اعتقادی به کنسرت آنلاین ندارم/ موسیقی صنف دلسوز ندارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۷
سامان احتشامی در گفتگو با صبا:

اعتقادی به کنسرت آنلاین ندارم/ موسیقی صنف دلسوز ندارد

سامان احتشامی درباره مشکلات این روزهای دنیای موسیقی و بی‌ثمر بودن اجرای آنلاین می‌گوید.

سامان احتشامی نوازنده پیانو و آهنگساز در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره فعالبت‌های این روزهای خود گفت: به دلیل شرایط کرونا و تعطیلی یک سال و نیمی فعالیت‌های موسیقی در کشور، ۱۲ ساعت در روز را به صورت آنلاین به آموزش موسیقی مشغول هستم و هیچ کار دیگری هم نمی‌توانم انجام دهم.

وی درباره اجراهای آنلاین بیان کرد: اولین کسی که در تالار وحدت برای مردم کنسرت آنلاین اجرا کرد من بودم، اما حال تا زمانی که این نوع اجرا به نوعی نباشد که بگوییم راهی جز آن وجود نداشته ندارد و همه هنرمندان موسیقی باید به آن روی آوردند، به کنسرت آنلاین اعتقادی ندارم.

این نوازنده ادامه داد: معتقد هستم که هُرم و گرمای جمعیتی که در سالن است، اتفاقی را در اعصاب نوازنده و احساسی را در اجرای او به وجود می‌آورد که در کنسرت آنلاین امکان آن وجود ندارد. اگر بخواهم آنلاین اجرا کنم، یک دوربین جلویم قرار می‌دهم و در خانه خودم از طریق لایو اینستاگرام، برای مردم می‌نوازم، به نظر من این مساله، کاری بیهوده است. فضای موجود در منازل نیز فضای مناسبی نیست و مردم حوصله دیدن کنسرت را ندارند. از طرفی آنقدر برنامه‌ها و شوهای زیبایی وجود دارد که کنسرت‌های ما در مقابل کیفیت آنان چیزی نیستند.

احتشامی درباره احساس نوازنده حین اجرای آنلاین خاطرنشان کرد: در اجرای آنلاین، احساس نوازنده بیش از ۷۰ درصد تقلیل پیدا می‌کند زیرا گرمای جمعیت را نمی‌گیرد و به صورت قلابی می‌نوزاد. همان احساسی را دارد که در تنهایی و با خود می‌نوازد. این نوع اجرا که کنسرت نیست، البته منظور من کنسرت‌هایی‌ست که سازی در آن باشد یا خواننده به صورت زنده چیزی را بخواند، نه کنسرت‌هایی که ۷۰ درصد آن را با کامپیوتر دستکاری می‌کند.

نوازنده آلبوم «هیچکس» درباره تعریف کنسرت تاکید کرد: موسیقی‌ای که نصف آن با کامپیوتر پخش شود که کنسرت و برنامه نیست، کنسرت آن چیزی‌ست که شما در منزلتان نمی‌توانید ببینید، چیزی‌ست که شما برای حضور در آن خود را آراسته می‌کنید، در یک فضای هنری قرار می‌گیرید و به احترام هنرمند سکوت می‌کنید و مدتی ساز او را گوش می‌دهید، این صدای ساز را شما نمی‌توانید از اینترنت پیدا کنید و خود نوازنده هم دیگر نمی‌تواند با آن حس و حال بنوازد.

اجرای زنده قابلیت دستکاری ندارد

وی درباره تفاوت کنسرت‌ و تئاتر با سینما اظهار کرد: یکی از فرهنگ‌هایی که وجود دارد این است که تئاترها و اجراهای زنده کمتر ضبط می‌شوند زیرا احساسی که بازیگر و مجری روی صحنه دارند و به بیننده منتقل می‌کنند، نمی‌توان در یک فیلم دید. در سینما صحنه‌ای را بارها و بارها تکرار و درنهایت بهترین آن را انتخاب می‌کنند درصورتی که اجرای زنده قابلیت دستکاری ندارد، به همین دلیل من کنسرت‌هایی را که به وسیله کامپیوتر پیش می‌روند به رسمیت نمی‌شناسم.

