محیط زیست ایران به شدت در مضیقه است/ واکنش به شهادت دو محیط‌بان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۶
علی رمضانیان در گفتگو با صبا:

محیط زیست ایران به شدت در مضیقه است/ واکنش به شهادت دو محیط‌بان

کارگردان «رخ خورشید» از روند ساخت این مجموعه مستند و وضعیت محیط زیست ایران می‌گوید.

به گزارش خبرنگار صبا، مجموعه مستند «رخ خورشید» روایتی است از طبیعت و نمایش زیستگاه جانوران و حیات وحش ایران که در هفت استان کرمان، یزد، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس، سمنان و سیستان و بلوچستان فیلمبرداری شده و از شبکه پنج تلویزیون روی آنتن رفته است.

علی رمضانیان کارگردان «رخ خورشید» درباره این مجموعه مستند به خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا توضیح داد: این مجموعه مستند که در مجموع حدود ۱۴۰ دقیقه است در قسمت اول به کوهستان، قسمت دوم کوهپایه‌ها، قسمت سوم کویر و در قسمت چهارم هم به آب و به طور کل به اقلیم و حیات وحش ایران می‌پردازد.

وی با اشاره به طرح و ایده این مستند بیان کرد: چیزی که در مستندسازی حیات وحش و محیط زیست ایران از ابتدا وجود داشت این بود که تنها به بخشی از یک منطقه یا گونه جانوری ایران پرداخته می‌شد اما ما سعی کردیم تا یک اقلیم را نشان دهیم؛ اقلیمی که جا و مکان ندارد و از کوهستان آغاز می‌شود و به کویر و سپس دریا می‌رسد. نقد یا داستان خاصی را هم روایت نمی‌کند بلکه هر زیستگاه و گونه جانوری داستان خودش را دارد و ما سعی کردیم تا با نشان دادن کامل یک اقلیم به یک معنای واحد برسیم.

این مستندساز درباره روند ساخت «رخ خورشید» تصریح کرد: ساخت این مستند از سال ۹۱ آغاز شد و تا سال ۹۹ به طول انجامید اما چالش‌هایی که برای ساخت این مستند سر راه ما بود همه از سمت انسان‌ها بود و نه طبیعت چرا که در طبیعت هرچیزی سر جای خودش و قابل پیش‌بینی است اما اتفاقاتی مانند حضور شکارچیان در منطقه و یا محدودیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست به خصوص بعد از دستگیری اعضای موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» که پروژه‌ تمام گروه‌های حاضر در مناطق زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست را مدتی تعطیل کرد باعث شد تا این پروژه به درازا بکشد و بسیاری از چیزهایی را که می‌توانستیم به راحتی فیلمبرداری کنیم را از دست دادیم.

رمضانیان با اشاره به وضعیت حفاظت از محیط زیست و گونه‌های جانوری ایران افزود: در کشورما، هم مخربان طبیعت حضور دارند و هم دلسوزان طبیعت اما متاسفانه کفه‌ی ترازو به سمت مخربان طبیعت است. همانطور که حال یک جامعه خوب نیست هیچ گونه جانوری را هم در این کشور نمی‌شناسم که حالش خوب باشد. در ایران جانوران هر منطقه‌ با مشکلاتی دست به گریبان هستند؛ در منطقه‌ای خشکسالی است، در منطقه‌ای جنگل‌ها رو به نابودی هستند و در مناطقی هم جانورانی هستند که با چرای غیرمجاز دچار بیماری می‌شوند و از لحاظ کمی و کیفی محیط زیست ایران به شدت در مضیقه است.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش درباره شهادت دو محیط‌‌‌‌بان زنجانی عنوان کرد: این حادثه متاسفانه مساله تازه‌ای نیست و حتی بدتر از این اتفاق را هم دیده‌ایم. هر قدر که فاصله میان سازمان محیط زیست و قوانینی که به تصویب می‌رسد و جوامع محلی بیشتر شود بیشتر شاهد این اتفاقات خواهیم بود. از دور مبلغ جرایم حیات وحش را بالا می‌برند اما اتفاقی که از نزدیک می‌افتد این است که شکارچیان محلی حاضر هستند به محیط‌بانان تیراندازی کنند تا در دام ضرر و زیان جریمه‌ها نیفتند و من تمام این‌ها را از ناکارآمدی‌ می‌دانم.

کارگردان «رخ خورشید» ادامه داد: در همان مناطق شمال غرب، دشت سهرین یکی از پرآهوترین مناطق ایران بود بطوریکه در سال ۸۵ سرریز آهوها تا نزدیکی روستاها و مراتع می‌آمد اما اکنون شاید تعداد اندکی آهو به سختی دیده شود که با بلند شدن کوچکترین گرد و خاکی ناآرام می‌شوند و فرار می‌کنند یا شکارچیانی که چند سال پیش در شمال هرمزگان کمین کردند و دو محیط‌بان را به شهادت رساندند. قوانینی که وضع می‌شود تنها روی کاغذ قشنگ است و تا زمانی که جوانان محلی با محیط زیست آشتی نکنند این مشکلات حل نمی‌شود.

رمضانیان در پایان درباره جایگاه مستند حیات وحش در حوزه فیلم مستند ایران گفت: ما حتی چیزی به نام جایگاه مستند حیات وحش هم در ایران نداریم. در حدود ۱۰ سال پیش مستندی داستانی که موضوعش حیات وحش بود یکی از مستندهای برگزیده جشنواره فیلم فجر شد و بعد از آن هم «در پناه بلوط» با موضوع سنجاب ایرانی بود که تعدادی جایزه گرفت اما این نادیده گرفته شدن‌ها رنجی است برای مستندسازان حیات وحش که در پشت صحنه سختی بسیار زیادی را برای ساخت یک مستند تحمل می‌کنند. من همیشه بر این اعتقاد هستم که چگونه می‌شود تا خودمان را به عنوان یک کشور مترقی و با فرهنگ در جامعه بین‌المللی معرفی کنیم و شیوه‌ای مورد اعتمادتر از مستند را پیدا نمی‌کنم. باید گروهی تشکیل شود متشکل از یک فیلمساز و مستندساز و مستندی با موضوع محیط زیست ایران را کار کنند تا میراثی تصویری از محیط زیست و حیات وحش ایران باشد و ویترینی برای ما در عرصه بین‌المللی و هم برای آیندگانی که در ۲۰ سال آینده چنین محیط زیست و حیات وحشی را نخواهند دید.

مجموعه مستند «رخ خورشید» به تهیه‌کنندگی عطا پناهی و کارگردانی علی رمضانیان در سه قسمت ۲۶ دقیقه‌ای یکشنبه و سه‌شنبه این هفته روی آنتن رفت و سومین قسمت آن هم هفته بعد از شبکه پنج سیما پخش خواهد شد.

الهه نظری‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است