واکنش مهدی سجاده‌چی به یک نقد/ لطفا از کارنامه من اشتباهات شرم‌آور را بیرون بکشید!

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، پس از دیدار سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه با برخی از سینماگران، پوریا ذوالفقاری منتقد سینما در صفحه اینستاگرام خود، این دیدار و سینماگرانی که در آن حضور داشته‌اند را مورد نقد قرار داد و آنها را افرادی دانست که برای منافع شخصی به این دیدارها می روند.

حال مهدی سجاده‌چی فیلمنامه نویس که از حاضران این دیدار بوده در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری صبا قرار داده است، به نقدهای مطرح شده پاسخ داد.

در متن این یادداشت می‌خوانیم:

«آقای پوریا ذوالفقاری!

درباره دیدار جمعی از اهالی سینما با رئیس قوه قضائیه متنی منتشر کرده‌اید که شاید برآیند شتاب‌زدگی، اطلاعات غلط و شیوه تحلیل غیرمنطقی شما باشد، اما از آن‌جا که من سخن‌گو و وکیل دیگران نیستم، تنها به موارد مربوط به خودم اشاره می‌کنم.

نخست این‌که من رئیس منتخب و دوره‌ای کانون فیلم‌نامه‌نویسان هستم اما نمی‌دانم به عنوان شخص حقیقی دعوت شده بودم یا شخص حقوقی و طبیعتا مسئولیت این‌که دعوت‌کنندگان به گمان شما می‌توانستند گزینه بسیار مناسب‌تری را انتخاب کنند با خودشان است و من بی‌گناهم.

حال پیشنهاد می‌کنم شما راسا فهرستی از آدم‌های مهم سینما تهیه کنید تا نهادها و موسسات دیگر، مشکلی از این بابت نداشته باشند.

همچنین من هر چه در کارنامه خود گشتم، مانند هر آدم دیگری چند اشتباه را مشاهده کردم ولی از اشتباهات شرم‌آوری که شما بدان اشاره کردید چیزی نیافتم. شما لطفا از کارنامه من اشتباهات شرم‌آور را بیرون بکشید؛ توامان سپاس‌گزار و غمگین خواهم شد اما اگر چنین نکردید بدانید که فقط مزخرف گفته‌اید.

من از سال ۱۳۶۴ نگارش فیلم‌نامه و سپس تدریس آن را آغاز کرده‌ام و در این چند دهه جز از راه نگارش، مشاوره و تدریس، درآمدی نداشته‌ام. رسما اعلام می‌کنم اگر حتی شائبه‌ نوعی از رانت و درآمد غیراخلاقی در معیشت من یافتید، هرچه تا کنون نقد شده را به شما می‌بخشم تا هرطور صلاح می‌دانید هزینه کنید.

شاید در سال‌های آغاز حرفه خود لازم بوده سرِ مسئولان را کلاه گذاشته و خود را نویسنده جا بزنم ولی در دو، سه دهه اخیر حتی اگر یک مورد از ملاقات من با مسئولان برای کار شخصی سراغ کردید، من بقیه فرمایشات شما را هم خواهم پذیرفت.

من، از این‌که علی‌رغم ناشایستگی‌های خود، همچنان در سینما زنده‌ام از شما عذر می‌خواهم و اگر اجازه دهید همانند ۳۶ سال گذشته، گاهی چیزی بنویسم تا مخارج خود و خانواده‌ام را تامین کنم، اما اگر جایی هست که به نویسنده به جز پول متن، وجه دیگری می‌دهند مرا بی‌خبر نگذارید لطفا؛ زندگی خرج دارد.

آقای ذوالفقاری، استدلال برره‌ای شما هم بی‌منطق و از سر نادانی آورده شده و عملا با این مثال به متن خود آسیب زده‌اید. همه می‌دانند خود شما جزو گروهی از منتقدان هستید که مدتی‌ست پرچم مبارزه با فساد در دست گرفته‌اید و به ارجاع تمثیل خودتان پس لابد در این سرزمین برره‌ای، بایستی شما را سردسته راهزنان و شیتیل‌بگیران قلمداد کنند!

اما حضرت آقا! از هرچه بگذرم، نمی‌توانم محتوای عبارات آخرتان را نادیده بگیرم؛ جایی که به تفنگ‌داران آینده موهوم خود، اسامی چند نفر را به عنوان سیبل تیراندازی در تحولات آینده، یادآوری کرده‌اید که هم لحنی مشمئزکننده و انتقام‌جویانه دارد و هم بسیار مضحک است.

و در آخر، می‌دانید که ملاقات روز جمعه صورت گرفته و من شنبه با خبرگزاری قوه درباره همین ملاقات مصاحبه انجام داده‌ام و یکشنبه هم خبر ملاقات منتشر شد. تصدیق می‌کنید که اگر قصد پنهان‌کاری یا مخفی کردن این موضوع وجود داشت دیگر آن مصاحبه بی‌معنا و احمقانه می‌نمود.

بدانید که اگر شخصیت جنگ‌جویی داشتم شما را بابت این همه بی‌احترامی و توهین و افترا، مورد تعقیب قضایی قرار می‌دادم. ولی خدا را شکر که اهل جنگیدن با اهالی سینما و به‌ویژه نویسندگان آن نیستم؛ راحت باشید.»

انتهای پیام/