مهلت شرکت در پویش «نشاط نوروزی با کتاب» تمدید شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۶

مهلت شرکت در پویش «نشاط نوروزی با کتاب» تمدید شد

مهلت شرکت در پویش «نشاط نوروزی با کتاب»  با توجه به استقبال گسترده خانواده‌ها تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ تمدید شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پویش ملی #نشاط_نوروزی_با_کتاب بر اساس طرحی از دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتاب‌خوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی استان‌ها  هم‌زمان با عید نوروز ۱۴۰۰ شروع به کارکرد.

در این پویش از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود کتاب‌هایی که خوانده‌اند را در یک کلیپ ویدئویی کوتاه (تا ۳ دقیقه) معرفی کنند، یا نظرشان را درباره آن بگویند. در پایان پویش، به تعدادی از برگزیدگانی که بیشترین امتیازها را کسب کرده باشند، علاوه بر معرفی در سطح ملی، جوایزی اهدا خواهد شد.

 با توجه به استقبال گسترده خانواده‌ها و درخواست ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و نیز استمرار شرایط و فرصت بیشتر دانش آموزان و غنی‌سازی اوقات فراغت آن‌ها این پویش تا روز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ تمدید می‌شود.

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ایجاد فضای امید و نشاط جامعه در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، پویش ملی #نشاط_نوروزی_با_کتاب را معرفی و برگزار می‌کند.

پویایی یک جامعه با کسب دانش، آگاهی و حرکت رو به جلو محقق می‌شود. کتاب ابزار آگاهی و دانش و پویایی است. هدف این پویش، استفاده از فراغت به وجود آمده در خانه‌ها و استفاده از امکانات موجود در فضاهای مجازی در جهت ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در سراسر ایران و تشویق کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها به گفتگو پیرامون کتاب‌هایی است که خوانده‌اند. این پوشش همچنین به دنبال ایجاد انگیزه برای معرفی آیین‌ها، سنت‌ها، بازی‌ها و زیست‌بوم مناطق مختلف ایران است.

شیوه مشارکت:

خواندن کتاب در جمع‌های کوچک خانگی و نقد و بررسی آن

تهیه یک فیلم کوتاه با هدف ایجاد انگیزه برای خواندن کتاب

انتشار فیلم کوتاه در شبکه‌های اجتماعی

پر کردن فرم اختصاصی شرکت در پویش در سایت bookpromotion.ir

تشریح مراحل شرکت:

 خواندن کتاب در جمع‌های کوچک خانگی و نقد و بررسی آن

کدام کتاب؟ افرادکتاب‌های با کیفیت در دسترس را برای خواندن انتخاب می‌کنند. برخی از کتاب‌فروشی‌های آنلاین هم کتاب‌های خوبی با تخفیف‌های مناسب را فراهم آورده‌اند که توصیه می‌شوند.

پیشنهاد می‌شود در انتخاب و معرفی کتاب، موضوعات زیر لحاظ شود:

بازی و سرگرمی و ورزش با کتاب (بازی با کتاب، معرفی بازی و …)

آیین‌های سنتی، محلی و بومی و ملی مانند نوروز و کتاب

طبیعت، محیط زیست و کتاب

مهاجرت (داخلی و خارجی)

خلاقیت و کتاب

آداب معاشرت و کتاب

خانواده و کتاب

خلاقیت در تولید، مهم‌ترین شاخص برای داوری آثار است. به عنوان مثال بازی محلیِ یک منطقه در رمان نویسنده‌ای ذکر شده است، شرکت‌کننده می‌تواند رمان موردنظر را به همراه بازی محلی معرفی کند و شیوۀ بازی و نمایی از بازی کردن افراد را در ویدئوی خود نشان دهد.

چگونه درباره کتاب بحث کنیم؟ پیشنهاد می‌شود همه اعضای خانه، البته با رعایت کامل همه نکات بهداشتی، کتاب را خوانده و درباره آن صحبت کنند. نظر نهایی، نظر خود شرکت‌کننده اصلی در پویش است که در جریان این گفت‌وگو به نظرهای تازه‌ای می‌رسد.

 تهیه یک فیلم کوتاه با رویکرد ترویج کتاب و کتاب‌خوانی

  • محتوای فیلم چه باشد؟

شرکت‌کننده می‌تواند یک یا چند کار زیر را در فیلم انجام دهد:

کتاب‌های انتخابی خود را معرفی کند.

نظر خودش را درباره کتاب‌های خوانده‌شده بگوید.

بخشی از داستان یکی از کتاب‌ها را اجرا کند.

به روشی خلاقانه دوستان خود را به خواندن آن کتاب ترغیب کند.

  • فیلم باید چه کیفیتی داشته باشد؟

فیلم می‌تواند بین ۱ تا ۳ دقیقه باشد.

فیلم را می‌توان با هر دستگاه تلفن همراه، تبلت یا هر دوربین دیگری تهیه کرد.

برای فیلم‌برداری دستگاه را در حالت افقی نگه‌دارید.

