سامانه مجازی بازدید از موزه مجلس به زودی راه می‌افتد/ تشریح تحولات سال ۹۹ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۷
مجتبی عباسلو در گفتگو با صبا:

سامانه مجازی بازدید از موزه مجلس به زودی راه می‌افتد/ تشریح تحولات سال ۹۹

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه مجلس شورای اسلامی درباره فعالیت‌ها و توسعه زیرساخت‌های این مجموعه در سال 99 توضیح داد.

مجتبی عباسلو مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا با بیان اینکه عمده فعالیت‌هایی که در سال ۹۹ و با توجه به تعطیلی‌های کرونایی انجام شد توسعه زیرساختی و فنی منابع بود، درباره رف‌خوانی منابع کتابی و اسنادی کتابخانه شورای اسلامی توضیح داد: در ادبیات کتاب‌داری، رف‌خوانی به معنی فعالیت‌هایی است که به منظور کنترل منابع کتابخانه اعم از مجموعه‌سازی، به‌روزرسانی و هماهنگ‌سازی منابع برای حفظ، نگاه‌داری و سامان‌دادن وضعیت مخازن انجام می‌شود. با وجود آنکه ویروس کرونا باعث شد که همه کارمندان حضور نداشته باشند اما در ۶ عنوان مخزن کتب چاپی فارسی و عربی ۴۳۰۹۱۶، مخزن کتب لاتین۷۴۸۲۳، مخزن نشریات و پایبندها۸۲۳۱۴، مخزن کتب خطی ۲۸۰۸۱، مخزن تالار ایران‌شناسی و انقلاب ۶۰۲۰۲ و مخزن نسخ خطی ۲۱۹۸۸ رف‌خوانی منابع کتابی انجام شد.

وی افزود: همچنین رف‌خوانی اسناد مجلس ملی در ۱۰۷۰۸ کارتن، اسناد مجلس سنا در ۲۶۳۶ کارتن، استاد مجلس موسسان در ۳۰ کارتن، اسناد اتحادیه بین‌المجالس در ۷۰ کارتن، پرونده نمایندگان مجلس در ۴۸۹ کارتن، اسناد تاریخی و ملی در ۱۲۵۶ کارتن، گزارش‌های دولتی در ۳۰۰۰۰ رکورد، مجلس شورای اسلامی در ۲۰۸۱کارتن و اسناد دیداری و شنیداری در ۱۴۴۷۹۹در کتابخانه مجلس شورای اسلامی انجام شد.

سازماندهی و مرمت اقلام ارزشمند

این کارشناس فرهنگی درباره ساماندهی ۵۰ قلم از اشیا و آثار موزه مجلس شورای اسلامی نیز خبر داد: سازماندهی ۵۰ قلم از اشیا و آثاری که از سال ۹۸ مانده بود و مرمت و آسیب‌شناسی ۴۴ قلم انجام شد که نسبت به سال ۹۸ که ۹ قلم بود، پیشرفت چشم‌گیری محسوب می‌شود.

عباسلو از رونمایی سامانه بازدید مجازی از موزه مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در بخس خدمات موزه‌ای کتابخانه، اتفاقی که به زودی رونمایی می‌شود، بازدید مجازی از موزه مجلس است. به دلیل نزدیکی موزه به ساختمان مجلس، ملاحظات امنیتی خصوصا بعد از حمله گروه داعش در سال ۹۶ برای مراجعان وجود دارد همچنین به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تدبیری که اندیشیده شد این بود که تصاویر را در سامانه به صورت ۳۶۰ درجه نمایش دهیم همچنین با پوشه‌ها و اطلاعاتی که در دسترس مخاطبان است افراد می‌توانند یک تور و بازدید مجازی از موزه داشته باشند.

مدیر روابط عمومی کتابخانه مجلس شورای اسلامی درباره ارایه منابع به صورت دیجیتال عنوان کرد: ما یکی از غتی‌ترین منابع کتب خطی (یعنی بالغ بر ۲۸ هزار جلد) را داریم. برای اینکه این منابع آسان‌تر در دسترس پژوهشگران و اهالی رسانه قرار بگیرد، خصوصا اینکه نسخه اصلی منابع قدیمی را نمی‌توانیم در اختیار افراد قرار دهیم، موضوع دیجیتال‌سازی منابع را در پیش‌گرفتیم. این فرآیند به قوت خود انجام شد و در سال ۹۹ به یک میلیون ۲۰۰ هزار رسید که رشد ۲۱۸۷ درصدی نسبت به سال قبل داشت.

