آموزش در دانشگاه‌ها مشکل دارد/ راه‌اندازی کانونی برای تربیت آهنگسازان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۵
در دیدار با حسن ریاحی مطرح شد؛

آموزش در دانشگاه‌ها مشکل دارد/ راه‌اندازی کانونی برای تربیت آهنگسازان

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با حسن ریاحی دیدار کردند.

به گزارش صبا، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیات امنا موسسه هنرمندان پیشکسوت به همراه نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه به خانه استاد حسن ریاحی رفتند.

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فضای هنری و آثار هنری قشقایی در خانه استاد ریاحی با بیان خاطره ای از تحسین گردشگران آلمانی از فرش قشقایی گفت: اکنون در حال بازگشت و توجه به هنر اصیلی مانند فرش هستیم که در آن تذهیب را هم می‌بینیم.

وی افزود: هنر تذهیب ایرانی همچون بافته‌های ایرانی برآمده از بداهه پردازی است. حال هر گوشه از ایران که در بداهه پردازی و سلطه هنری مهارت بیشتری داشتند، راحت‌تر در این زمینه کار می‌کردند.

در بخشی از این دیدار حسن ریاحی به فراموشی مقام‌ها در کشور اشاره کرد و عنوان کرد: در عصر فناوری قرار داریم و بیشتر فعالیت‌ها از طریق سیستم‌ها انجام می‌شود‌. هر سازی را می‌توان زد و ضبط کرد پس شاهد کاهش نوازندگی هستیم. همانطور که مشاهده می‌کنیم ارکسترها در دنیا نیز کم شده است.

وی ادامه داد: اما این ماشینی شدن جذابیت را کم می‌کند. امروز هر نوع موسیقی با بهترین کیفیت در دسترس جوانان قرار دارد. در دوران جوانی ما تنها نیم ساعت موسیقی کلاسیک از رادیو پخش می‌شد. در حالی که این روزها شاهد کم رنگ شدن موسیقی کلاسیک و حتی موسیقی سنتی کشورمان هستیم.

اختصاص بودجه‌ای برای دور هم جمع کردن جوانان خلاق

ریاحی بیان کرد: آموزش در دانشگاه‌ها مشکل دارد. این مراکز اندیشیدن را یاد نمی‌دهند و تنها تئوری و قوانین آموزش داده می‌شود.

این آهنگساز در پایان خاطرنشان کرد: برای تربیت آهنگسازان توانمند نیاز به راه‌اندازی کانون داریم تا جوانان خلاق را دور هم جمع کند. البته باید بودجه‌ای به این کار اختصاص داد تا الگوهای موفق دنیا و موسیقی محلی خودمان را بررسی کنند.

حسن ریاحی آهنگساز و سازنده سرود ملی ایران در سال ۱۳۲۳ در خانواده‌ای اهل هنر متولد شد.

او از کودکی نزد پدر فراگیری پیانو را آغاز کرد و در سن ۱۲ سالگی وارد هنرستان موسیقی شد. آشنایی پدرش با حشمت سنجری،‌ رهبر ارکستر سمفونیک سبب شد تا وی از آ‌موزه‌‌های این چهره موسیقی هم بهره گیرد. وی پس از مدتی کار اجرایی در دانشگاه شیراز برای تکمیل تحصیلات به آمریکا عزیمت کرد و به سال ۱۳۵۹ موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه تمپل و کمبز آمریکا شد.

وی در دوران کاری خود آهنگسازی برخی از تصانیف و سرودها را انجام داد که از جمله آن‌ها می‌توان به قطعه «آب زنید راه را»، «الله مولانا علی» و نیز ساخت سرود جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

ریاحی در سوابق شغلی خود مدیریت مرکز تحقیقات گروه موسیقی صدا و سیما، مدیریت گروه موسیقی دانشکده صدا و سیما و آزاد، مدیرکلی موسیقی صدا و سیما (سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱) و مدیر گروه موسیقی شبکه یک سیما و مدیر گروه موسیقی اداره فرهنگ و هنر شیراز در سال‌های دهه شصت را در کارنامه کاری خود دارد.

وی همچنین عضویت شورای عالی موسیقی صدا وسیما، شورای عالی بیت رهبری، شورای عالی موسیقی ارشاد در دوره های مختلف و هیات مدیره خانه موسیقی و نیز دبیری سه دوره جشنواره موسیقی فجر (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵) را هم در زمره تجارب کاری‌اش ثبت کرده است.

چهره ماندگار موسیقی در سال ۱۳۸۵ و استاد نمونه دانشگاه آزاد در سال ۸۷ هنرمند نمونه صدا و سیما در سال ۸۵، دریافت جایزه از رهبر معظم انقلاب به خاطر آهنگسازی سرود ملی در سال ۱۳۷۷ و دریافت جوایز و نشان‌های مختلف از جمله افتخارات وی در دوره کاری‌اش به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است