طنازی‌های داوود شهیدی روی دیوار خانه هنرمندان رفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۴

طنازی‌های داوود شهیدی روی دیوار خانه هنرمندان رفت

نمایشگاهی از طراحی های طنزآمیز داوود شهیدی هنرمند کاریکاتوریست که پیش از این در اواخر دهه 70 در روزنامه «جامعه» منتشر شده بود، در خانه هنرمندان ایران روی دیوار رفت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه «جامعه» عنوان نمایشگاهی از آثار داوود شهیدی هنرمند طراح و کاریکاتوریست است که روز جمعه ۱ شهریور درگالری ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

داوود شهیدی درباره آثارش در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه تعداد ۲۵۰ اثر از طرح‌هایی را که سال ۷۹ در روزنامه «جامعه» با قلم فلزی و مرکب کار کرده‌ام به نمایش گذاشته‌ام.

وی با اشاره به انتشار آثارش در روزنامه «جامعه» و نقش بیان طنزآمیز در انتقال مفاهیم بیان کرد: در آن زمان که در روزنامه مقاله می‌نوشتند، انتظار داشتند که فردی بتواند ضعف ها  و خشونت احتمالی در این مقاله را با بیان تصویری طنزآمیز کمتر کند. طنز دغدغه و مسئولیت اجتماعی داشت و صرفاً در مقام یک فکاهی ساده نبود.

این طراح و کاریکاتوریست با اشاره به اهمیت زبان طنز یادآور شد: هنر باید مسئولانه عمل کند و با زیبایی خالص و بی‌پیرایگی خودش مفهوم را بیان کند. به نظر من طنز یک فکاهی بی‌هدف نیست، بلکه با توجه به زمینه اجتماعی و فرهنگی که در پیوند با آن قرار دارد باید مسئولیت اجتماعی داشته باشد.

شهیدی در پایان عنوان کرد: طرح‌های من نیز در این نمایشگاه، هدفمند و با ابزار طنز به نقد شرایط اجتماعی پرداخته است.

داوود شهیدی متولد ۱۳۳۰ تهران و دانش آموخته معماری دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و معماری شهری از دانشگاه بوستون است. که از سال ۱۳۴۴ فعالیت هنری خود را در زمینه کاریکاتور و طنز سیاه با قلم نوک فلزی و مرکب روی مقوا شروع کرد و دو سال بعد با چاپ آثارش در مجلات آبنوس، جهان‌نو، خوشه، اطلاعات و تماشا شناخته شد.

نمایشگاه طرح‌های داوود شهیدی تا ۱۲ شهریور در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است