پیشکسوت معاصر نسخه‌شناسی از علامه محمد قزوینی می‌گوید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۸

پیشکسوت معاصر نسخه‌شناسی از علامه محمد قزوینی می‌گوید

در «فرزانگان فرهنگ» سه شنبه ۲۴ فروردین عبدالله انوار از زندگی و آثار علامه محمد قزوینی می‌گوید.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، آیین گرامیداشت علامه محمد قزوینی که چندی است از رادیو فرهنگ شروع شده است این بار به سراغ یکی از رهروان واقعی علامه محمد قزوینی رفته است. شخصیت نامداری که خود مانند علامه قزوینی در کار نسخه‌شناسی و کتاب است.

سید عبدالله انوارزاده متولد ۱۳۰۳ خورشیدی از دانشمندان و مترجمان ایرانی و از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران است. او ریاضی‌دان، منطقدان، موسیقیدان، تهران‌شناس، نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، فهرست‌نویس و متخصص متون کهن نیز هست. این دانشمند بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. وی یکی از حروف (مجلدات) «لغت‌نامه دهخدا» را نیز تدوین کرده‌است. او مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه است و اکنون ترجمه «شفاء» ابن سینا از او در دست چاپ است. عبدالله انوار، دارای تصحیحات بسیاری است که از مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها می‌توان به «جهانگشای نادری» اشاره کرد.

در این برنامه از آیین گرامیداشت علامه محمد قزوینی، محمدحسینی باغسنگانی با عبدالله انوار گفتگو کرده است که از اولین دیدار وی در نوجوانی با علامه قزوینی شروع می‌شود و به بحث و بررسی خدمات و آثار علامه محمد قزوینی کشیده می‌شود.

اجرای متن برنامه «فرزانگان فرهنگ» سال‌هاست که برعهده بهروز رضوی است و تهیه و تالیف این گنجینه پژوهشی را محمد حسینی باغسنگانی برعهده دارد. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه «با فرزانگان فرهنگ» را سه شنبه‌ها از ساعت ۱۶ از رادیو فرهنگ دنبال کنند همچنین این برنامه در سامانه و آرشیو زمانی رادیو در سراسر جهان قابل شنیدن و دریافت است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است