می‌دانستید بیکاری اهل موسیقی چه بلایی سر زندگی‌شان آورده است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۷
انتقادات رضا صادقی از تعطیلی حوزه موسیقی؛

می‌دانستید بیکاری اهل موسیقی چه بلایی سر زندگی‌شان آورده است؟

تعطیلی کنسرت‌های موسیقی با شیوع ویروس کرونا خسارات جبران‌ناپذیری به اهالی موسیقی وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، نزدیک به یک سال و نیم است که با شیوع ویروس کرونا، اهالی موسیقی با بیکاری روبرو شده‌اند.

به جز تعداد محدودی از خوانندگان پاپ که کنسرت‌هایی را در جزیره کیش برگزار می‌کنند، هیچ کنسرت حضوری‌ در کشور برگزار نشده و بسیاری از خوانندگان و نوازندگان با بیکاری جدی‌ روبرو شده‌اند.

بسیاری از آن‌ها به فروش آلبوم‌های خود روی آورده‌اند که باز هم نسخه رایگان و قاچاق آن در فضای مجازی وجود دارد و جمعی دیگر از اهالی موسیقی که تعدادشان هم کم نیست با انتشار رایگان قطعات‌ موسیقی، صدای خود و سازشان را به گوش مردم می‌رسانند.

همچنین در این میان کلاس‌های آنلاین آموزش ساز و آواز به وجود آمده است که می‌توان آن را به عنوان راه دیگری برای درآمدزایی اهالی موسیقی دانست.

در همین راستا رضا صادقی خواننده پاپ با انتشار متنی در استوری اینستاگرامش نوشته است: «نزدیک به یک سال و نیم بیکاری اهل موسیقی و آسیبی که تا مدت‌ها شاید جبران نشه… حالا هم که قریب به دو هفته است قرنطینه مطلق. مسئولین که آب پاکی و ریختن رو دستمون و پولیش کردن تازه اگه گیر بیاد و باشه… خواهش می‌کنم خودمون رعایت کنیم، شبی نیست که از مهمونی‌ها و دورهمی‌ها نشنویم… فوتی‌ها به ۴۰۰ نفر رسید، خواهش می‌کنم بگذرید از سفر، مهمونی و دورهمی… کادر درمان داره از بین میره، بوی مرگ همه جا رو گرفته، چرا فهمیدنش برای بعضی‌ها اینقدر سخته؟ #خودمون_به_داد_خودمون_برسیم .»

وی در ادامه ویدیوهایی را در بخش استوری صفحه شخصی اینستاگرامش منتشر و از برگزار نشدن کنسرت‌ها و نبود درآمد برای اهالی موسیقی و همچنین میزان درآمد خوانندگان و گروه‌های موسیقی در کنسرت‌ها صحبت کرده و اطلاعاتی در این زمینه و درباره مشکلاتی که این روزها گریبانگیر اهالی موسیقی شده، در اختیار مخاطبانش قرار داده است.

صادقی که صحبت‌های خود را با کلمه «می‌دانستید» آغاز کرده گفته است: «می‌دانستید هر کنسرتی که برگزار می‌شد، بجز خواننده و نوازنده، قریب به ۲۰۰ نفر آدم، حقوق می‌گرفتند؟ می‌دانستید بالاترین مبلغی که یک نوازنده در یک ارکستر می‌گیرد، مبلغ ۲ تا ۲٫۵ میلیون تومان است؟ و تا ۲۰۰ هزارتومان دستمزد برای یک نوازنده هم داریم؟ می‌دانستید آن‌هایی که مبلغ ۲ تا ۲٫۵ میلیون تومان را می‌گیرند، تعدادشان به پنج انگشت هم نمی‌رسد یعنی شاید ۱۰ درصد نوازنده‌ها؟ می‌دانستید همه دستمزدی که یک خواننده می‌گیرد متعلق به خودش نیست و مبلغ قابل توجهی از آن را به صورت درصدی به تهیه‌کننده، معرف یا آهنگساز می‌دهد؟ می‌دانستید نوازنده‌هایی که روی صحنه اجرا می‌کنند و هر مبلغی که می‌گیرند، باید چندین ماه باید برای تمرین بیایند تنها برای چند شبی که قرار است اجرا داشته باشند؟»

وی در ادامه گفته است: «می‌دانستید بیکاری اهل موسیقی چه بلایی سر زندگی‌شان آورده است؟ نه، این را دیگر مطمئنم که نمی‌دانستید و نمی‌توانید تصور کنید. خیلی چیزها هست که مردم ما از اهالی موسیقی و هنرمندان نمی‌دانند چون فقط کیا بیاهای آنها را دیده‌اند، من به شما می‌گویم. این روزها همه‌اش را می‌گویم.»

این خواننده در پایان بیان کرده است: «می‌دانستید وقتی همه تعطیل‌اند و برای عشق و حال و تفریح و گردش می‌روند، اهل موسیقی به آنجا می‌روند که به مردم بیشتر خوش بگذرد؟ خودشان تعطیلی ندارند؟ دانستنش جالب است که تنها قشر جامعه که درآمدش از حال خوب و لبخند و شادی مردم است، اهل موسیقی است که حال خودش…»

تعطیلی در بخش موسیقی کشور آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به این قشر وارد کرده و دلیل آن علاوه بر کرونا، سوء مدیریت است. مدیرانی که با برگزاری جلسات مختلف فقط قول برگزاری کنسرت‌ها را می‌دهند اما خبری از زمان برگزاری آن نیست.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است