«مثبت ۱۲» به سلامت روان نوجوانان می‌پردازد/ راه‌های تعامل والدین و فرزندان | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۹
فاطمه بی‌تقصیر در گفتگو با صبا:

«مثبت ۱۲» به سلامت روان نوجوانان می‌پردازد/ راه‌های تعامل والدین و فرزندان

به گفته تهیه کننده «مثبت 12»، این برنامه در ماه رمضان به موضوع سلامت معنوی نوجوانان می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار صبا، برنامه «مثبت ۱۲» کاری از گروه بهداشت روان شبکه رادیویی سلامت است که موضوع آن ارایه مشاوره‌ و راه‌کارهایی با کمک کارشناس مجری برنامه به والدینی است که فرزند نوجوان دارند.

فاطمه بی‌تقصیر تهیه‌کننده «مثبت ۱۲» درباره این برنامه به خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا گفت: مخاطب این برنامه والدینی هستند که فرزند نوجوان دارند و با دغدغه‌هایی از جمله نحوه رفتار با فرزند نوجوان خود دست و پنجه نرم می‌کنند. ما در این برنامه با کمک کارشناس مجری برنامه سعی می‌کنیم راهکارهایی را برای شناخت بهتر نوجوانان ارایه دهیم تا خانواده‌ها بتوانند با معضلاتی که در برخورد با نوجوانان خود دارند به نحو شایسته برخورد کنند و آسیبی را در این دوره به نوجوان خود وارد نکنند.

وی با اشاره به موضوعات ویژه ماه رمضان این برنامه بیان کرد: در ماه رمضان به همراهی سهیلا خزاعی عضو هیات علمی وزارت درمان و آموزش پزشکی کشور به مفاهیم دینی و معنوی می‌پردازیم و نکاتی درباره سلامت معنوی بیان می‌کنیم همچنین در بخش‌های مختلف برنامه با تعامل والدین و کارشناس برنامه به جنبه‌های مختلف سوالات و مشکلات والدین می‌پردازیم برای مثال چگونه از فواید و دلایل روزه گرفتن به نوجوانان خود بگوییم یا چه راهکارهایی برای ایجاد یک رابطه دوستانه و صمیمی بین والدین و نوجوانان وجود دارد.

تهیه‌کننده «مثبت ۱۲» درباره طرح و هدف این برنامه ادامه داد: قصد ما در این برنامه آموزش مهارت‌های زندگی از سمت پدر و مادر به نوجوانان است چراکه نوجوانی مرحله‌ ورود از کودکی به جوانی است و در کنار آن تغییرات جسمی که تغییرات روانی را هم به همراه دارد برای نوجوانان و والدین آن‌ها چالش‌هایی را بوجود می‌آورد. ما سعی می‌کنیم تا در این برنامه مهارت‌هایی را به والدین آموزش دهیم تا این موقعیت و مرحله سنی فرزندشان را به درستی مدیریت کنند و زمانی نرسد که نوجوانشان مرتکب خطاهایی شود و نتوانند برای آن اقدامی کنند.

بی‌تقصیر افزود: قصد داریم تا با این برنامه رفتارهای ناسالمی که نوجوانان با آن‌ها درگیر هستند مدیریت کنیم تا در مرحله بزرگسالی با درک و آگاهی بیشتری بتوانند زندگی کنند. تاکید ما بر سلامت روانی است چراکه در این دوران رفتار اشتباه پدر و مادر می‌تواند بحران‌هایی را در زندگی برای فرزندانشان بوجود آورد که قابل جبران نباشد.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در شبکه رادیویی سلامت به طور روشن به تمام جنبه‌های سلامت جسمی و روانی پرداخته می‌شود، عنوان کرد: رادیو سلامت شبکه‌ای تخصصی است و موضوع برنامه‌ها حول محور سلامت جسمی و روانی انسان‌ها می‌چرخد و حتی برنامه‌هایی با موضوع تربیت جنسی هم در این شبکه رادیویی پخش می‌شود. حدود سه سال است که واضح‌تر و شفاف‌تر هم به این موضوعات پرداخته می‌شود چراکه بعضی از مسایل مانند ارتباط با جنس مخالف، فضای مجازی و … بخشی از حقیقت جامعه است و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

این برنامه‌ساز رادیو در پایان درباره میزان مخاطبان این برنامه تصریح کرد: وقتی که شروع به ساخت این برنامه کردیم سوالاتی را که قرار بود از کارشناس برنامه بپرسیم از اطرافیان خود می‌گرفتیم چراکه هنوز ارتباط تلفنی با مخاطبان این برنامه پا نگرفته بود اما تمام کسانی که سوال مطرح کرده‌بودند هنوز هم مخاطب این برنامه هستند. شاید برخی بر این باور باشند که رادیو کم مخاطب است اما هنگامی که بتوان رسانه‌‌ای را به یک مرکز درمانی و تربیتی تبدیل کرد چه رسانه‌ای بهتر از رادیو وجود دارد که به سادگی اطلاعاتی مفید و دقیق را در اختیار مخاطب قرار دهد.

برنامه «مثبت ۱۲» به مناسبت ماه رمضان با موضوع سلامت معنوی روزهای شنبه و دوشنبه از ساعت ۱۶:۳۰ روی آنتن رادیو سلامت می‌رود.

الهه نظری‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است