۲ فرستنده پرقدرت باند AM کشور در اختیار معاونت برون مرزی و رادیو فرهنگ هستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۳
قایم مقام معاون توسعه و فنآوری رسانه ملی:

۲ فرستنده پرقدرت باند AM کشور در اختیار معاونت برون مرزی و رادیو فرهنگ هستند

قایم مقام معاون توسعه و فنآوری رسانه ملی اعلام کرد که از 2 فرستنده پرقدرت باند AM کشور در بخش خارجی معاونت برون مرزی و در بخش داخلی رادیو فرهنگ بهره می‌برند.

به گزارش صبا، علیرضا شریفی قایم مقام معاون توسعه و فنآوری رسانه ملی، با حضور در برنامه «هفت کوچه» رادیو فرهنگ درباره فرایند ارسال صدا و ‌برنامه از امواج رادیویی از تولید تا پخش گفت: رسالت سازمان صدا ‌و سیما در حوزه صدا به حمایت تکنولوژی بر امواج AM و FM  به شکل سنتی بازمی‌گردد که در باند AM فرستنده‌ها قدرت سیگنال رسانی بیشتری دارند و گسترده پوششی آن‌ها به دلیل موقعیت فرکانسی بیش از باند اف ام است البته در FM صدا از کیفیت بهتری برخوردار است.

وی ادامه داد: رسانه ملی برای با توجه به رسالت و ‌ماهیت ‌‌محتوا یک شبکه رادیویی تصمیم به پخش سراسری یا استانی می‌گیرد و بر اساس پوشش محتوا در معاونت فنی بر اساس درخواست معاونت صدا، رادیو در استان یا سراسر کشور برای شنیده شدن پیاده‌سازی شده است و با موقعیت‌های مختلف در باند ای ام ایستگاه‌های مختلف ایجاد شده و یا در باند اف ام به سبب برد کوتاه تقسیم فرستنده می‌شود.

شریفی دلیل تغییر ردیف رادیوها در شهرها و استان‌های مختلف را نظم فرستنده برای تداخل نداشتن عنوان کرد و افزود: فرکانس‌ها بر اساس نقاط انتشار برای جلوگیری از تداخل در موج اف ام متفاوت هستند اما اجرای پروژه تقویت سیگنال‌های رادیویی و سنکرون‌سازی فرستنده‌ها، مردم برای استفاده از شبکه‌های رادیویی سراسری نیاز به تغییر موج نخواهند داشت.

قایم مقام معاون توسعه و فنآوری رسانه ملی  تصریح کرد: تاکنون رادیو ایران در ردیف ۵۸۵ در ۲۶ ایستگاه کشور از سراسر کشور قابل دریافت است و تنها فرستنده پرقدرت کشور در باند AM بخش داخلی روی فرکانس ۵۸۵ کیلوهرتز در اختیار رادیو فرهنگ قرار دارد.

وی در پایان به فرایند انتقال صدا اشاره کرد و افزود: در طرح پوششی بزرگ‌ترین فرستنده در نزدیکی تهران است اما به جهت موانع سر راه سیگنال برای دریافت صدا در شهرستان‌ها این کافی نبوده است و به شکل موردی همکاران معاونت فنی نقاط مختلف را در باند اف ام تقویت می‌کنند.

انتهای پیام/

یک نظر