«شاید دوباره» ماجرای زوج‌های به آخر خط رسیده است/ نگاهی متفاوت به طلاق | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۸

«شاید دوباره» ماجرای زوج‌های به آخر خط رسیده است/ نگاهی متفاوت به طلاق

مجموعه مستند «شاید دوباره» با موضوع طلاق و آسیب‌های ناشی از آن چهارشنبه‌ها ساعت 21 از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، محمدرضا کریمی‌راد تهیه‌کننده مجموعه مستند «شاید دوباره» با اشاره به ایده ساخت این مجموعه مستند گفت: ایده ساخت این مستند برای اولین بار در شبکه مستند مطرح و از من درخواست شد با توجه به آمارهای روزافزون طلاق مستندی در این زمینه بسازم. با گفتگوهایی که با مشاوران خانواده داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم در مورد معضل طلاق، وضعیت فعلی آن، آمارها و … مستند بسازیم، کمکی به حل مساله نمی‌کند و اثرگذاری زیادی بر کاهش آمار طلاق در کشور نخواهد داشت. احساس کردیم که لازم است یک گام عقب‌تر بیاییم و سراغ زوج‌هایی برویم که دچار بحران شده‌ و در آستانه طلاق هستند، اما همچنان امید به ادامه زندگی مشترک‌شان دارند. در حقیقت سراغ کسانی برویم که دنبال راه‌حل قابل اعتماد هستند.

وی افزود: پژوهش‌های ما نشان داد که در جامعه ما مراجعه به مشاوره زیاد مورد توجه نیست، بیشتر افراد تمایلی به این کار ندارند و حتی بعضی‌ها از وجود چنین افرادی هم بی‌خبر هستند. علاوه بر این، بسیاری از زوجین مهارت‌های ده‌گانه زندگی مانند خوب گوش کردن، کنترل خشم، قدرت حل مساله و … را به درستی نیاموخته‌اند و همین موضوع سبب شده است که در زندگی مشترک دچار مشکلات جدی شوند. بر همین اساس، در ساخت این مجموعه همه این نکات را مدنظر قرار داده‌ایم.

این مستندساز گفت: در این مجموعه مستند، ضمن شناسایی دلایل عمده طلاق، راهکارهایی نظیر آموزش مهارت زندگی، کمک از مشاور و … را به صورت مطالعه موردی بر روی زوجین مورد بررسی قرار دادیم.

وی در تشریح روند تولید «شاید دوباره» گفت: این مجموعه هفت قسمت است و در آن، اتفاقات پیرامونی سه زوج که در آستانه جدایی هستند را دنبال می‌کنیم. در قسمت پایانی، پس از گذشت یک سال از تصویربرداری، دوباره سراغ همان زوج‌ها رفتیم تا ببینیم که وضعیت امروز زندگی‌شان چگونه شده است؟ آیا مصالحه کرده و به زندگی مشترک برگشته‌اند یا طلاق گرفته‌اند؟ اتفاقاتی که در این قسمت می‌بینیم بسیار جالب و هیجان‌انگیز است.

کریمی‌راد درباره چالش‌های ساخت این مجموعه مستند تصریح کرد: باید از سلیم غفوری، مدیر پیشین شبکه مستند تشکر کنم که نسبت به ساخت این مجموعه صبر و حوصله به خرج داد و در کنار آن از محسن یزدی تشکر کنم که به حمایت‌های قبلی ادامه و اجازه داد که این مجموعه ساخته شود، چرا که واقعا توقع نداشتیم این کار تا این حد زمان ببرد. وقتی وارد کار شدیم، چالش‌های زیادی پیش‌روی ما قرار داشت که حل کردن آن‌ها زمان‌بر بود.

