تجدید چرخه ابدی طبیعت در «چرخ بیکران»

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، در هفته گذشته به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در تهران، مراسم افتتاحیه نمایشگاه‌ها لغو شدند و تعدادی با هماهنگی قبلی و بازدید محدود افتتاحیه برگزار کردند که نمایشگاه «چرخ بیکران» در گالری پروژه‌های آران نیز در آن دسته بود.

نمایشگاه انفرادی حدیث فخر به نام «چرخ بیکران» از جمعه ۲۰ فروردین تا جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در گالری پروژه‌های آران برپا است.

در بیانیه این نمایشگاه می‌خوانیم: «نه غرق در شادی و با انکار تاریکی مطلق، هنرمند گذر زندگی را با اشتیاق انسانی که مشاهده‌گری دقیق است نظاره می‌کند. گذری که در آن شکوه اعصار پدیدار است.

تجدید چرخه ابدی طبیعت در مرکز آثار حدیث فخر قرار دارد. برای او زندگی سکه‌ای است که بر لبه خود می‌چرخد. آشوب و نظم دو طرف این سکه هستند که در چرخش خود با هم ترکیب هم می‌شوند و فرصتی برای آفرینش پدیدار می‌شود. در یک‌ سو نور و درخشش به عنوان سمبل‌های زنانگی و آشوب قرار می‌گیرند و در سوی دیگر تاریکی که آرام و سرسخت است.

با گفتن این که در سفیدی هیچ چیزی خلق نمی‌شود، هنرمند موجودات شکننده و فرار و تقریبا اثیری را تجسم می‌کند که در عین حال قادر به یک نیروی مخرب باورنکردنی هستند و مجموعه‌ای از آثار شکل می‌گیرند که می‌توانند کابینتی برای جمع‌آوری عناصر نادر و عجیب تلقی شوند.  

بازیگوشی عناصر در این مجموعه و جذابیت این جهان جادویی رویاگونه، بیننده را با قدرت تخیل و توانایی در آفرینش هنری روبرو می‌کند. این آثار رابطه پیچیده‌ای را که بین واقعیت و روایت وجود دارد، به تصویر می‌کشند: همه چیز به صورت حیرت‌انگیزی در هم تنیده می‌شوند، امری عادی به امری فوق العاده تبدیل می‌شود که بیننده را تشویق به بازیگری در این جهان جادویی و اعجازآمیر می‌کنند. همه چیز در جهت تحقق خواب و رویایی که هنرمند با استادی متجسم می‌کند، شکل می‌گیرد. 

با تلفیق موفقیت‌آمیز هنر مانگای ژاپن و نگارگری ایرانی، هنرمند رنگ‌های دلنشین و ترکیب‌بندی‌هایش را به تصویر می‌کشد. در جهانی که حرکات مداوم و چرخه‌ای آن، یادآور تلاش‌های مداوم بشریت برای ایجاد هماهنگی و تعادل است.

حدیث فخر قصه‌گویی بی‌نظیر است. او در دل داستان‌های خود زندگی می‌کند. دنیایی شگرف که او و بینندگان را به فضایی زیبا و سراسر پویا منتقل می‌کند که پاسخی است به تداوم آشوب و خستگی و تزلزل زندگی روزمره در سرزمین ما. این میزان از توانایی و تعهد در نسل جدید هنرمندان ایرانی که بر باورهای خود اصرار می‌ورزند منشا قدرت و خلاقیت هنرهای ایرانی است که با زایش هر نسل به تکاملی دیگر می‌رسد.

نازیلا نوع بشری»

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه همه روزه بجز شنبه‌ها و یکشنبه‌ها از ساعت 13 تا 18 به گالری پروژه‌های آران واقع در تهران، خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ مراجعه کنند.

انتهای پیام/