حذف موسیقی و تئاتر از هفتمین جشنواره «هنر برای صلح»/ فیلم مستند اضافه شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۴
دبیر جشنواره «هنر برای صلح» به صبا گفت:

حذف موسیقی و تئاتر از هفتمین جشنواره «هنر برای صلح»/ فیلم مستند اضافه شد

فریدون فربد از اضافه شدن مستند به بخش سینمای هفتمین جشنواره «هنر برای صلح» و حذف موسیقی و تئاتر به دلیل همزمانی با محرم و صفر خبر داد.

فریدون فربد دبیر هفتمین جشنواره «هنر برای صلح» در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره برگزاری این دوره از جشنواره گفت: هفتمین دوره جشنواره «هنر برای صلح» همچون دوره های قبل به صورت بین المللی برگزار می شود که تفاوت اصلی آن با دوره های قبل این است که به دلیل همزمانی برگزاری این جشنواره با ماه های محرم و صفر، دو بخش موسیقی و تئاتر این جشنواره برگزار نخواهد شد و امیدوار هستیم که بتوانیم بعد از ماه های محرم و صفر این دو بخش را به همراه آثار نمایشگاهی علاوه بر تهران در یکی از شهرهای ایران هم برگزار کنیم.

اضافه شدن فیلم های مستند به بخش سینما

وی با اشاره به بخش های مختلف این جشنواره افزود: این جشنواره در رشته های مختلف هنرهای تجسمی و سینما برگزار می شود که بخش هنرهای تجسمی شامل عکس، نقاشی، مجسمه، چیدمان، ویدیوآرت و موشن پوستر است و بخش سینما هم شامل فیلم کوتاه داستانی، انیمیشن، کارگردانان جوان و بخش مستند می شود که بخش فیلم های مستند از امسال به جشنواره اضافه شده است.

نمایش آثار جشنواره در دو شهر ایران

فربد، زمان برگزاری این جشنوار را ۲۹ شهریورماه تا ۱۲ مهرماه اعلام کرد و توضیح داد: محل برگزاری جشنواره در خانه فرهنگ دیهیم و گالری باروک در خیابان شریعتی است و با توجه به سیاست جشنواره مبنی بر تمرکززدایی از تهران قرار است که بعد از تهران در یک شهر دیگر نیز آثار جشنواره به نمایش درآید که بعد از قطعی شدن شهر مورد نظر اطلاع رسانی خواهد شد.

مشارکت هنرمندان ۵۰ کشور دنیا/ آثار هنرمندان ۳۰ کشور پذیرفته می شود

دبیر جشنواره «هنر برای صلح» درباره بخش بین المللی این جشنواره بیان کرد: فراخوان جشنواره از حدود شش ماه گذشته در دسترس مخاطبان قرار گرفته است، در بخش سینما از بهمن ماه سال گذشته و در حوزه هنرهای تجسمی از اردیبهشت ماه سال جاری، فراخوان منتشر شده است و تاکنون از حدود ۵۰ کشور دنیا آثاری به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از بین آثار ارسالی، آثار هنرمندان ۳۰ کشور به جشنواره راه یافته است. امیدوار هستیم که چند هنرمند خارجی را نیز به عنوان میهمان در جشنواره داشته باشیم که با توجه به شرایط مالی خاص این جشنواره هنوز این موضوع به قطعیت نرسیده است.

برگزاری بخش فیلم های کوتاه با ۸ فیلم خارجی/ آثار ایرانی ها پذیرفته نشد

وی آثار هنرمندان خارجی را بیشتر مربوط به بخش سینما ذکر کرد و ادامه داد: بخش سینما کاملاً به صورت بین المللی برگزار می شود و بخش عمده آثار هنرمندان خارجی در بخش سینماست به ویژه در بخش فیلم داستانی کوتاه که همه آثار راه یافته به جشنواره، خارجی است و هیچ یک از آثار هنرمندان ایرانی به این بخش راه نیافته است. در حوزه هنرهای تجسمی نیز در بخش عکس، مجسمه، نقاشی و ویدئوآرت آثار هنرمندان خارجی به نمایش درخواهد آمد.

دبیر این دوره از جشنواره درباره پذیرفته نشدن آثار فیلمسازان کوتاه در این جشنواره توضیح داد: در بخش فیلم های داستانی این جشنواره، آثار ارسالی ایرانی ها نسبت به آثار خارجی کیفیت مناسبی نداشتند و به همین دلیل در این بخش ۸ فیلم خارجی به نمایش درمی آید.