فضای فیلم نورکافی داشته باشد و صدای آن قابل فهم باشد.

  • نکات اختصاصی در مورد فیلم:

خود کودک یا نوجوان شرکت‌کننده در کلیپ حضور داشته باشد.

شرکت‌کننده خودش را معرفی کند و نام استان، شهر، روستا و مشخصات کتاب را بگوید.

در فیلم اعلام کند که این فیلم را برای شرکت در «پویش نشاط نوروزی با کتاب» تهیه کرده است.

هر شرکت‌کننده می‌تواند چند فیلم بفرستد، اما از هر شرکت کننده فقط یک فیلم وارد فرآیند داوری در مرحله نهایی خواهد شد.

انتشار فیلم در شبکه‌های اجتماعی

فیلم تهیه شده را می‌توان در سایت‌ها و شبکه‌های زیر منتشر کرد: (فقط یک مورد کافی است)

سایت آپارات: ویدئوهای آموزشی کوتاهی درباره چگونگی ثبت‌نام در سایت و ارسال فیلم  در این سایت وجود دارد که می‌توان جست‌وجو کرد و آموخت.

شبکه‌های اجتماعی: برای ارسال کلیپ لازم نیست خود شرکت‌کننده یک شماره یا اکانت اختصاصی داشته باشد. شرکت‌کنندگان می‌توانند از اکانت والدین، دوستان و آشنایان استفاده کرده و از آن‌ها بخواهند که فیلم را منتشر کنند. هر اکانت می‌تواند فیلم‌های چند شرکت‌کننده را منتشر کند.

تکمیل فرم شرکت در پویش

بارگذاری ویدئو در وبگاه اشتراک‌گذاری ویدئو (آپارات یا اینستاگرام) و با برچسب (tag) #نشاط_نوروزی_با_کتاب و تکمیل فرم ثبت‌نام شرکت در جشنواره در وبگاه شبکه ترویج کتاب‌خوانی کشور (آدرس فایل بارگذاری‌شده در شبکه‌های اجتماعی باید در فرم ثبت‌نام درج شود.)

مخاطبان می‌توانند فیلم‌های خود را در حساب آپارات و اینستاگرام خود با برچسب (tag) #نشاط_نوروزی_با_کتاب و ذکر (یا همان منشن = mention) اینستاگرام شبکۀ ترویج کتاب‌خوانی (bookpromotion.ir) منتشر کنند تا با نام خودشان در اینستاگرام شبکۀ ترویج کتاب‌خوانی نیز منتشر شود.

شرکت کنندگان برای پر کردن فرم شرکت در پویش اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی شرکت‌کننده، کد ملی شرکت‌کننده، شماره تلفن همراه یکی از والدین، رده سنی شرکت‌کننده، استان / شهر / روستا، نام باشگاه کتاب‌خوانی (در صورت عضویت در باشگاه‌های کتاب‌خوانی)، مدت‌زمان فیلم تهیه‌شده به ثانیه، نحوه انتشار یا ارسال فیلم و لینک مستقیم دسترسی به فیلم در شبکه‌های اجتماعی را آماده داشته باشند و به آدرس http://bookpromotion.ir/ مراجعه کنند.

معیارهای عمومی برای داوری:

ارتباط با موضوعات پویش، خلاقیت در ارائه، کیفیت ارائه، رعایت زمان‌بندی، تعداد بازدیدکنندگان و چرخش در فضاهای مجازی (اصطلاحا لایک، هم‌رسانی و کامنت) و توجه به مسائل اجتماعی روز کشور که در شرایط برابر در اولویت قرار دارند، معیارهای عمومی برای داوری هستند.

جوایز:

۲-۷ سال (به ۱۰ برگزیدۀ ردۀ سنی ۵ میلیون ریال جایزه نقدی + لوح تقدیر)

۷-۱۲ سال (به ۱۰ برگزیدۀ ردۀ سنی۵ میلیون ریال جایزه نقدی + لوح تقدیر)

۱۲-۱۸ سال (به ۱۰ برگزیدۀ ردۀ سنی ۵ میلیون ریال جایزه نقدی + لوح تقدیر)

۱۸ سال به بالا (به ۱۰ برگزیدۀ ردۀ سنی ۵ میلیون ریال جایزه نقدی + لوح تقدیر)

مهلت شرکت در این پویش تا پایان وقت اداری روز ۲۵ فروردین سال ۱۴۰۰ است.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت شبکه ترویج کتاب‌خوانی ایران در آدرس http://bookpromotion.ir/ مراجعه کنند.

آدرس دبیرخانه مرکزی: تهران، خیابان قائم مقام فراهانى، خیابان فجر، نبش کوچه کیهان، ساختمان فجر، طبقه پنجم، دبیرخانه مرکزی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان ــ کدپستى: ١۵٨٩٧۴٣١١١

تلفن: ۰۲۱۸۸۳۴۲۹۷۹-۰۲۱۸۸۳۴۲۹۸۰

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است