دردسرهای یک سرمایه‌گذار در سینمای کرونایی/ اگر جزو خواص نیستید فیلم‌تان را نسوزانید!

علی مثنوی مجری طرح و سرمایه‌گذار فیلم سینمایی «آقای سانسور» به تهیه‌کنندگی غلامرضا گمرکی و کارگردانی علی جبارزاده که جزو اولین فیلم‌های اکران شده در شرایط کرونایی بود و آخرین روزهای اکران آنلاین را سپری می‌کند در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره مسایل پیش آمده برای اکران این فیلم گفت: ما بعد از ساخت «آقای سانسور» برای گرفتن پروانه نمایش اقدام کردیم که کمی طول کشید و به شرایط کرونا برخوردیم. یعنی زمستان 96 شروع به تولید کردیم، 98 پروانه نمایش دریافت کردیم و 99 فیلم را به اکران عموم درآوردیم. به نظر من فيلم خوبى شده است كه بعد از تماشا، حتما حس و حال خوبى خواهيد داشت و به مخاطبان توصيه مى‌كنم كه از اين سه، چهار روز پايانى اكران آنلاين استفاده كنند و در كنار خانواده فيلم را به صورت قانونى و از طريق فيليمو يا نماوا با خريد يک بليت ببينند.

وی درباره درخواست وزارت ارشاد برای اکران فیلم در شرایط کرونایی عنوان کرد: توصيه‌ها و حتى گاهی فشارهای زیادی از طرف ارشاد روی صاحبان فیلم‌ها بود که از آن‌ها درخواست می‌کردند با اکران فیلم خود به سینمای کرونازده کمک کنیم. من نیز پس از وعده‌های زیادی همچون حمایت از فیلم‌هایی که در آن شرایط روی پرده می‌روند؛ برای اکران فیلم خود اعلام آمادگی کردم و «آقای سانسور» از 26 شهریورماه 99 به نمایش درآمد.

مثنوی درباره فراموش شدن وعده‌ها در زمان مقرر بیان کرد: نزدیک به هشت ماه است که از اکران فیلم من گذشته ولی هنوز حتی یک ریال از میزان فروش خود را دریافت نکرده‌ام. چیزی که در قاعده جدید ستاد ملی مقابله با کرونا زیر نظر ارشاد انجام می‌شود و دیگر به سینماداران مربوط نیست. سینما سهم خود را برمی‌دارد و ارشاد نیز معادل میزان فروش را برای پرداخت به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار تضمین کرده است اما تا این لحظه که هشت ماه از فروش فیلم‌مان گذشته است، حتی یک ریال نیز دریافت نکرده‌ایم.

این سرمایه‌گذار افزود: تعهد کرده بودند 500 میلیون تومان وام كم بهره می‌دهند که از ابتدای اکران تا الان پیگیر این مساله هستیم اما پاسخی دریافت نمی‌کنیم. تنها به ما گفتند برای گرفتن وام به فارابی مراجعه کنید، فارابی نیز می‌گوید بودجه نداریم.

وی درباره اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها خاطرنشان کرد: فیلم من 26 شهریورماه اکران شد و 17 روز بعد یعنی 13 مهرماه از اکران افتاد، یعنی در 6 ماهی که «آقای سانسور» روی پرده سینما بود، چیزی حدود چهار ماه و نیم، سینما کاملا تعطیل بوده است. یعنی فیلم من در این شرایط که ظرفیت سینما نیز به یک سوم کاهش پیدا کرده بود، مجموعا 2 ماه اکران داشته است. حتی در روزهاى پايانى نیز «آقای سانسور» باتوجه به شرایط بد فروش، حداقل روزی 10 میلیون تومان می‌فروخت اما به صورت ناگهانی فیلم را از پرده پایین آوردند. چرا باید باتوجه به این شرایط، فیلمی را که روزی 10 میلیون تومان فروش دارد و مدت زمان کمی روی پرده بوده است، از اکران خارج کنند؟

