در تربیت نویسندگان طنز موفق نبوده‌ایم/ هنوز ادبیات دفاع مقدس ظرفیت کار دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۶
احمد عربلو در گفتگو با صبا:

در تربیت نویسندگان طنز موفق نبوده‌ایم/ هنوز ادبیات دفاع مقدس ظرفیت کار دارد

احمد عربلو درباره وضعیت حوزه طنزپردازی و ادبیات دفاع مقدس در ایران گفت و از نگارش یک مجموعه داستانک طنز خبر داد.

احمد عربلو نویسنده و طنزپرداز در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره کار روی مجموعه داستانک‌های طنز گفت: درحال حاضر مشغول کار روی یک مجموعه به نام «هزار داستان» هستم که چند سال است در دست دارم. این ‌مجموعه شامل حدودا هزار داستانک با درون‌مایه طنز برای گروه سنی نوجوان است که می‌تواند مخاطب عام را هم شامل شود.

به گفته وی، «هزار داستان» مجموعه‌ای از قصه‌های کوتاه طنز است که مخاطبان در یک دقیقه می‌توانند هر یک از داستان‌ها را بخوانند.

وی افزود: حدود نصف کار تمام شده است‌ و اگر بتوانم این‌ کتاب را به سرانجام رسانده و به انتشارات خوبی ارایه کنم، امسال منتشر می‌شود.

نویسنده کتاب «بی‌زحمت بزن تو گوش تیمورخان» درباره علت نگارش یک مجموعه طنز بیان کرد: احساس کردم چنین کتابی برای کسانی که بخواهند به منابع طنز دسترسی داشته باشند، لازم است. همچنین برای علاقه‌مندان به خواندن کتاب‌های طنز می‌تواند جذاب باشد.

طنزپردازی در حوزه بزرگسال راحت‌تر است

عربلو با بیان اینکه طنزپردازی در حوزه کودک و نوجوان با حوزه بزرگسالان تفاوت زیادی دارد، درباره تفاوت‌های آن تصریح کرد: دایره فهم کودکان و موضوعات آن‌ها محدودتر است. در صورتی که در حوزه بزرگسال ما با مخاطب باسوادتری مواجه هستیم که نکات طنز را بهتر متوجه می‌شود. به نظرم طنزپردازی در حوزه بزرگسال راحت‌تر است.

نویسنده مجموعه «حکایات ملانصرالدین» درباره جایگاه و کیفیت طنزپردازی درحال‌حاضر توضیح داد: متاسفانه هنرمندان محدودی در حوزه طنز داریم و نتوانستیم در این زمینه هنرمندان بیشتری تربیت کنیم. الان هم‌ بیشتر دوستان قدیمی این عرصه در حال فعالیت هستند. البته علاقه‌مندان به این رشته زیاد‌ند و این حضور کم، دلایل مختلفی دارد. در بخش برگزاری کلاس‌ها یا آموزش و استعدادیابی و چاپ آثار، امکانات کمی فراهم شده استو به نظرم افراد باتجربه این حوزه که مسئول آموزش نسل جدید بودند، کوتاهی کردند یا فرصت مناسبی برای آموزش فراهم نشد. لازم است که دست این بچه‌ها گرفته شود تا ما دچار تکرار نشویم.

او ادامه داد: در خون عموم مردم ایران طنازی و علاقه‌مندی به طنز وجود دارد. زیرا مردمان بذله‌گو و نکته‌سنجی هستند. مخاطبان نوجوان زیادی به طنزپردازی علاقه دارند اما اینکه آن‌ها پرورش داده شوند و در جایی امکان بروز و ظهور آثارشان فراهم ‌شود، اتفاق نیفتاده است.

این نویسنده که در حوزه ادبیات دفاع مقدس هم فعالیت داشته است با بیان اینکه هنر نویسندگان دفاع مقدس را لازم داریم تا ارتباطی بین نسل جدید و داستان‌های این حوزه ایجاد کنند، اظهار کرد: موضوعات حوزه دفاع مقدس می‌تواند برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب باشد. در این داستان‌ها علاوه بر اینکه ما با سختی‌های جنگ، زخم و اسلحه روبه‌رو هستیم موضوعات اکشن و پرهیجانی هم برای این گروه سنی وجود دارد.

در جبهه‌های جنگ‌ ایران و عراق سوپرقهرمان‌ها و رستم‌های واقعی و ملموس داشتیم

وی افزود: ما در جبهه‌های جنگ‌ ایران و عراق سوپرقهرمان‌ها و رستم‌های واقعی و ملموس داشتیم اما آن‌ها بسیار کم در حوزه کودک و نوجوان شناخته شدند. بعد از گذشت این‌همه سال هنوز این حوزه خیلی کار دارد تا پیشرفت کند.

سردبیر اسبق مجله «رشد» کودک و نوجوان درباره انجام کار تحقیقی در حوزه ادبیات دفاع مقدس عنوان کرد: پیش‌تر یک کار پژوهشی در بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام دادم به نام «چند قدم تا مرگ» که قرار بود سوژه‌های جالب دوران دفاع مقدس که نویسندگان می‌توانند درباره آن بنویسند در این کتاب جمع‌آوری شود. یک جلد از آن با همین نام چاپ شد. زمانی که ما روی این پروژه کار می‌کردیم احساس کردم چقدر سوژه‌های قشنگی در این زمینه وجود دارد که هنوز نویسندگان ما از آن خبر ندارند.

عربلو در پایان خاطرنشان کرد: یک مقدار علاقه‌مندی لازم است تا نویسندگان ما سراغ این خاطرات و حوادث بروند و وقت بگذارند و آن‌ها را پرورش دهند تا داستان‌های خوبی از آن‌ها خلق کنند. در ضمن نویسندگان و ناشران ما باید از نظر سخت‌افزاری در این بحران کاغذ حمایت شوند تا این حوزه فراموش نشود. ادبیات دفاع مقدس نقطه عطفی در تاریخ ایران است و نباید برای نسل جدید به فراموشی سپرده شود. می‌توانیم رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه و فیلم‌های سینمایی متعددی در این زمینه خلق و ارایه کنیم.‌

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    113/860/980/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/283/785/000