اختلاف‌ها بر سر «آقا مرتضی» ادامه دارد/ این آرشیو چطور از روایت فتح بیرون آمده است؟

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، محمدعلی شعبانی کارگردان مستند «انحصار ورثه» که چندی پیش ادعایی مبنی بر دزدی و استفاده بدون اجازه از راش‌های مستند «انحصار ورثه» در مستند «آقا مرتضی» که پخش آن از شبکه سه سیما نقد و نظرهای زیادی را به دنبال آورده است، در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده بود حال یادداشتی خطاب به احسان محمدحسنی رییس موسسه اوج در صفحه شخصی‌اش منشر کرده است.

بخش هایی از این یادداشت به شرح زیر است:

«آقای احسان محمد حسني
رياست محترم (موسسه) اوج
سلام.
موسسه را داخل پرانتز نوشتم چون نمي‌دانم هنوز تشكيلات را جايي ثبت كرده‌ايد يا همچنان بدون هيچ مجوز قانوني مشغول كار هستيد.

غرض از مزاحمت چند پرسش داشتم كه مي دانم نه تنها براي من كه براي خيلي‌ها مهم است.

نخست آنكه چطور شد كه براي مدتي مديريت روايت فتح را پذيرفتيد؟ بحثم قانون نيست كه مثلا چطور به لحاظ قانوني توانستيد در دو تشكيلات مهم رياست كنيد؛ اين قوانين كه براي ما شهروندان درجه دو است. مثلا در اوج چه نداشتيد كه در روايت فتح جسجويش كرديد؟ بودجه؟ مكان؟ امكانات؟ شما كه هر چيزي در آن برند بي‌بزرگتر هست هزار بار بهترش را داشتيد!

ديگر اينكه چرا با آن سرعت استعفا داديد؟ يعني قرار بود از آنجا چه ببريد كه احتياج به اين عزل و نصب سريع داشت؟ چرا آمديد؟ چرا رفتيد؟ مجبورتان كردند؟

يادت مي‌آيد آقا احسان وقتي عصرانه را همراه ما در حياط روايت فتح مي‌خورديد با ذوق و شوق براي دوستانتان تعريف مي‌كرديد كه امروز اصغر را ديدم حاج مرتضي شعباني را ديگر ياران قديمي آويني را…حالا چه شد كه آن كعبه دل‌ها را به دست سرنوشت سپرديد و سرخورده‌اش كرديد؟

من از (…) هم اين سوال را دارم كمتر از يك دهه پيش چهره مغموم‌اش را وقتي چند كاغذ آ چهار به دست داشت و منتظر بود مدير عامل وقت ببيندش. حالا چه شده كه براي آن تشكيلات چشم و ابرو كج مي‌كنيد؟ يك شبه مي‌آييد و يك شبه مي‌رويد!

من سوال هاي مهم‌تر هم دارم كه آن را نه به من كه بايد به تاريخ پاسخ گو باشيد. ثروت هنگفتي كه به بهانه زمين ماندن عَلم آويني گرفتيد چه كرديد؟ …

اما بيشتر از پول مردم كه روزي از شما واخواهي خواهد شد، الماس كوه نوري را از روايت فتح برديد كه من الان به دنبال آن هستم. اگر جانم را هم در راه برگرداندن آن آرشيوِ به خون آغشته بدهم از خواستم دست نمي شويم.

حالا مساله پله كردن آدم هايي كه شما را با سينه خشك شير دادند و بزرگ كردند و الان در خانه نشسته‌اند و فراموشتان شده نيست! مساله اصغر و گلعلي و حاج حبيب و حاج حسين و ديگران نيست! مساله آرشيويست كه به دست يک مشت نااهل افتاده. به واسطه سومديريت شما به دست آدم‌هايي افتاده كه صلاحيت نگهداري آن را ندارند.
….

فقط يك سوال چرا گفتگوهايي كه پر است از مسائل طبقه‌بندي شده بايد دست يک سري بچه بيفتد كه با آن كارهاي هيجاني بكنند؟

هنوز دوربين‌هاي فيلمبرداري بچه‌هاي روايت فتح، ضبط‌هاي ناگرا آغشته به خون است و من و ديگر فرزندان شهداي روايت فتح اين مطالبه را داريم كه چرا بايد سرمايه يك موسسه آلت دست آدم‌هايي شود كه صلاحيت نگهداري آن را ندارند.

به شما توصيه‌اي برادرانه مي‌كنم تا ديرتر نشده اين امانت را به موسسه بازگردانيد تا روح بلند صاحبان اين سرمايه از شما راضي شود.

آخر اينكه بنده قريب به ده سال است كه پايم را در روايت فتح نگذاشته‌ام و از هيچ امكانات دولتي حكومتي هم بهرمند نيستم.

اگر جواب دلنوشته من تهديد‌هاي آقاي (…) است اولا بسپاريد خودش را خسته نكند ولي اگر اصرار داشت بفرماييد قبل از پرونده سازي براي آدم‌هاي دلسوزي مثل من گردش حسابش را به حداقل برساند و بعد…

من حاضرم در مقابل چشم مردم از همه دار و ندارم رونمايي كنم اگر اين شجاعت در ياران قسم خورده شما هم هست بسم الله.

در آخر از خدا مي‌خواهم سينما و فرهنگ را به دست متخصصان اين حوزه بسپارد و آن ثروت را بين سينماگراني كه عمري كار كرده‌اند و الان مساله معاش دارند تقسيم كند.

والعاقبه للمتقين
محمد علي شعباني»

انتهای پیام/