کتاب مروری بر آثار صادق تبریزی بالاخره عرضه می‌شود

به گزارش صبا، بهار 1400 با برپایی حراج هنر قرن بیستم و خاورمیانه ساتبیز لندن اتفاقات خوبی را برای هنر ایران رقم زد. این حراج که به دلیل شیوع ویروس کرونا به مدت 10 روز به شکل آنلاین برگزار شد، 30 مارس 2021 با فروش آثار 11 هنرمند ایرانی و هنرمندانی از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به کار خود پایان داد.

در این حراج تابلویی از بهمن محصص با عنوان «فیورلا» Fiorella با بر آورد 100 تا 150 هزار پوند به مبلغ 352 هزار پوند (486 هزار دلار) به عنوان گران قیمت‌ترین اثر این حراج فروخته شد. مجسمه‌ای از همین هنرمند نیز با عنوان «کشتی گیران» با برآورد 45 تا 60 هزار پوند به مبلغ 277 هزار پوند (383 هزار دلار) فروخته شد. در این حراج آثار هنرمندان ایرانی به این شرح فروخته شد منوچهر یکتایی (44100 پوند)، حسین زنده رودی (50400 هزار پوند)، بهجت صدر با 2 اثر (35280 و 12600 پوند)، محسن وزیری مقدم با سه اثر (37800،5670 و 2772 پوند)، شیرین نشاط (6300 پوند) فرهاد مشیری (52920 پوند)، رضا درخشانی با 2 اثر (1890 و 30240 پوند)، رکنی حائری زاده (11970 پوند) و شادی قدیریان با 2 اثر (4032 و 1386 پوند).

اما پرتقاضاترین تابلوی حراج آنلاین ساتبیز در روزهای عرضه آنلاین آثار، تابلویی بدون عنوان از زنده یاد صادق تبریزی بود که 18 بار بید خورد و نهایتا به مبلغ 17,640 پوند (24 هزار دلار) فروخته شد. مهرداد فلاح نقاش و نماینده هنری خانواده تبریزی درباره درخشش هنرمندان ایرانی بخصوص هنرمندان پیشرو مکتب سقاخانه یعنی صادق تبریزی و حسین زنده رودی در حراج آنلاین ساتبیز گفت: ما در این حراج شاهد 2 اثر سقاخانه‌ای بودیم. یک اثر از زنده یاد صادق تبریزی و یک اثر هم از حسین زنده رودی. اثر تبریزی 18 هزار پوند (24 هزار دلار) و اثر زنده رودی 50400 پوند (69 هزار دلار) فروخته شد. البته اثر تبریزی از آثار کوچک او بود (60 در 90 سانتی متر) در حالی که ابعاد اثر زنده رودی 117 در 160 بود. نکته مهم در این میان آن است که هنرمندان سقاخانه مسیر را برای دیگر هنرمندان نو سنت گرا باز کرده‌اند. هنرمندان نو سنت گرا پدیده‌های جدیدی را رقم زده‌اند، هم به لحاظ رشد قیمت و هم به لحاظ ارایه هنرمندان جدید. این مسیر بی شک از سقاخانه‌ای‌ها آغاز شده و کماکان در حال رشد است.

او درباره مشخصه‌ کار تبریزی در حراج نوروزی ساتبیز افزود: اثر بدون عنوانِ این هنرمند از مجموعه سوارهای اوست و در دهه 80 شمسی اجرا شده است. این نقاشی سه سوار را به تصویر می‌کشد و یک مینیاتور مدرن است. این تابلو اثر زیبا و فوق العاده ای از یک مجموعه دار خارج از کشور بود.

به گفته فلاح، اثر تبریزی بالاترین میزان بید را در بین آثار ایرانی با 18 مرتبه داشت و همین حاکی از روند رو به رشدِ مارکت آثار این هنرمند است.

بعد از برپایی حراج‌های اخیر ساتبیز و بونامز و کریستیز قیمت آثار تبریزی در داخل کشور هم بالا رفته است، اتفاقی که در حراج سیزدهم تهران به وقوع پیوست و ما شاهد فروش تابلویی از این هنرمند به مبلغ یک میلیارد و سیصد میلیون تومان بودیم.

نماینده هنری خانواده تبریزی در ادامه با اشاره به این که با توجه به بالا رفتن قیمت آثار این هنرمند ممکن است عده‌ای دست به کار شوند و اقدام به تولید آثار تقلبی کنند، خاطرنشان کرد: خریداران توجه داشته باشند که چنانچه درصدد خرید آثار این هنرمند هستند این کار را از طریق گالری داران و مجموعه داران معتبر انجام دهند. ضمنا بنده به عنوان نماینده معرفی شده از طرف آن هنرمند و تنها کسی که از طرف صادق تبریزی صلاحیتش برای کارشناسی آثار تایید شده، بابت ارایه گواهی اصالت اثر از خریداران محترم هیچ وجهی دریافت نمی‌کنم.

فلاح در پایان از انتشار کتاب مرور آثار زنده یاد تبریزی خبر داد و عنوان کرد: کتاب مروری بر آثار صادق تبریزی در واقع کتابی ادیشن دار است که در زمان حیات زنده یاد تبریزی منتشر شد ولی به دلیل فراهم نبودن شرایط عرضه آن تا به امروز به تعویق افتاده بود. زنده یاد تبریزی در زمان حیات خود شخصا تصاویر این کتاب ادیشن دار را انتخاب و آن‌ها را امضا کرد. حتی در نشست خبری‌ای که پاییز 96 پیش از عزیمت به انگلستان برگزار کرد درباره آن صحبت کرد. ناشر این کتاب مازیار مصوّر رحمانی است. این کتاب آثاری از دوره‌های مختلف کاری صادق تبریزی همچون ریتم و خط، نقاشی روی پوست، کالیگرافی، طراحی و مینیاتورهای مدرن را در بر می‌گیرد.

صادق تبریزی دانش‌آموخته هنرکده هنرهای تزیینی و یکی از هنرمندان تاثیرگذار در جنبش سقاخانه بود. با آغاز دهه ۱۳۵۰ سبک کاری تبریزی تثبیت شد و او با اغراق در ابعاد آدم‌ها و جانوران، برخلاف مینیاتورهای ظریف نسخه‌های مصور کهن، به روایتی تازه از هم‌نشینی خط و رنگ در گستره بوم و نوآوری در نقاشی رسید و همین امر او را از خیل نقاشان نگارگر سنتی هم‌عصرش جدا کرد.

صادق تبریزی پاییز سال 96 در سن 79 سالگی در لندن بدرود حیات گفت.

انتهای پیام/