این آهنگساز درباره برگزاری کنسرت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصریح کرد: جایی شنیدم که قرار است کنسرت‌ها را با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و حضور درصدی از جمعیت راه بیندازند، به نظر من این موضوع نیز راه حل مناسبی نیست زیرا موزیسین‌ها وقتی می‌خواهند روی صحنه بروند از این مساله که همه سالن پر شده و صندلی‌ها مملو از جمعیت است، انرژی می‌گیرند، حال اگر تنها نیمی از صندلی‌های سالن‌ پر باشد انرژی اجراکننده نیز از دست می‌رود.

احتشامی ادامه داد: زمانی اجرا خوب می‌شود که صندلی‌ها مملو از جمعیت باشد. اجرایی که مردم در آن یکی در میان می‌نشیند، یخ‌ترین اجرای دنیا خواهد بود، یا نوازنده به دلیل مسائل مالی قبول کرده و به این صورت اجرا می‌کند، یا ارگانی در این میان ذی‌نفع است، هر کسی هم که مسئول این اتفاق باشد چیزی از فرهنگ نمی‌داند. یا کنسرت برگزار نکنید و حقوقی را برای نوازندگانی که از این راه زندگی‌شان را می‌گذراندند، در نظر بگیرید یا کنسرت ها را درست برگزار کنید. مثل این می‌ماند که بخواهید برای بچه‌تان تولد بگیرید ولی به دوستانش تذکر دهید که شلوغ نکنند.

نوازنده آلبوم «حرکت» درباره علت بی‌رونقی حوزه موسیقی در ایران تصریح کرد: علاوه بر شیوع ویروس کرونا، ضعف مدیریت ما علت بی‌رونقی حوزه موسیقی در این دوران است، از طرف دیگر هنرمندان نیز اصلا یکدیگر را دوست ندارند و از هم حمایت نمی‌کنند. علاوه بر همه این مسائل، جامعه موسیقی صنف هنری ندارد و جایی نیست که به آن امید داشته باشیم.

او در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره دیگر فعالیت‌های خود در این دوران خاطرنشان کرد: تعدادی قطعه ساخته و در استودیوی شخصی خودم آن‌ها را ضبط کرده‌ام که بعضی از قطعات را نیز در سایت‌های مختلف پخش کرده‌ام. منبع درآمد من در این دوران تنها از کلاس‌های آنلاینی است که برگزار می‌کنم.

احتشامی پایان خاطرنشان کرد: قطعه‌هایی را برای ارکستر بزرگ می‌سازم که هنوز تصمیم نگرفته‌ام کدام خواننده آن‌ها را بخواند. همچنین موسیقی فیلمی کوتاه که مخصوص عید بود به کارگردانی منیژه حکمت و نویسندگی سولماز نراقی ساختم. البته خیلی از کارهای دیگر هم هست که امیدوارم بعد از کرونا به اجرا بگذارم.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

2 دیدگاه

  • خبرگزاری فرهنگی و هنری صبا، الفبای فرهنگ و هنر این است که وقتی عکسی را استفاده می‌کنید حتی مربوط به سالها پیش! اسم عکاس را با اسم و لوگوی خودتون نپوشانید.این عکسی که استفاده کردید، عکس من است و اسم من هم روی عکس بوده است.
    • سلام و عرض ادب. عکس از جستجوی گوگل برداشته شده و متاسفانه از ابتدا هم اسم و لوگو نداشت. اگر محبت فرمایید عکسی که لوگوی خودتان را دارد به این ایمیل بفرستید حتما سریعا جایگزین می شود. با عذر تقصیر ما naghmehdanesh@gmail.com

جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000