وی افزود: بزرگترین چالش ما این بود که چه کسی حاضر می‌شود که جلوی دوربین بیاید و بی‌پرده درباره مشکلات زندگی شخصی خود صحبت کند؟ خیلی شجاعت می‌خواهد که یک مرد یا زن بیاید و به مشکلات زندگی مشترک خود اعتراف کند. بنابراین کار گروه مستندسازی برای راضی کردن زوج‌ها که جلوی دوربین بیایند و درباره مشکلات‌شان صحبت کنند، بسیار سخت و پیچیده بود. برای مثال، ورود دوربین به جلسه مشاوره که جلسه‌ای بسیار خصوصی است، کاری نشدنی به نظر می‌رسید اما خوشبختانه با تعامل دوطرفه، موفق به این کار شدیم.

این تهیه‌کننده با اشاره به چالش‌های پیش‌بینی نشده بیان کرد: چالش دیگری که داشتیم این بود که ما وارد مرحله ای می‌شدیم که قابل پیش‌بینی نبود. دقت کنید که شما وارد زندگی می‌شوید که در فراز و فرود است و حتی ممکن است در میانه راه کسی جا بزند و بگوید «دیگر نمی‌خواهم به جلسات مشاوره ادامه بدهم.» حتی این اتفاق رخ داد و موجب شد وقفه‌ای در تولید مستند داشته باشیم. همچنین ما در طرح مساله محدودیت زیادی داشتیم و معتقد بودیم که همه اتفاقات و حرف‌ها نباید جلوی دوربین بیان شود. ممکن بود حضور دایمی ما در جلسات مشاوره باعث ایجاد مشکلاتی برای آنان شود و اعتمادشان از دست برود، پس باید کاری می‌کردیم که دوربین به چشم نیاید و راحت صحبت کنند.

تهیه‌کننده مستند «شاید دوباره» درباره سرنوشت سه زوجی که در این فیلم به نمایش درآمده‌اند عنوان کرد: خوشبختانه دو زوج به دنبال جلسات مشاوره به وضعیت بسیار مثبتی برگشتند، اما یک زوج هم‌چنان بلاتکلیف هستند. البته باید بگویم که از ابتدا قصد نداشتیم که به نتیجه خاصی برسیم بلکه هدفمان این بود نشان بدهیم حضور در جلسات مشاوره و کسب مهارت‌های زندگی چه اندازه موثر بوده است و تا چه اندازه می‌تواند به حل مشکلات زوجین کمک کند.

کریمی‌راد با اشاره به اینکه جای چنین مستندهایی در تلویزیون خالی است، گفت: معمولا در توصیف معضلات اجتماعی در رسانه ملی، برنامه‌ای گفتگو محور ترتیب داده شده است و چند کارشناس درباره آن موضوع صحبت می‌کنند، آمار می‌دهند و … چنین برنامه‌ای راهکار دقیق به مردم نمی‌دهد. این موضوع در حالی است که اگر خواستار رفع این مشکل به صورت ریشه‌ای هستید باید راهکار دقیق بدهید. برای مثال در این مجموعه مستند، زوجین به سوالاتی پاسخ می‌دهند که در بطن آن، عدم یادگیری مهارت‌های زندگی خودش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ساخت چنین مستندی تجربه آغازین برای تلویزیون محسوب می‌شود. به دلیل مشکلاتی که امروزه گریبانگیر خانواده‌ها است، ادامه تولید چنین مستندهایی می‌تواند تاثیرگذار و پرمخاطب باشد. به نظرم بازخوردهای مستند «شاید دوباره» می‌تواند تصویر دقیق‌تری در تصمیم‌گیری برای حمایت از این کارها را حاصل کند.

«شاید دوباره» در شبکه مستند تولید شده است و از عوامل این مجموعه مستند می‌توان به سیدمحمدصادق جعفری، محمدصادق بکتاشیان و زهرا نبی‌پور کارگردانان و زهره زبرجدیان، زینب معصومی‌تبار، هما قدیمی و فرجاد شیخ‌الاسلامی کارشناسان حاضر در این مجموعه مستند اشاره کرد.

این مجموعه چهارشنبه ها ساعت ۲۱ پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۱۰ خواهد بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است