شرايط حاكم جورى شده است که سرمایه‌گذار نابود می‌شود

این بازیگر درباره تبلیغات فیلم در تعطیلی‌ سینماها تصریح کرد: هفته قبل از اکران فیلم، فیلم دیگری را به دلیل تبلیغ نكردن، توبیخ کرده بودند پس ما هم چند روز بعد از شروع اکران فیلم، 25 بيلبورد را برای تبلیغ آن در سطح شهر تهران گرفتيم. سه الی چهار روز بعد از اینکه بیلبوردهای ما، با قراردادی یک ماهه بالا رفت، سینماها بسته شد یعنی تبلیغ بود اما سینمایی وجود نداشت. مجموعه‌ای که برای تبلیغات با آن قرارداد داشتیم زیرمجموعه ارشاد بود، به ارشاد مراجعه کرده و شرایط خود را توضیح دادیم اما هیچ حمایتی نکردند. جز اینکه مکاتبات من با رييس سازمان سينمايى بعد از پروسه یک ماه و نیمه، مُهر بایگانی خورد. در اين شرايط حاكم و با اين برنامه‌ریزی غير حمايتى قطعا سرمایه‌گذار نابود می‌شود.

مثنوی درباره میزان سرمایه‌گذاری خود تاکید کرد: زمانی که شروع به ساخت فیلم کردم، سرمایه من 500 هزار دلار، به دلار چهار هزار تومانی بود یعنی حدود 2 میلیارد تومان. «آقای سانسور» بین فیلم‌هایی که در سال 99 روی پرده رفت، از نظر میزان فروش در رتبه دوم قرار گرفت یعنی بعد از «شنای پروانه» بیشترین میزان فروش در سال 99 را داشتیم اما آنچه که از مجموع درآمد اکران، به علاوه اکران آنلاین عایدم می‌شود و هنوز هم پرداخت نشده است، معادل 100 هزار دلار است، یعنی یک پنجم آن پول.

این سرمایه‌گذار ادامه داد: من جزو معدود تهیه‌کنندگانی هستم که دستمزد عوامل را همان زمان پرداخت کردم، یعنی وقتی آخرین جلسه فیلمبرداری انجام شد هیچکدام از عوامل و بازیگران طلبکار نبودند اما درحال حاضر تحت فشار سنگینی هستم. در این میان نیز وزارت ارشاد انجام تعهدات خود را به به تعويق انداخته است. باید به ارشاد بگویم، ما در این شرایط، برای زنده ماندن سینما جلو آمده و فیلم خود را اکران کردیم، حال لااقل به مصوبات و تعهدات نصفه و نیمه‌ای که داده شده، پایبند باشید. منطقی نیست که با سرمایه‌گذاری که به بخش فرهنگ و هنر کمک کرده و سرمایه‌ای تزریق می‌کند، اینگونه كم لطفى شود. شرایط بحرانی‌ای است ولی لااقل حواس‌تان به بخش خصوصی باشد، همه در این بخش درحال تلف شدن هستند.

اگر به فیلم خود باور دارید آن را در شرایط کنونی اکران نکنید

وی به تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران توصیه کرد: از تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران خواهش می‌کنم، اگر جزو خواص نیستند فیلم خود را اکران نکنند. فیلم من در شرایط عادی، بی‌تردید حداقل بین 14 تا 15 میلیارد تومان فروش داشت اما در این شرایط کرونایی با فروش کم‌تر از یک و نیم میلیارد تومان از اکران کنار رفته‌ام. یعنی فروش من به یک دهم کاهش پیدا کرده و هیچ مساعدت خاص و درستی هم نشده است. اگر به فیلم خود اعتماد دارید آن را نسوزانید مگر اینکه به آن خیلی باور نداشته و فقط دوست دارید اکران شود.

مثنوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اکران آنلاین فیلم اظهار کرد: اکران آنلاین در این شرایط تنها راه چاره نسبی است و جا دارد که از این فرصت خوشحال باشیم زیرا فروش‌مان را تکمیل می‌کند. باید گفت علاوه بر فروش حضوری و آنلاین، از کل سرمایه‌ای که گذاشته‌ام تنها 20 درصد آن به من بازمی‌گردد اما اگر اکران آنلاین نبود این رقم به 10 درصد کاهش پیدا می‌کرد.

این سرمایه گذار درباره قاچاق فیلم‌ها در اکران آنلاین خاطرنشان کرد: بلافاصله بعد از اینکه فیلم ما به اکران آنلاین رسید نسخه غیرقانونی آن در تمام شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های تلگرامی قاچاق شد. این از معضلات بزرگی‌ست که در اکران آنلاین وجود دارد و به شدت در میزان فروش ما تاثیرگذار است اما متاسفانه دوستان هنوز نتوانسته‌اند برای آن چاره‌ای بیندیشند.

او درباره انحصار در پلتفرم‌های نمایش خانگی بیان کرد: در اکران آنلاین، خوب یا بد، انحصاری در پلتفرم‌ها وجود دارد یعنی درحال حاضر تنها 2 پلتفرم مطرحِ فیلیمو و نماوا را داریم که آن‌ها هم کاملا با هم هماهنگ هستند و از نظر من فیلم را به حداقل قیمت خریداری می‌کنند یعنی گزینه دیگری جز اکران در آن پیش پایت وجود ندارد. آن‌ها اکران آنلاین را لطفی به سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده می‌بینند و معتقد هستند که این مساله به نفعشان نیست. به هرحال وقتی در بخش خصوصی انحصار وجود دارد باید دست خود را بالا گرفته و هرچه می‌گویند قبول کنیم.

عملا تبلیغاتی اتفاق نیفتاد

این سرمایه‌گذار درباره تبلیغات فیلم خاطرنشان کرد: با ما قرار گذاشتند که برای فیلم تبلیغ کنند اما موضوع به درستی اتفاق نیفتاد، به تعطیلات نوروز خوردیم و انواع و اقسام فیلم‌ها و سریال‌ها، به پلتفرم‌های نمایش خانگی سرازیر شد یعنی عملا تبلیغاتی که انتظار داشتیم انجام نشد و این طبیعتا در فروش فیلم تاثیرگذار است. البته باتمام این مسائل، من از اکران آنلاین احساس خرسندی نسبی می‌کنم چراکه حداقل حمایتی انجام دادند.

مثنوی با اشاره به وجود محدودیت سنی برای دیدن فیلم در نماوا، در این باره مطرح کرد: «آقای سانسور» فیلمی سالم و خانوادگی است که بچه‌های 10، 12 ساله هم می‌توانند آن را ببینند و هیچگونه محدودیت سنی ندارد. در نماوا دیدن این فیلم را برای افراد بالای 12 سال توصیه کرده‌اند. علت آن را نمی‌دانم انگار فقط دوست دارند لوگویی روی فیلم باشد. طبیعتا خیلی از خانواده‌ها بعد از دیدن این عدد به تماشای فیلم نمی‌نشینند، به ویژه اینکه بخواهند آن را در خانه و در کنار خانواده ببینند. امیدوارم در روزهای باقی‌مانده اکران خانواده‌ها از دیدن این عدد نترسند و حداقل ساعتی با دیدن فیلم بخندند.

مجری طرح «آقای سانسور» در پایان خاطرنشان کرد: هفته آخر اکران‌مان است و در كل به شدت ناراضی هستیم، اگر روابط حاکم نباشد تا جایی که می‌توانند، تو را از بین می‌برند. مسائل به وجود آمده، آدم را مورد سوال قرار می‌دهد که آیا باز هم می‌توانم فیلم بسازم؟ آیا در شرایط کنونی، این سیستم تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار را به سمت ساخت و سرمایه‌گذاری فیلم هدایت می‌کند یا خیر؟ این اتفاقی‌ست که در حال رخ دادن است و در آینده باید در انتظار کاهش کیفیت فیلم‌ها باشیم.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/