کمک نیروهای بومی شهرمان، فیلمی قابل قبول بسازم.

وی درباره موضوع این فیلم که ساخت آن ۲ روز به طول انجامیده است، بیان کرد: داستان فیلم درباره یک ماجرای خانوادگی‌ست که با ورود یکی از اعضای خانواده تمام پیش‌فرض‌های موجود تغییر می‌کند. تمام این ماجراهای فیلم دور میز شام اتفاق می‌افتد.

علی‌نژادیان درباره علت پرداختن به این موضوع عنوان کرد: ایده از سوی خود من شکل گرفت. می‌خواستم برنامه‌ریزی آدم‌ها برای بدی کردن به یکدیگر را به نمایش درآورم، اینکه چگونه یکدیگر را سر کار می‌گذارند، چگونه برای به دست آوردن پول به یکدیگر دروغ می‌گویند. این مسائل همیشه دغدغه من بوده و می‌خواستم جایی آن را نشان دهم.

این کارگردان با اشاره به اینکه فیلمبردای «میز شام» در آبادان انجام شده است، درباره سختی کار فیلمسازی در شهرستان‌ها تصریح کرد: یکی  از مشکلات شهرستان‌ها برای ساخت فیلم پیدا کردن وسایل فیلمسازی است، مثلا یک سری از وسایل در آبادان پیدا نمی‌شود، به همین دلیل یا از اهواز به صورت ناقص با هزینه بسیار بالا تهیه‌ می‌کنیم یا اگر بخواهیم آن‌ها را از تهران منتقل کنیم، هزینه بالایی را متحمل می‌شویم.

دستیار کارگردان فیلم کوتاه «طلسم» درباره چرایی هزینه بالای وسایل در اهواز خاطرنشان کرد: در اهواز چند جا به صورت محدود و انحصاری وسایل مخصوص فیلمسازی را در اختیار دارند و به دلیل این انحصار، مبلغ چهار برابری را نسبت به تهران دریافت می‌کنند به همین دلیل اگر آن وسایل را با هزینه شخصی خریداری کنیم به صرفه‌تر است. برای ساخت «میز شام» هم مجبور به خرید بسیاری از لوازم فیلمبرداری شدیم تا برای ساخت فیلم بعدی مشکلی نداشته باشیم، درصورتی که همان وسایل در تهران به راحتی قابل دسترس هستند.

شرایط زندگی در خوزستان عوامل حرفه‌ای را مجبور به مهاجرت می‌کند

علی‌نژادیان درباره دیگر مشکلات شهرستان‌ها ادامه داد: علاوه بر این نیروهای متخصص فیلمسازی مثل تصویربردار یا صدابردار در شهرستان خیلی کم پیدا می‌شود، ما مجبور هستیم زمان فیلمبرداری را با آن‌ها از مدتی پیش هماهنگ کنیم یا خود را با زمان خالی آن‌ها وفق دهیم. اگر بخواهیم عوامل را از تهران یا جاهای دیگر هماهنگ کنیم، هزینه خیلی زیادی از قبیل تهیه‌ بلیت رفت و برگشت، اسکان، خوراک و… را متحمل خواهیم شد. هرچند عواملی که برای «میز شام» با ما همراهی کردند از بهترین‌های آبادان هستند که در تهران هم کار می‌کنند.

وی با تاکید بر مشکلات صدور مجوز، درباره حمایت نشدن از سوی نهادهای دولتی برای ساخت فیلم مطرح کرد: حمایت‌های دولتی برای ساخت فیلم در شهرستان‌ها انجام نمی‌شود. بودجه ساخت «میز شام» کاملا به صورت شخصی تهیه شده است، شاید اگر بودجه بهتری داشتم می‌توانستیم یک فیلم خیلی بهتر و با عوامل حرفه‌ای‌تر بسازیم.

این عکاس درباره مشکلات موجود در خوزستان اظهار کرد: ما نیروهای متخصص بسیار زیادی در خوزستان داریم ولی به دلیل مشکلات موجود، هر کس که بتواند از اینجا می‌رود. افراد موفق و درجه یکی وجود دارند که کار خود را از همین شهر آغاز کرده‌اند اما وقتی شرایط به صورتی رقم می‌خورد که برای پیشرفت خود مجبور به زندگی در شهر دیگر با دستمزدی پایین‌تر می‌شوند، این کار را انجام خواهند داد. مسائل زیست‌محیطی، جامعه‌شناسی و… زیادی نیز وجود دارد که بر اینگونه تصمیمات تاثیرگذار است.

کارگردان «نجات‌دهنده مرده است» در پایان درباره اهمیت فیلم کوتاه عنوان کرد: در دنیای رسانه‌ای موجود که همه چیز با سرعت هرچه تمام‌تر شکل می‌گیرد، فیلم کوتاه می‌تواند نشانه و حرفی عمیق را برای ما بازگو کند. درحال حاضر همه افراد درگیر تلفن همراه و فضای مجازی هستند و ترجیح می‌دهند فیلم‌هایی با مدت زمان کم را تماشا کنند. فیلم کوتاه در همان زمانی که بیننده برایش وقت می‌گذارد، می‌تواند چیزی را نمایش دهد که عمق داشته باشد و او را به فکر وادارد. جامعه‌ای از لحاظ فرهنگی می‌تواند غنی باشد که فکر کند و فیلم کوتاه قادر به جهت بخشیدن به این موضوع است.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است