«هفت سنگ» شانس را به چالش می‌کشد/ ایجاد فضایی وهم‌آلود و سوررئال

حسین زینال‌پور هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباه نمایشگاه «هفت سنگ» که تا 15 اردیبهشت در گالری شیرین برپاست، گفت: این‌ مجموعه را از سال ۹۸ شروع کردم و من می‌خواستم این‌ نمایشگاه را زودتر برگزار کنم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا حدود 2 سال به تاخیر افتاد.

او درباره پدیده «شانس» در این مجموعه بیان کرد: در این مجموعه پدیده شانس را به چالش کشیده‌ام؛ اینکه شانس در دنیای حاضر چیست و چه کسی خوش‌شانس است؟

این هنرمند نقاش افزود: در بیانیه این نمایشگاه نوشته‌ام که تاس (شانس) تکه سنگی‌ست که یا بازی می‌دهد یا بازی می‌دهی. شانس برای ما به عنوان یک تکه کلام تبدیل شده است و دوست داریم که هر پیروزی و شکستی را به آن نسبت دهیم. در این نقاشی‌ها تاس به عنوان نمادی از شانس، کوچک‌ترین عضو تصاویر است اما حضور پررنگی دارد.

به گفته وی، این مجموعه با الهام از مکان‌های تاریخی و بازی های ایرانی که براساس شانس هستند مانند منچ، مار و پله، تخته نرد و دبرنا نقاشی شده است.

زینال‌پور درباره پرداختن به بازی‌ها در آثار خود تشریح کرد: این‌ پنجمین نمایشگاه انفرادی من است و سال‌هاست که روی این موضوع و قالب بازی کار می‌کنم، از جمله نمایشگاه «پات» در گالری آن که مربوط به بازی شطرنج بود.

او درباره فضای وهم‌الود و سوررئال آثار عنوان کرد: آثار در عین اینکه فضای واقعی دارند با استفاده از برخی المان‌ها، یک حالت وهم‌آلود و سوررئال ایجاد می کنند یک نوع البته نه به شکل عجیب و غریب بلکه به کمک همین فضاهای واقعی.

زینال‌پور در پایان درباره ایده برگزاری همین نمایشگاه در سال 1401 با اضافه شدن چند اثر جدید اظهار کرد: احتمال زیاد سال بعد همین آثار را علاوه بر چند نقاشی جدید دوباره به نمایش بگذارم تا افراد بتوانند نقاشی‌ها را از نزدیک مشاهده کنند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/