رادیو چسبناک بودم برای همین ترکش نکردم/ «قصه‌های مجید» از رادیو معروف شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۲
جواد مانی از خاطراتش در رادیو گفت:

رادیو چسبناک بودم برای همین ترکش نکردم/ «قصه‌های مجید» از رادیو معروف شد

جواد مانی در «دیدار در رادیو» رادیو فرهنگ به بیان تاریخ شفاهی رادیو پرداخت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، «دیدار در رادیو» برنامه‌ای با موضوع تاریخ شفاهی رادیو برای مخاطبان و معرفی بزرگان و پیشکسوتان رادیو است که جمعه شب‌ها از رادیو فرهنگ پخش می‌شود و در جدیدترین قسمت خود میزبان جواد مانی یکی از قدیمی‌ها و پیشکسوتان رادیو بود.

جواد مانی از اهالی قدیمی رادیو است که با تغییر و تحول رادیو از نزدیک همراه بوده و نامش با موسیقی و شعر در رادیو گره خورده است.

وی در «دیدار در رادیو» که دیشب ۲۰ فروردین پخش شد این گونه به معرفی خود پرداخت: همه اهالی رادیو با من آشنا هستند به دلیل اینکه تا سال ۹۵ با برنامه‌‌سازی، تدریس یا نوشتن مقاله همیشه در صحنه بوده‌ام. متولد ۱۲ اسفند ۱۳۲۴ در تبریز و در یک خانواده فقیر از لحاظ مالی هستم و در یکی از بدترین زمان‌ها یعنی زمانی که پیشه‌وری در آذربایجان حاکم بود متولد شده‌ام.

انتخاب من از اول رادیو بود

مانی با اشاره به نحوه ورودش به رادیو توضیح داد: تا سال ۱۳۴۹ در تبریز ماندم، لیسانس ادبیات گرفتم و به سربازی رفتم و در مکانی به نام ماسال دبیر بودم تا اینکه اعلامیه‌ای از طرف صدا و سیما منتشر شد که ما سازمانی جوان هستیم و برای خبر، امور اداری و تهیه‌کنندگی به نیرو نیاز داریم. من در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شده‌ام و چندسالی به صورت مخفیانه و بعد هم علنی به رادیو گوش می‌دادم و مخاطب رادیو بودم بنابراین امتحان دادم که امتحان سختی هم نبود و قبول شدم، بعد هم مصاحبه را پشت سر گذاشتم و بعد از ۹ ماه کلاس آموزشی که ۹۹/۹ درصدش برای تلویزیون و ۰/۱ درصدش برای رادیو بود با انتخاب خودم به علت علاقه‌ای که به شعر، موسیقی و ادبیات داشتم رادیو را انتخاب کردم و از اردیبهشت ۵۲ وارد رادیو شدم و در سال ۷۵ بازنشست اما رادیو چسبناک بود و من تا سال ۹۵ به رادیو چسبیدم.

«قصه های مجید» ابتدا در رادیو مطرح شد

این پیشکسوت رادیو درباره ابتدای کارش در رادیو عنوان کرد: با برنامه های شعر و موسیقی کارم را شروع کردم، آن زمان‌ سعی می‌کردند تا شنونده‌ها را ایرانی بار بیاورند بنابراین شعر و موسیقی ایرانی بسیار پخش می‌شد. من هم تهیه‌کننده برنامه‌هایی مانند مشاعره بودم اما برنامه‌ای بود به نام «خانواده» که بخشی از آن «قصه‌های مجید» هوشنگ مرادی کرمانی با اجرای پرویز بهادر را پخش می‌کردیم و در زمان پخش این برنامه خانم‌های خانه دست از کار می‌کشیدند تا «قصه‌های مجید» را بشنوند و این اتفاق باعث شد تا قصه‌های مجید معروف و تلویزیونی شود. این برنامه ۶ روز در هفته پخش می‌شد که اجرای سه روزش را من و سه روزش را محمد مهاجر برعهده داشت که او هم، هم‌دوره‌ من است و برنامه‌هایی مانند «سرگذشت رادیو» و «تهران در گذشت زمان» را طراحی و تهیه‌کنندگی کرده است.

وی با اشاره به همکاری با هما احسان صریح کرد: چند سال قبل از انقلاب شبکه دیگری در رادیو راه افتاد که من در آن جا هم فعال بودم. آنجا هما احسان برنامه «خانواده» را راه انداخت و من گوش می‌دادم تا یاد بگیرم چراکه هدف ذهنی من برنامه‌هایی مانند برنامه‌های هما احسان بود نه برنامه‌هایی که پخش می‌کردم. ناشی بودم و حمایت نمی‌شدم و کسی که مسئولیت و طراحی برنامه‌ها را برعهده داشت آن قدر مشغله داشت که من مجبور بودم به تنهایی و با ابتکار خودم برنامه‌ها را طراحی کنم ولی در همکاری با خانم احسان بسیار یاد گرفتم.

مانی درباره برنامه «شور زندگی» که پس از انقلاب پخش شد، عنوان کرد: در سال ۷۴ با قوه قضاییه قراردادی بستم و اولین برنامه مشارکتی رادیو از آن جا شروع شد. در کنارش برنامه‌هایی با موضوع شعر، ادبیات و موسیقی را تهیه‌کنندگی می‌کردم اما به اصرار آقای خجسته مدیر وقت رادیو برنامه‌ای با نام «شور زندگی» را شروع کردم که آوازخوان و نوازنده دعوت می‌کردم، بعضی از آن‌ها هم مانند علیرضا قربانی و همایون کاظمی که در این برنامه بودند در خوانندگی به درجه هنری رسیده‌اند و از نوازندگان هم می‌توانم از حسین پرنیا نوازنده سنتور یاد کنم.

این تهیه‌کننده پیشکسوت و چهره تاثیرگذار رادیو تصریح کرد: در «شور زندگی» امکان دادن دستمزد زیاد نداشتیم و از خواننده و نوازندگان جوان استفاده می‌کردیم تا بتوانیم به آن‌ها میدان بدهیم. برنامه نسبتا خوبی بود اما نمی‌توانم بگویم که خالی از اشکال بود چراکه من موسیقیدان نیستم و ممکن است فالشی‌هایی هم در این برنامه وجود داشته باشد اما در این برنامه ادیت‌ها و تلفیق‌هایی انجام می‌دادیم که شاهکار بودند و بسیار مورد توجه خواننده و نوازندگان قرار می‌گرفتند.

وی با اشاره به تاسیس رادیو تهران عنوان کرد: در سال ۷۴ به جام جم منتقل شدم اما بخاطر آن حس نوستالژی که نسبت به «میدان ارگ» داشتم باز به این میدان برگشتم و رادیو تهران تاسیس شد. در رادیو تهران برنامه‌هایی پرمحتوا مانند «در محفل معاشران» را روی آنتن بردم که تقریبا بی‌نظیر بود زیرا این برنامه زنده بود و از حافظ حرف می‌زد و شنوندگان برای ما شعر می‌خواندند و ما در لحظه اشکال های آن‌ها را تصحیح می‌کردیم و این نشان می‌داد که در استودیو کسانی هستند که کار خود را به خوبی می‌دانند و مسلط هستند.

ادامه این برنامه با حضور جواد مانی جمعه ۲۷ فروردین ساعت ۲۳:۰۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

الهه نظری‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است