«سرو و تذرو» در دستگاه شور شنیدنی شد/ چهل سال رنج و غصه کشیدیم و عاقبت…‌ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۹

«سرو و تذرو» در دستگاه شور شنیدنی شد/ چهل سال رنج و غصه کشیدیم و عاقبت…‌

آلبوم «سرو و تذرو» از سوی انتشارات ماهور روانه بازار موسیقی شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، آلبوم «سرو و تذرو» به آهنگسازی محمد عشقی و المیرا مردانه منتشر شد.

بخش عمده‌ای از این آلبوم که در مقامات متعلق به دستگاه شور ساخته شده، سازی‌ست و حسین علیشاپور نیز یک تصنیف بر شعری از حافظ را در آن خوانده شده است.

تنبک: سهیل اله‌دادیان، سنتور: محمد عشقی، کمانچه: المیرا مردانه در ساخت این اثر همراهی داشتند.

قطعات «سرو و تذرو» عبارتند از «ضربی افتان و خزان» المیرا مردانه، «تکنوازی سنتور، آواز افشاری، آواز دشتی»، «ضربی دامن‌کشان» المیرا مردانه، «دو نوازی سنتور و کمانچه»، «ضربی گلریزان» محمد عشقی، «تکنوازی کمانچه، آواز ابوعطا، آواز بیات ترک»، «ضربی شادان» المیرا مردانه، «دونوازی سنتور و کمانچه»، تصنیف «نغمه‌خوان» محمد عشقی.

محمد عشقی درباره این اثر نوشته است: «سرو و تذرو حاصل همنشینی و نگاه مشترکی است در حوزه‌ی موسیقی کلاسیک ایرانی؛ نگاهی مبتنی بر موسیقی دستگاهی و نیز بر مبنای سازبندی و آرایشی توافق‌یافته متشکل از یک ساز مضرابی، یک ساز کششی و همراهی تمبک به عنوان ساز کوبه‌ای. نغمه‌سازی و نغمه‌پردازی در این اثر تا حد امکان با تکیه بر تفکری همسان، از ذهن و زبان دو نغمه‌ساز جاری شده است؛ نغماتی که در خلوت شکل گرفته و در جلوت به ظهور رسیده است.

قطعات پیش رو، با رویکردی دوگانه اجرا شده‌اند؛ بدین معنا که سعی‌مان بر آن بوده تا سازها در اجرای هر قطعه، از یک سو، راوی تکنواز و، از سوی دیگر، حامی هم‌نواز باشند. شاید شیوه‌ی ضبط این آلبوم به صورت گروهی و همزمان نیز در راستای تقویت همین ذهنیت باشد.
در این آلبوم، ضمن پایبندی به سیستم مدال موسیقی ایرانی، قطعات آزادانه و فارغ از سیر نظام‌مند و ترتیب متعلقات آوازهای دستگاه شور ارائه شده‌اند.»

این آلبوم از سوی نشر ماهور به بازار موسیقی عرضه شده است و علاقه‌مندان برای خرید آن می‌توانند از سایت این انتشارات اقدام کنند.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است