آثار هنری را به هر قیمتی بفروشیم باز از تورم عقبیم/ فریاد را چه سود، چو فریادرس نماند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۵
گفتگوی صبا با عباس نسل شاملو؛

آثار هنری را به هر قیمتی بفروشیم باز از تورم عقبیم/ فریاد را چه سود، چو فریادرس نماند؟

عباس نسل شاملو درباره نمایشگاه «سرزمین بی‌خورشید» و وضعیت حوزه تجسمی توضیح داد.

عباس نسل شاملو هنرمند نقاش ایرانی در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره آثار نمایشگاه جدیدش با نام «سرزمین بی‌خورشید» که از ۲۷ فروردین تا ۲۲ اردیبهشت ماه در گالری سرادی پور واقع در ماهشهر برپاست، توضیح داد: این نمایشگاه مجموعه کارهایی است که از آبان سال ۹۸ و بعد از مجموعه «پس از بیگانگی» شروع کرده‌ام.

وی افزود: نمی‌توان گفت آثار این نمایشگاه یک سبک خاص و مجزایی دارد بلکه بیشتر بازنمایی منظره‌های طبیعت شمال کشور است. اگرچه منظره‌ها کاملا ذهنی است و من عصاره مشاهداتم از چند سالی که در گیلان زندگی می‌کنم نقاشی کرده‌ام.

این هنرمند درباره علت نامگذاری این نمایشگاه به «سرزمین بی‌خورشید» تشریح کرد: شاید ابتدایی‌ترین دلیل این باشد که در گیلان هوا بیشتر ابری و بارانی است و کم‌تر شاهد روزهای آفتابی هستیم، از طرفی هم اوضاع جامعه ما امروزه به‌گونه‌ای است که انگار خورشیدی وجود ندارد. ولی به طور کلی این ایده ذهنی برگرفته از شعر «برخیز امید» مهدی اخوان ثالث است که می‌گوید «شادی نماند و شور نماند و هوس نماند/ سهل است این سخن، که مجال نفس نماند/ فریاد از آن کنند که فریادرس رسد/ فریاد را چه سود، چو فریادرس نماند؟/ کوکو، کجاست؟ قمری مست سرود خوان؟/جز مشتی استخوان و پر اندر قفس نماند/ امید در به در شد و از کاروان شوق/ جز ناله‌ای ضعیف ز مسکین جرس نماند/توفانی از غبار بماند و سوار رفت/بس برگ و بار بیهده ماند و فرس نماند/ سودند سر به خاک مذلت کسان چو باد/ در برج‌های قلعه تدبیر کس نماند/ کارون و زنده رود پر از خون دل شدند/ اترک شکست عهد و وفای ارس نماند!/ تنها نه «خصم» رهزن ما شد، که «دوست» هم/ چندان که پیش رفتش از او باز پس نماند/ رفتند و رفت هر چه فریب و دروغ بود/ تا مرگ- این حقیقت بی‌رحم- بس نماند/ تابنده باد مشعل می کاندرین ظلام/ موسی بشد؛ به وادی ایمن قبس نماند/ برخیز امید و چاره غم‌ها ز باده خواه/ ور نیست، پس چه چاره کنی؟ چاره پس نماند!»

این هنرمند نقاش درباره پیش‌بینی استقبال مخاطبان از این نمایشگاه اظهار کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا من هم در روز افتتاحیه حضور در گالری حضور نداشتم. فکر می‌کتم بیشتر آثار را آنلاین نمایش دهند و مخاطب زیادی به صورت حضوری از نمایشگاه دیدن نکند.

او همچنین درباره شرکت در نمایشگاه گروهی «نگاه او» عنوان کرد: ایده نمایشگاه «نگاه او» برای گالری این‌جا بود که فارغ از مجموعه‌هایی که کار می‌کنیم یک اثری که گذشته و ارتباط معناداری با آن داریم با یک متن کوچک درباره آن اثر برای نمایشگاه بفرستیم.

این هنرمند درباره کاهش فروش آثار هنری در سال گذشته بیان کرد: با توجه به تورمی که در جامعه ما وجود دارد و کار هنر و نقاشی جزو آثار لوکس محسوب می‌شوند، ما هرچقدر هم اثر بفروشیم باز از تورم عقب هستیم. برای جبران این تورم ما باید قیمت آثار را بالا ببریم اما افزایش قیمت هم بیشتر از یک مقدار نمی‌شود. ما فرض را بر نامتعارف بودن همه چیز در جامعه می‌گذاریم‌ تا بتوانیم شرایط را تحمل کنیم.

نسل شاملو در پایان خاطرنشان کرد: نقاشی جزو زندگی من است و نمی‌دانم مجموعه بعدی من چه خواهد بود و اکنون ایده‌ای برای آن ندارم.

نمایشگاه «سرزمین بی‌خورشید» از ۲۷ فروردین تا  ۲۲ اردیبهشت ماه در گالری سرادی پور واقع در ماهشهر، خیابان پتروشیمی شیراز،‌ روبروی باشگاه پاکروان، ساختمان ندا برپا است.

بازدید از این نمایشگاه فقط با تعیین وقت قبلی امکان‌پذیر است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است