چهره شهر تهران در یک سده/ نگاه عکاسان هر روز منتقدانه‌تر شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۸
مهدی وثوق‌نیا با صبا مطرح کرد؛

چهره شهر تهران در یک سده/ نگاه عکاسان هر روز منتقدانه‌تر شده است

مهدی وثوق‌نیا درباره کتاب «صد سال عکاسی مناظر شهری در تهران» که با عکس‌های تعدادی از عکاسان به چاپ رسیده، توضیحاتی را ارایه داد.

به گزارش خبرنگار صبا، مهدی وثوق‌نیا عکاسی که در حدود ۱۰_۱۵ سال اخیر بیشتر روی موضوع عکاسی مناظر شهری ایران تمرکز کرده است و دو کتاب عکس با نام‌های «انزلی» در نشر نظر و کتاب «پامنار» در نشر بنگاه به چاپ رسانده است به تازگی کتاب «صد سال عکاسی مناظر شهری در تهران» سومین کتاب از مجموعه کتب سده انتشارات علمی و فرهنگی را گردآوری کرده و منتشر کرده است.

این هنرمند در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره روند شکل‌گیری این کتاب توضیح داد: سال ۹۹ از سوی روابط عمومی بخش بین‌الملل شهرداری تهران برای جمع‌آوری کتاب «صد سال عکاسی مناظر شهری در تهران» به من پیشنهاد دادند و من هم قبول کردم و تصمیم گرفتم نسبت به کتاب‌های دیگر این مجموعه توجه بیشتری به جزئیات موضوع داشته باشم.

او با بیان اینکه در این کتاب به بازنمایی مناظر شهری تهران از منظر عکاسان پرداخته‌ است، عنوان کرد: شهر تهران رویداهای سیاسی-اجتماعی مهمی مانند انقلاب را پشت سر گذاشته است که قطعا این تحولات بر مناظر شهری تهران اثر گذاشته‌اند. من‌ در این کتاب به نمودهای شهر تهران در عکس‌های یک سده اخیر پرداخته‌ام و به هیچ‌عنوان به دنبال عکس‌های کارت پستالی و صرفا چشم‌‌نواز نبودم بلکه نگرش و ذهنیت عکاس نسبت به شهر و تحولات آن برایم اهمیت داشت. آنچه در نگاه کلی به این مجموعه مشهود است حرکت عکاسان از ثبت اسنادی به سوی نگاهی معترض است.

وثوق‌نیا درباره معیار و رویکرد انتخاب عکاسان و عکس‌های این مجموعه تشریح کرد: هدف من این بود که نشان دهم بین عکاسان مهم ما تهران چگونه دیده شده،
در سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ منظره شهر تهران چه تغییری کرده است و اینکه عکاس‌ها این‌ مناظر را چگونه دیده‌اند.

وی افزود: به طور مثال در این کتاب عکاسانی مانند سیف‌اله صمدیان، کاوه گلستان، عباس کوثری و پیمان هوشمندزاده هستند که صرفا در این گرایش فعالیت نمی‌کنند اما به دلیل توجه به شهر، آثارشان در این کتاب آمده است. همچنین تلاش شده است تا حد امکان آثار به جای تک عکس از میان مجموعه‌های عکاسان انتخاب شود تا مخاطبان با پیگیری آن‌ها بیشتر با نگاه عکاس و کارهای دیگر او آشنا شوند. درواقع تمام عکس‌های کتاب دارای کپشن و متن اجمالی معرفی عکاس است.

او با اشاره به اینکه کتاب به ستایش تهران نمی‌پردازد بلکه در مسیر واکاوی این‌ شهر بزرگ‌ قدم‌ برمی‌دارد، اظهار کرد: روند تاریخی چیدمان عکس‌های کتاب «صد سال عکاسی مناظر شهری در تهران» حالتی پس‌رونده دارد. این کتاب ابتدا با عکس‌هایی از مناظر شهری تهران امروز شروع می‌شود و سپس قدم به قدم به عقب رفته و به نقطه آغازین این تحولات می‌رسیم که هیچ شباهتی با تهران امروز ندارد.

این هنرمند درباره حمایت شهرداری تهران و انتشارات علمی و فرهنگی در مواجهه با رویکرد انتقادی عکس‌های این کتاب گفت: خوشحالم که شهرداری تهران این امکان را برای من فراهم کرد که در عکس‌ها، تهران نقد و بررسی هم شود. به هرحال عکس‌های تهران قدیم و مدرنیته شهری برای عکاسان جذاب بوده است، اما هرچه به سمت‌۱۴۰۰ پیش می‌رویم، شهر جلوه دیگری به خود گرفته و عکاس‌ها هم‌ نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: در جمع‌آوری و انتخاب عکس‌های این کتاب توجه اصلی به عکس‌های مستند و دستکاری نشده بوده است اما در دهه‌های هشتاد و نود رویکردهای خلاق نسبت به مناظر شهری افزایش پیدا کرده و موجب قرار گرفتن چند عکس دستکاری شده در این مجموعه شده است.

وثوق‌نیا در پایان درباره فعالیت‌ها و پروژه‌هایی که درحال‌حاضر مشغول آن‌ها است، بیان کرد: در حال حاضر مشغول جمع‌آوری مجموعه عکسی به «نام افق‌های سرد» هستم که به چشم‌اندازهای ایران در شهرهای مختلف و تغییرات سیمای شهری، معماری های سرد و یک‌شکل شدن شهرها می‌پردازد. یک پروژه دیگر هم مربوط به خانه صادق هدایت دارم که در کنار بهمن‌ جلالی جمع‌آوری کرده‌ایم و امیدواریم در آینده به چاپ برسد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است