روایت‌های یک فیلمبردار از جنگ عراق و سوریه/ واقعیت‌ها را دستکاری نکردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۰
گفتگوی صبا با محمد صدری؛

روایت‌های یک فیلمبردار از جنگ عراق و سوریه/ واقعیت‌ها را دستکاری نکردم

محمد صدری درباره کتاب «روزهای زخمی» و مستندسازی از مناطق جنگی توضیح داد.

محمد صدری نویسنده و کارگردان ایرانی که ۲۰ سال سابقه تولید مستند در نقاط مختلف جهان را دارد در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره کتاب «روزهای زخمی» که یک شبه گزارش از جنگ عراق و سوریه به قلم وی است و به تازگی به همت انتشارات سوره مهر منتشر شده است، گفت: این کتاب روزنگاشت‌های یک ‌فیلمبردار میدانی در سوریه و عراق است؛ فیلمبرداری که بدون هیچ پیش‌فرض ذهنی هر اتفاقی را که می‌بیند ثبت می‌کند.

وی افزود: بعد از چندسال با توجه به تشکیل گروه داعش و ‌اتفاقاتی که در سوریه و عراق رخ داد، متوجه شدم که خیلی نمی‌شود با استفاده از دوربین و فیلم به این اتفاقات پرداخت و لازم است آن‌ها را در قالب نوشتار هم ارایه کرد. هنوز هم بسیاری از فیلم‌هایی که ما از جبهه‌های جنگ ضبط کرده‌ایم، قابلیت پخش ندارند و درنتیجه سعی کردم آن‌ها را در کتاب بنویسم.

این نویسنده درباره سفرنامه سه جلدی «سیاره رنج» هم تشریح کرد: پیش‌تر هم سعی کرده بودم مشاهدات و مستندات خود از دیگر جوامع را در قالب کتاب بنویسم. یک سفرنامه سه جلدی دارم به تام «سیاره رنج» که مربوط است به گزارش های من از کشورهای چین، ویتنام، افغانستان و بیان اوضاع سیاسی و اجتماعی مسلمانان این سه کشور.

به گفته وی، اولین جلد این سفرنامه در سال ۷۸ چاپ شد.

صدری که هم در حوزه ساخت مستند و نوشتن کتاب تجربه دارد در پاسخ به این که کدام‌یک می‌تواند تاثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشد، عنوان کرد: هردو به یک اندازه می‌توانند تاثیرگذار باشند و هرکدام کخاطبان خود را دارنند. ضمن اینکه ساخت مستند در قالب نریشن مبتنی بر ادبیات و نوشته است.

وی ادامه داد: من در یادداشت‌هایم نسبت به جنگ‌ نگاهی کاملا مستند با حداقل دخل و تصرف در اتفاقات و واقعیات بیرونی دارم.

این مستندساز با بیان اینکه مخاطبان تشنه این هستند که ببینند در نقاط مختلف جهان و جبهه‌های جنگ چه اتفاقاتی رخ می‌دهد درباره حوزه ادبیات دفاع مقدس تشریح کرد: استقبال مخاطبان از کتاب‌های دفاع مقدس و زندگی‌نامه شهدا و جنگ سوریه بسیار خوب است اما فکر می‌کنم کارهای تولیدی در این زمینه کم هستند. به نظرم‌ همه مردم و به‌خصوص نسل جوان تشنه این هستند که بدانند در جبهه‌های جنگ چه اتفاقی رخ می‌دهد. سینما ابتدا با فیلم مستند متولد شد و کارکرد اصلی فیلم ‌مستند هم این است که مخاطبان در خانه بنشینند و ببینند آن‌سر دنیا، زیر اقیانوس‌ها، پشت کوه‌ها و عمق جنگل‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد.

صدری در پایان درباره ساخت یک مستند و چاپ یاداشت‌های خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر روی یک فیلم‌ مستند جدید کار می‌کنم همچنین یک‌سری نوشته هم دارم‌ که به چاپ‌ آن‌ها فکر می‌کنم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000