وی ادامه داد: تدبیری که ریاست کتابخانه داشت این بود که از گروه‌های پروژه‌ای و دانشجویی در این امر کمک گرفته شود، درنتیجه حجم زیادی کار در حوزه دیجیتال‌سازی اسنادی با کمک نیروهای جوان انجام شد.

عباسلو درباره توسعه زیرساخت‌های ارایه منابع مخصوصا منابع آنلاین اظهار کرد: با شرکت‌های متعددی صحبت و یکی از بهترین‌ها انتخاب شد و در حال بارگزاری منابع دیجیتال شده روی سامانه هستیم که به زودی این منابع در بستر مناسبی در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. مذاکراتی هم با مجموعه فناوری مجلس، که مشروح مذاکرات مجلس را بارگزاری می‌کنند، داشتیم. در منابع اسنادی ما یکی از مهم‌ترین اسناد، مشروح مذاکرات از مجلس شورای ملی و مجلس سنا تا بعد از انقلاب و مجلس شورای اسلامی ایران است. ما مجالس ملی و سنا را در سایت داشتیم اما مجلس شورای اسلامی در سایت خود مجلس بود، اما طی مذاکرات و تفاهم‌نامه‌هایی که انجام شد به زودی این مذاکرات در بستر مناسب و به‌ضورت یک‌جا در اختیار پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

کتابخانه مجلس در ۶ ماه دوم سال ۹۹ چهل نشست هم‌اندیشی برگزار کرد

او از برگزاری چهل نشست هم‌اندیشی در سال گذشته خبر داد و افزود: کاری که شاید برای اولین‌بار در کتابخانه مجلس انجام شد، پررنگ ‌شدن نقش حمایت علمی از پارلمان بود. کتابخانه‌های مجالس در دیگر کشورها چنین نقشی را دارند که اندیشکده‌ها و گروه‌های علمی مختلف ذیل آن‌ها فعالیت می‌کنند و خدماتی برای نهاد قانون‌گذاری کشور دارند، مانند کتابخانه کنگره ملی امریکا‌ که یکی از بزرگ‌ترین مراکز علمی دنیا هم هست. کتابخانه مجلس در ۶ ماه دوم سال ۹۹ چهل نشست هم‌اندیشی برگزار کرد که بیست‌وسه نشست در قالب «دوشنبه‌های اندیشه» بوده است که هدف آت دعوت از اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و افرادی‌ست که مطالعات راهبردی کلانی در حوزه‌های حاکمیتی خصوصا قانون‌گذاری داشته‌اند. همچنین ۱۰ نشست «دین و حکمرانی» برگزار شد و نخبگان حوزوی که در امور قانون‌گذاری کار کرده‌اند مسائل مهم‌ فقهی و قانونی را ارایه و نقد و بررسی می‌کردند.

وی افزود: مجموعه نشست‌های «هم‌اندیشی پیشرفت» هم‌ انجام شد که مساله آن درآوردن نظام‌ مسایل مناطق محروم بود که پیش از سفرهای استانی محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شدند. در آن جلسات فعالان مردمی، گروه‌های جهادی، سمن‌ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن شهر و استان دعوت می‌شدند و درباره مسایل و مشکلات آن منطقه نقد و بررسی و تبادل نظر می‌شد که در مجموع هفت جلسه برگزار شد.

چاپ کتاب به همت کتابخانه مجلس

مدیر روابط عمومی کتابخانه مجلس شورای اسلامی درباره فعالیت‌های پژوهشی این مجموعه نیز عنوان کرد: شهریار زرشناس به عنوان یک چهره متفکر انقلابی معاونت پژوهش مجموعه ما را برعهده گرفتند. با ورود ایشان نگرش جدیدی در حوزه‌های پارلمانی و خدمات حاکمیت و نهاد قانون‌گذاری شکل گرفت و پژوهش‌های جدید تعریف شد. همچنین شورای پژوهش جدید ما شکل گرفت که هفت جلسه در هفت ماه برگزار کردند و ۱۳ عنوان پژوهشی تصویب کردند. پنج عنوان کتاب هم سال گذشته به چاپ رسید.

عباسلو در پایان درباره اهداف و برناماه‌های ۳ ماه آینده کتابخانه خاطرنشان کرد: تمام شدن پروژه‌هایی که نصفه باقی مانده‌اند، مهم‌ترین برنامه در ۲_۳ ماه آینده است. برخی از این پروژه‌ها چند سال زمان لازم داشت که ما در عرض چند ماه به سرانجام رساندیم و این ساماندهی‌ها یک ‌نقطه جدیدی را در ارایه خدمات کتابخانه مجلس آغاز می‌کند. همچنین نشست‌های هم‌اندیشی ما همچنان ادامه خواهد داشت.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است