بازنمایی طبیعت در «شِ _کاف»/ هنرمندی که خود را به دست اتفاقات نقاشانه سپرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۶

بازنمایی طبیعت در «شِ _کاف»/ هنرمندی که خود را به دست اتفاقات نقاشانه سپرد

همزمان با برپایی نمایشگاه مجید فعال، سید محمود حسینی درباره نمایشگاه وی با نام «شکاف» یادداشتی نوشت.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه انفرادی نقاشی مجید فعال به نام «شِ _کاف» تا یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در گالری امروز اصفهان برپا است.

سیدمحمود حسینی نقاش، مدرس دانشگاه و نویسنده درباره این نمایشگاه یادداشتی نوشته است: «مجید فعال از نقاشان جوانی است که در چند سال اخیر با به نمایش گذاشتن تجربیات متفاوت نقاشانه، توانسته است خود را در بین هنرمندان اصفهان به خوبی مطرح کند. نمایشگاه اخیر مجید فعال با عنوان «شکاف» در گالری امروز از تاریخ یازدهم تا بیست و ششم اردیبهشت در حال برگزاری است.

موضوع نمایشگاه طبیعت است اما سادگی موضوع و نگاه خاص نقاش، آثاری را آفریده است که قابل تامل‌اند.

بیشتر آثار با متریال رنگ و روغن روی مقوا، بی تکلف، ساده و صمیمی نقاشی شده‌اند و نقاش با آزادی و رهایی از قیدوبندهای معمول، خود را به دست اتفاقات نقاشانه سپرده است و در پیچش و چرخش قلمو؛ درخت‌ها، کوه‌ها، خانه‌ها و طبیعتی را برای بیننده به تصویر کشیده است که مملو از احساسات و عواطف شخصی هنرمند است. احساساتی که با نوستالژی‌های کودکی درآمیخته‌اند و زیست هنرمند را در این فضا برایمان معرفی می‌کنند. لکه‌هایی که هرکدام نشانه‌ای از ردپای هنرمند در دل طبیعت هستند و از خاطرات گذشته نقاش بهره جسته‌اند، با رنگ‌هایی دلنشین همگام شده و پاسخی منطقی برای آشفتگی‌های فرمی تابلوها بوجود آورده‌اند.

خانه‌های روستایی و حال و هوای بکر و دست نخورده طبیعت، با جاده‌ها و سطوحی مشخص به دو قسمت تقسیم شده‌اند و ساختار دست نخورده و بکر آن را بهم ریخته‌اند و خود روابط جدیدی در تقسیم فضا و موقعیت مکانی ایجاد کرده‌اند. از سویی دیگر دسترسی ساده‌تر به اعماق دست‌نخورده طبیعت و تخریب آن، روابط فرمی و معنایی جدیدی را به وجود آورده است و تضادی عمیق را در میان منظره به تصویر می‌کشد.

خیال‌پردازی و احساس رمانتیک نقاش و جسارت در اجرا، غم‌انگیزی و حس منفی تابلوها را از بین برده است و شور، شعف و زندگی در سراسر تابلوها موج می‌زند.

منظره‌ها؛ بی‌آلایش و به شیوه‌ای اختصاصی برای بیان احساسات رمانتیک هنرمند مورد استفاده قرار گرفته است و پافشاری بر ظرافت‌ها و استفاده از تونالیته‌های هم‌گن و درخشان و تاکید بر سایه‌های تند و رنگ‌هایی با تونالیته‌های هم‌مایه و تضادهای ملایم در منظره‌ها دیده می‌شود که به طور همزمان فضا و اقلیم را مشخص می‌کنند.

ضربات کوتاه و منقطع قلمو، خصوصیت ارتعاشی نور را با چنان دقتی صید کرده است که نتیجه آن رنگ‌های درخشان و مطالعه عمق، فضا، نور و رنگ است که در کنار هم سطوح تابلو را می‌سازد و حساسیت به نقطه، خط، سطح و ترکیب‌بندی در کنار استفاده درست از رنگ‌های درخشان احساس منحصربفردی از مناظر را برایمان متبلور می‌کند که لحظاتی انسان را از شلوغی و فضای بغرنج موجود رهاییده و سبکبال با خیال شاعرانه نقاش، در سطح منظره پرواز می‌دهد تا لحظه‌ای از این شرایط موجود جدا شود.
با آرزوی موفقیت
سید محمود حسینی – اردیبهشت ۱۴۰۰»

نمایشگاه «شِ _کاف» همه روزه به جز سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در گالری امروز به نشانی اصفهان، آبشار دوم، کوچه فرشید، پلاک ٣٢۴ میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است