«حسن خیابان» را با روایت و خاطرات بی‌نشان‌ها درک کنید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۶
نفیسه علوی در گفتگو با صبا:

«حسن خیابان» را با روایت و خاطرات بی‌نشان‌ها درک کنید

گردآورنده کتاب «حس خیابان» درباره این کتاب توضیح داد.

نفیسه علوی مسئول داوطلبین جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها و تدوینگر کتاب «حس خیابان» که درباره تجربیات کارتن‌خوابی و خیابان است، در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا بیان کرد: این کتاب شامل آثار راه‌یافته به بخش مسابقه اولین دوره مسابقه حس خیابان است. این رویداد اولین جشنواره‌ای است که به آثار ادبی مربوط به اعتیاد و تجربیات کارتن‌خوابی می‌پردازد. استاد مرتضی سرهنگی و استاد مسعود بلوری تبریزی به جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها پیشنهاد کردند که به سمت نوشتن خاطره افراد بهبودیافته از اعتیاد برویم و در نتیجه این جشنواره متولد شد.

او درباره علت برگزاری مسابقه حس خیابان گفت: جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها به عنوان حامی تخصصی افراد آسیب‌دیده اجتماعی از کارتن‌خوابی و اعتیاد، برگزار کننده جشنواره حس خیابان بود و این‌ مجموعه نقش اساسی در جمع‌آوری آثار داشته است. ما احساس کردیم که باید صدای همشهری‌‌هایمان که بالاترین حد آسیب اجتماعی یعنی کارتن‌خوابی را تجربه کرده‌اند را به گوش کسانی برسانیم که اصلا آن‌ها را نمی‌شناسند یا در شناخت آن‌ها دچار اشتباه هستند و این بستر فراهم شود تا به هنرمندانی که می‌خواهند در این موضوع به تولید اثر هنری بپردازند اما همچنان درباره آسیب‌های اجتماعی درگیر ذهنیات کلیشه‌ای هستند، کمک شود.

علوی درباره چالش‌هایی که در طول گردآوری این کتاب با آن‌ها مواجه بوده است، عنوان کرد: بسیاری از افراد بهبودیافته که قرار بود به عنوان گروه ویژه به جشنواره ما اثر ارسال کنند با بحث خاطره‌نویسی آشنایی نداشتند، درنتیجه ما مجبور شدیم از برخی از دوستان فعال حوزه ادبی مانند مصطفی رحماندوست و دوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سید جعفر عزیزی، حدیث لزر غلامی و سمانه نائینی در آموزش این‌ دوستان کمک بگیریم تا آشنایی اولیه با نوشتن پیدا کنند. پس از اینکه روایت‌های نوشته شده به دبیرخانه مسابقه ارسال شد و من خواندم، ابتدا احساس کردم آثار بسیار احتیاج به ویرایش و مصاحبه دوباره دارند زیرا داستان سروشکل مناسب نداشت.

وی افزود: بسیاری از این روایت‌ها دوباره از اول نوشته شدند و مجبور شدیم با دوستان صحبت کنیم تا نقاط تاریک و خالی خاطراتشان را پر کنم.

او با بیان اینکه هویت افراد در این کتاب مشخص نیست، تشریح کرد: سعی کردیم افرادی که داستان‌هایشان در کتاب عنوان شده است را با کلمه «بی‌نشان» معرفی کنیم. ما در کل در مجموعه طلوع بی‌نشان‌ها این‌ کلمه را به افراد بهبودیافته اطلاق می‌کنیم‌ و در کتاب هم هویت افراد با اسم‌ کوچک یا گاهی فقط با عنوان «بی‌نشان» ذکر شده است. زیرا این کتاب شامل روایت‌هایی تلخ از دوران سخت زندگی افراد است و بسیاری از دوستان به دلیل نگرانی از آسیب‌های ثانویه‌ای که ممکن است بعد از انتشار کتاب متوجه‌شان شود نخواستند عنوانشان ذکر شود. همچنین کارشناسان درمان ما در جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها پیشنهاد کردند که هویت راویان قصه‌ها گمنام بماند.

او ادامه داد: فکر می‌کنم اگر تبلیغات کتاب مناسب باشد می‌تواند مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. استقبال مخاطبان از این کتاب برای ما مهم است زیرا هدف از انتشار کتاب «حس خیابان» آگاهی‌بخشی به جامعه است. آگاهی اولین‌ پل برای حل آسیب‌های اجتماعی، مطالبه‌گری، کنش درست و ایجاد مسئولیت اجتماعی نسبت به این معضلات مهم است.

علوی در پایان از چاپ جلد دوم کتاب «حس خیابان» خبر داد و خاطر نشان کرد: کتاب دوم این‌ مجموعه در دست تدوین است. امیدوارم ما با این کتاب‌ها بتوانیم حرف این افراد را بی‌واسطه به گوش جامعه برسانیم و قدمی در آشنایی جامعه با معضلات این قشر فراموش‌شده برداریم.

کتاب «حس خیابان» به همت انتشارات سوره مهر در ۲۸۴ صفحه و قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است