این هنرمند درباره آثار ارسالی به جشنواره امسال بیان کرد: مهلت ارسال آثار به جشنواره به پایان رسیده است و نتایج آثار پذیرفته شده هفته آینده مشخص می شود. تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره در دو بخش هنرهای تجسمی و سینما حدود ۲ هزار و ۳۰۰ اثر است که از میان این آثار حدود ۲۰۰ اثر در هر دو بخش به نمایش درخواهد آمد.

وی درباره داوری آثار این جشنواره توضیح داد: جشنواره هنر برای صلح به صورت غیررقابتی برگزار می شود و بنابراین تنها هیات انتخاب آثار حضور دارند که آثار را بررسی می کنند. در بخش هنرهای تجسمی، آثار به صورت کیوریتوریال بررسی شده است و کیوریتورهای جشنواره آثار را بررسی کرده و به جمع بندی رسیده اند در بخش سینما و موشن پوستر نیز در هر بخش هیات انتخاب مجزا حضور داشته است.

فربد درباره اعلام اسامی کیوریتورهای بخش تجسمی این جشنواره توضیح داد: اسامی کیوریتورهای همکار این جشنواره بعد از مشخص شدن نتیجه نهایی آثار راه یافته به جشنواره اعلام خواهد شد.

وی تفاوت و ویژگی جشنواره «هنر برای صلح» را تمرکز بر موضوع صلح و برگزاری آن در همه رشته های هنری دانست و گفت: جذابیت این جشنواره برای هنرمندان دنیا این است که روی موضوع «صلح» متمرکز شده است و همچنین در تمام رشته های هنری برگزار می شود. در دیگر کشورهای دنیا این رویدادها تنها در رشته های خاصی برگزار می شود که یا در حوزه موسیقی یا سینما، یا عکس و … است.

فربد درباره امکان نمایش این آثار در دیگر کشورها هم گفت: این پیشنهاد را از چندین کشور دنیا داشته ایم و در حال بررسی این پیشنهادها هستیم که اگر امکان آن فراهم شود، در یک کشور خارجی بخشی از آثار را هم به نمایش درآوریم.

وی افزود: آثار این جشنواره هم برای نمایش و هم فروش است و در صورتی که فروخته نشود، به هنرمندان بازگردانده می شود.

دبیر هفتمین جشنواره «هنر برای صلح» درباره چاپ کتاب این دوره بیان کرد: چاپ کتاب آثار جشنواره، در دستور کار ماست و امیدوار هستیم که با توجه به افزایش قیمت کاغذ امکان چاپ و انتشار کتاب جشنواره را داشته باشیم.

فربد درباره انتشار کتاب آثار این جشنواره در سال های گذشته اظهار کرد: کتاب آثار این جشنواره در همه سال ها به جز سال گذشته به چاپ رسیده است. دوره ششم با تمرکز بر موضوع محیط زیست این جشنواره برگزار شد که در راستای موضوع محیط زیستی جشنواره، کتاب جشنواره نیز چاپ و منتشر نشد.

موضوع جشنواره هفتم: احترام به اقوام، مذاهب و ملیت ها

وی درباره موضوع جشنواره امسال گفت: امسال با توجه به نامگذاری سال ۲۰۱۹ از سوی سازمان ملل به نام سال «زبان های بومی» رویکرد جشنواره «هنر برای صلح» در دوره هفتم نیز احترام به اقوام، مذاهب و ملیت هاست که یکی از موضوعات امسال است و موضوع دیگر هم صلح است که هنرمندان به  عنوان انسان های خلاق دنیایی را که در آن صلح برقرار شده است، تصور می کنند و به تصویر می کشند.

جایزه سال ۲۰۱۹ سازمان یونسکو برای جشنواره «هنر برای صلح»

وی در پایان از برگزاری نشست خبری این جشنواره حدود یک هفته قبل از برگزاری جشنواره خبر داد و درباره اهمیت برگزاری این دوره از جشنواره اظهار کرد: ما امسال برنده جایزه ویژه یونسکو شده ایم و جایزه سال ۲۰۱۹ دفتر ایتالیا سازمان یونسکو به ما تعلق گرفته است، به همین دلیل برگزاری این جشنواره در سال ۹۸ برای ما از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است و  امیدوار هستیم که جشنواره را به خوبی برگزار کنیم.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است