«فرانکنشتاین» تمثیلی از انسان تنها و هراسان امروزی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۱
معرفی کتاب؛

«فرانکنشتاین» تمثیلی از انسان تنها و هراسان امروزی

کتاب «فرانکنشتاین» نوشته مری شلی با ترجمه فرشاد رضایی در انتشارات ققنوس به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، «فرانکنشتاین» نام کتاب مری شلی است که در نوبت چاپ اول با ترجمه فرشاد رضایی به همت انتشارات ققنوس منتشر شده است.

رضایی در بخش مقدمه درباره دلیل ترجمه دوباره این کتاب نوشته است: «اولین ترجمه فارسی از رمان فرانکنشتاین سال ۱۳۱۷ شمسی در شرکت تضامنی علمی به چاپ رسیده است. مترجمش کاظم عمادی است و خواندنش برای کسانی که در پی همخوانی تاریخی زبان مبدا و مقصدند لذت بسیار خواهد داشت. فاصله بین تاریخ چاپ اول نسخه انگلیسی (۱۸۱۸) و تاریخ چاپ نسخه فارسی (۱۹۳۸) صدوبیست سال است، اما تحولات زبان فارسی در قرن اخیر چنان زیاد بوده  است که امروز خواندن ترجمه هشتادوسه ‌ساله عمادی برای ما گویی حکم خواندن اثر ۲۰۳ ساله مری شلی را دارد برای انگلیسی‌زبان‌ها؛ از همین رو ناخواسته به متنی نسبتا ثقیل برای خواننده امروزی تبدیل شده است. در ضمن ترجمه کاظم عمادی ترجمه‌ای ناقص است که بخش‌های مختلفی از اثر (گاه یک جمله و گاه یک بند) در آن غایب است و مترجم، بنا به دلایلی، تصمیم به حذف و جرح و تعدیل اثر گرفته است؛ بنابراین ترجمه او از فرانکنشتاین علیرغم غنای زبانی دچار چنان نقصان‌های عظیمی است که نمی‌توان خواندنش را به خواننده فارسی‌زبان توصیه کرد.»

دکتر فرانکنشتاین دانشمند جوان و بلندپروازی است که طی بررسی‌ها و تحقیقات بسیار در آزمایشگاه خود به چیزی مخوف دست می‌یابد، رازی هولناک که خالقش را قربانی خواهد کرد: ساخت انسان. موجود که از بقایای مردگان تشکیل شده مخلوقی دهشتناک که فقط شرارت می‌آفریند و از حیطه کنترل و اختیار دانشمند خارج می‌شود.

مرلی شلی نویسنده کتاب «فرانکنشتاین» هیولایی را به تصویر می‌کشد که تمثیلی است از انسان تنها و هراسان امروزی. کسی که در جهان مدرن سرگشته و حیران است.

نویسنده این کتاب را در سه دفتر به رسم ادب به ویلیام گادوین نویسنده کُتب «عدالت سیاسی»، «کالِب ویلیامز» و… تقدیم می‌کند. و همچنین در ابتدا قسمتی از کتاب بهشت گمشده میلتون را آورده است: «آیا من از تو خواستم ای خالق
که مرا از گِل سرشت آدمی بسازی؟
آیا دست به دامان تو شدم
که مرا از تاریکی برون آری؟…»

بسیاری این رمان را آغازگر سبک گوتیک و وحشت می‌دانند. سبکی که روایتگر ترس‌ها، اتفاقات ماورالطبیعی، حوادث غریب، مناظر تاریک و قلمروهای ناشناخته است.

بر مبنای رمان «فرانکنشتاین» که در قرن ١٩ نوشته شد، آثار سینمایی بسیاری نیز خلق شده است؛ مانند فیلمی به کارگردانی پل مک گیگن به همین نام که در سال ۲۰۱۵ ساخته شد.

کتاب «فرانکنشتاین» در ۳۲۴ صفحه و قیمت ۵۵۰۰۰ تومان روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است