مجلس به پرونده روبیکا ورود کرد/ ۴۰ روز فعالیت بی‌مجوز و الزام وزارت ارتباطات به دادن گزارش | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۷
صبا گزارش می‌دهد؛

مجلس به پرونده روبیکا ورود کرد/ ۴۰ روز فعالیت بی‌مجوز و الزام وزارت ارتباطات به دادن گزارش

پرونده شکایات از پلتفرم روبیکا به دلیل محاسبه محتوای داخلی با ترافیک بین‌الملل کمیسیون اصل 90 مجلس رفت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، پرونده پلتفرم وی‌اودی روبیکا به بررسی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی کشیده شده است. اقدام این پلتفرم مبنی بر محاسبه ترافیک بین‌الملل برای محتوای داخلی، شکایت کاربران را در پی داشت که در نهایت موجب شد مجلس شورای اسلامی به بحث ورود کند و علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در گفتگویی از بررسی شکایت علیه این پلتفرم خبر داده است. به گفته وی، این کمیسیون همچنین شکایات از فیلیمو و نماوا رابه دلیل افزایش تعرفه خدمات بررسی خواهد کرد.

مجوز پلتفرم روبیکا اواخر سال ۹۹ به دلیل تخلف در محاسبه ترافیک بین‌الملل برای محتوای داخلی، از سوی ساترا ابطال شد. ساترا نخستین بار در نیمه اسفند ماه ۹۹، روبیکا را بدون مجوز اعلام کرد. طبق پیگیری خبرنگار صبا، این پلتفرم همچنان فاقد مجوز فعالیت از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) است.

در حالی که مجوزی برای فعالیت روبیکا صادر نشده، اما این پلتفرم اقدام به تولید و پخش ۲ برنامه «منو بشناس» و «مهنا» کرده که اولی در تعطیلات نوروز منتشر شد و انتشار دومی به تازگی آغاز شده است.

این در حالی است که بر اساس قانون، ساترا نهاد ناظر بر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است و سایت‌ها یا پلتفرم‌هایی را که از مقررات این سازمان تخطی کنند، با جرایمی همچون فیلترینگ یا مسدودسازی سرورها مواجه می‌شوند. نظیر این برخورد در روزهای گذشته برای شماری از سایت‌های دانلود اتفاق افتاده است.

گفته می‌شود برخی حمایت‌ها از پلتفرم روبیکا، مانع از برخورد ساترا با روبیکا شده است.

و اما معاون ساترا هم از جلسه چند روز پیش مجلس در مورد تخلفات روبیکا گزارشی ارایه داده است. بر این اساس با شکایت محسن دهنوی بررسی تخلف روبیکا در محاسبه هزینه ترافیک بین‌الملل برای محتوای داخلی که ساترا پیش‌تر اعلام کرده بود در کمیسیون اصل۹۰ برگزار شد. جلسه با حضور امامیان رییس ساترا، فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات برگزار و از این وزارتخانه به دلیل تعلل در جلوگیری از تضییع حقوق کاربران انتقاد شد.

تخلفات مطروحه بدین شرح بودند: کسب مال نامشروع از جیب مردم توسط روبیکا، انجام تبلیغات فریب‌دهنده، اعطای انحصاری امکانات به چند پلتفرم محدود، از بین بردن مزیت هزینه نیم‌بها برای محتوای داخلی، تاخیر دو ساله وزارت ارتباطات برای جلوگیری از تخلف.

در پایان جلسه مقرر شد وزارت ارتباطات در مدت ۱۰ روز گزارش میزان تخلفات صورت گرفته و نحوه جبران خسارت به مردم را اعلام کند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است