مستندی درباره منطقه‌ای با هم‌نشینی مذاهب‌ می‌سازم/ لزوم بازآفرینی تاریخ | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۷
ناصر پویش در گفتگو با صبا:

مستندی درباره منطقه‌ای با هم‌نشینی مذاهب‌ می‌سازم/ لزوم بازآفرینی تاریخ

ناصر پویش مستندساز درباره فعالیت‌های تازه خود اطلاع‌رسانی کرد.

ناصر پویش مستندساز در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: دوره خوبی برای فیلمسازان مستقل نیست زیرا فیلمسازی با سرمایه سروکار دارد و سرمایه فرهنگی الان وجود ندارد. سرمایه‌هایی وجود دارند که دوست دارند روز به روز افزایش پیدا کنند و این نوع سرمایه‌ها به سمت ساخت سریال‌ها و فیلم‌های آنچنانی می‌روند.

وی عنوان کرد: در چند ماه اخیر چند طرح مختلف نوشته‌ام که یک کار درباره «کوه خواجه یا اوشیدا» است. این کوه یک منطقه باستانی در سیستان است که در آن هم‌نشینی همه مذهب‌ها را می‌بینیم، کوهی که دوره‌های تاریخی مختلفی دارد و به عنوان جایی برای هم‌نشینی مسالمت‌آمیز مذهبی تبدیل شده است. چیزی که در جهان امروز چندان وجود ندارد و من می‌خواهم آن را بازآفرینی کنم.

پویش درباره طرح دیگرش اظهار کرد: یک طرح دیگر برای «جیرفت» نوشته‌ام که این طرح را ۲ جا ارایه داده‌ام و باید دید چه پیش می‌آید. این طرح‌ها می‌تواند در ادامه مستند بلند قبلی‌ام «شهر سوخته» باشد که هم‌اکنون در صفحه ویژه هنروتجربه در سایت هاشور به صورت آنلاین در حال اکران است. باتوجه به تجربه‌ای که داشتم قدم به جلوتری حساب می‌شود.

این کارگردان درباره هدف خود از ساخت اینگونه مستندها بیان کرد: قدیم‌ترها می‌گفتند تاریخ می‌خوانیم که عبرت شود، امروزه فیلسوفان مطرح جهان نظر دیگری دارند؛ می‌گویند تاریخ می‌خوانیم تا آن را در امروز بازآفرینی کنیم. یعنی ما نمی‌خواهیم در تاریخ بمانیم بلکه می‌خواهیم همان اتفاق را در شرایط امروز بازآفرینی و بازکاوی کنیم و تاریخ برای من این نقش را دارد. به تبع، ما چیزها و شگفتی‌هایی داشتیم که الان نداریم و از آن‌ها دور افتاده‌ایم، تمرکز من در پروژه‌ها بر همین اساس است که آن موارد دورافتاده را نمایان کنیم.

کارگردان مستند «سهر سوخته» خاطرنشان کرد: در شهر سوخته هیچ سلاح‌ جنگی‌ای در آن منطقه یافت نمی‌شود، یعنی تمدنی ۱۵۰۰ سال دوام می‌آورد بدون استفاده از سلاح جنگی. این چیزی‌ست که انسان امروزی به دنبال آن است، پس من به دنبال تاریخ می‌روم تا آن را در امروز بازآفرینی کنم و ببینیم چه چیزی نیاز انسان امروزی‌ست.

پویش در پایان تاکید کرد: مورد دیگری که در شهر سوخته وجود دارد اهمیت دادن به زن‌هاست؛ زنانی که مردانه بزرگ نشده‌اند و واقعا ویژگی‌های زنانه دارند. زن‌ها باید چیزهایی را که مردان در طول تاریخ ازشان گرفته‌اند، باز پس بگیرند. هنر، کشاورزی و اقتصاد از سوی زن‌ها تولید شده و وارد چرخه زندگی می‌شود و باید به آن‌ها پس داده شود زیرا مردان نشان دادند که اصلا در این حوزه خوب نیستند زیرا جنگ‌طلب و خشن هستند و به منافع شخصی‌شان بیشتر بها می‌دهند.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000