برگزاری دوره هوش مصنوعی در معماری و شهرسازی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۱

برگزاری دوره هوش مصنوعی در معماری و شهرسازی

با حمایت مرکز معماری ایران، دوره هوش مصنوعی در معماری و شهرسازی برگزار می‌شود.
به گزارش «صبا»،  هوش مصنوعی و کاربرد آن در معماری و شهرسازی، موضوعی بسیار  نو و جذاب است که دانشگاه‌های پیشرو و تراز اول جهان بر روی آن کار می‌کنند.

مرکز معماری ایران نیز، پژوهش و آموزش در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده و با دعوت از دکتر مرتضی رهبر، دوره‌های آموزشی کاربردی و  پژوهش محور  را تدوین نموده است که در نهایت به تجاری‌سازی ایده‌ها در سطح بین‌المللی منجر خواهد شد.

در این نشست دکتر مرتضی رهبر،دانش آموخته دانشگاه ETH زوریخ، سوئیس به عنوان سخنران و مدرس حضور خواهد داشت.

سیلابس‌های درسی این دوره عبارت‌اند از کد نویسی علمی در معماری، هوش مصنوعی ضعیف و الگوریتم‌های بهینه‌سازی، هوش مصنوعی قوی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق و الگوریتم‌های پیشرفته در هوش مصنوعی  است.

در تعریف کد نویسی علمی در معماری Scientific Coding in Architecture آمده است: این درس با هدف آموزش کد نویسی پایتون و کاربرد آن در پژوهش‌های معماری ارائه می‌شود. در این درس دانشجویان کاملاً با زبان کد نویسی پایتون آشنا شده و کتابخانه‌های تخصصی معماری و برخی کتابخانه‌های مهندسی مرتبط رو آموزش می‌بینند. در این درس هر دانشجو یک موضوع پژوهشی رو انتخاب می‌کند و فرآیند کد نویسی و توسعه نرم‌افزاری را با ارائه پلاگین آموزش می‌بیند. برخی از کدهای علمی همانند L-System، Shape Grammar و Agent-Based Analysis  و … را دانشجویان می‌توانند به عنوان تمرین دوره انتخاب کنند و زیر نظر استاد مراحل کد نویسی آن را آموزش ببینند. مدت زمان مورد نیاز برای آموزش این درس ۴۰ ساعت است.

در درس هوش مصنوعی ضعیف و الگوریتم‌های بهینه‌سازی  Weak AI & Optimization Algorithms،کد نویسی الگوریتم‌هایی آموزش داده می‌شود که هدف آن‌ها ارائه نتیجه مشابه و یا بهتر از نتایج هوش انسانی است. فرآیند عملکردی الگوریتم‌ها در هوش مصنوعی ضعیف همانند فرآیندهای تحلیل و تفکر انسانی نیست. در این دوره همچنین مجموعه مباحث تخصصی بهینه سازی آموزش داده می‌شود. الگوریتم‌های جستجوی جامع Brute Force، Genetic Algorithm، Swarm Intelligence، Ant Colony، Bee Colony و الگوریتم‌های ترکیبی آموزش داده می‌شود. مدت زمان مورد نیاز برای آموزش این دوره ۲۰ ساعت است.

 در هوش مصنوعی قوی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی  Strong AI & Machine Learning کد نویسی الگوریتم‌هایی آموزش داده می‌شود که فرآیند تفکر انسانی رو شبیه‌سازی می‌کنند و نتیجه مشابه و یا فراتر از توانایی هوش انسانی ارائه می‌کند. در درس هوش مصنوعی قوی پس از آموزش مبانی فیزیک تحلیل و تفکر در مغز انسانی، الگوریتم شبکه عصبی مصنوعی Artificial Neural Network آموزش داده می‌شود. مباحث یادگیری ماشین Machine Learning، الگوریتم‌های خوشه‌بندی Clustering Algorithms، الگوریتم‌های دسته بندی Classification Algorithms  و همراه با مثال‌های معماری آموزش داده می‌شود. مدت زمان مورد نیاز برای آموزش این دوره ۴۰ ساعت است.

در درس یادگیری عمیق و الگوریتم‌های پیشرفته در هوش مصنوعی Deep Learning & Advanced Algorithms in AI نیز الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی و نحوه استفاده از آن‌ها در پژوهش‌های معماری آموزش داده می‌شود. الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ژرف Deep Learning  نیز آموزش داده می‌شود. مباحث الگوریتم‌های یادگیری تقویتی Reinforcement Learning، شبکه‌های عصبی کانولوشونی Convolutional Neural Network، الگوریتم‌های خود رمزگذارها Autoencoders و الگوریتم‌های بازگشتی Recurrent Algorithms آموزش داده می‌شود. مدت زمان مورد نیاز برای آموزش این دوره ۲۰ ساعت است.

این کلاس‌ها هر هفته چهارشنبه‌ها از ساعت ۱۰ الی ۱۸ به مدت ۱۲۰ ساعت در مرکز معماری ایران واقع در خیابان شهید بهشتی،خیابان قائم مقام فراهانی، کوچه دهم، پلاک ۱۸ برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به حضور در این کلاس‌ها جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام، می‌توانند با شماره۴۳۹۱۳۰۰۰ | داخلی ۱۱۶ تماس حاصل کنند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است