پنج نامزد نهایی چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی شدند/ تشریح دو رویداد دیگر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۵

پنج نامزد نهایی چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی شدند/ تشریح دو رویداد دیگر

در نشستی خبری پنج نامزد نهایی چهره هنر انقلاب اسلامی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نشست خبری «هفته هنر انقلاب اسلامی» دوشنبه ۱۶ فروردین با حضور مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه بین‌المللی فلسطین تنها نیست، سید مرتضی دارابی دبیر هنرواره ملی روایت جهاد، در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

اعلام نام پنج نامزد نهایی چهره هنر انقلاب اسلامی

معلمی با بیان اینکه امسال ششمین سالی است که به معرفی هنرمندان انقلاب اسلامی سال می‌پردازیم، گفت: در طول سال آکادمی ما که مجموعه‌ای از کارشناسان و پیشکسوتان این حوزه هستند روی آثار و فعالیت‌های تولیدی نظارت می‌کنند و آثاری را که بیشتر دیده شده، محبوب بوده یا جریان‌سازی کرده و جنبه آموزشی داشته است به نظرسنجی بین اعضا می‌گذارند.

او با اعلام نام ۱۴ نامزد اعلام شده، پنج نامزد نهایی را معرفی کرد: انقلاب برای ما فقط انقلاب ۵۷ نیست بلکه هنرمند باید با دغدغه و مسایل روز آشنا باشد و واکنش نشان دهد. محمدرضا دوست محمدی، جلیل سامان، افشین علا، وحید یامین پور و علی محمد مودب نامزدهای نهایی اعلام شدند و قرار است نفر نهایی در اختتامیه این مراسم در ۲۳ فروردین معرفی شود.

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه امسال به دلیل شیوع ویروی کرونا با شرایط سختی به انتخاب این چهره‌ها رسیده اند، عنوان کرد: سال گذشته، سال سختی برای هنرمندان بود زیرا مهم‌ترین فضاها برای عرضه آثار مانند سینما، کنسرت و گالری‌ها تعطیل بودند. اما دستاوردی که برای ما داشت این بود که توجه هنرمند به رسانه‌های جدید بیشتر جلب شد و ارائه آثار فقط به فضاهای فیزیکی و سنتی محدود نبود. تولیدات مرتبط با موضوع کرونا، آثار هنری مربوط به سالگرد شهید قاسم سلیمانی و محرم سال ۹۹ از جمله آثاری بود که به آن توجه شد.

وی افزود: در سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت تجمعات نتوانستیم چهره هنر سال انقلاب اسلامی را معرفی کنیم و در افتتاحیه این جشنواره به معرفی چهره سال ۹۸ می‌پردازیم.

حضور ۶۶ کشور در مسابقه «فلسطین تنها نیست»

در ادامه نشست شجاعی طباطبایی درباره مسابقه «فلسطین تنها نیست» که در سه حوزه کارتون، کاریکاتور و پوستر برگزار می‌شود، توضیح داد: ابتدا فراخوان این مسابقه در آذر ماه سال گذشته اعلام شده بود. بعد از صحبت‌های رییس جمهوری فرانسه مبنی بر حمایت از کاریکاتوریست‌هایی که به پیامبر اسلام توهین کردند، مقام معظم رهبری فرمودند که مساله اصلی، سازش کشورهای عربی با رژیم اسراییل است و به همین دلیل ما روی این موضوع متمرکز شدیم.

این کاریکاتوریست اعلام کرد: تیم داوری ما متشکل از دو تیم داخلی و خارجی است. چهار داور از کشورهای مالزی، ایتالیا، لهستان و برزیل حضور دارند و داوران داخلی ما عبارتند از محمد خزایی، عباس ناصری، سعید صادقی، مسعود ضیایی و خودم.

وی افزود: ۶۹۰ نفر در این مسابقه شرکت و بیش از ۳۰۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد. همچنین حضور هنرمندانی از ۶۶ کشور به این مسابقه نشان از اهمیت و اعتبار این جشنواره است. در کل ۴۵۶ اثر روی سایت بارگذاری شده است که به زودی به شکل کاتالوگ ارایه می‌شوند.

سید مرتضی دارابی نیز درباره ایده برگزاری هنرواره ملی جهاد اظهار کرد: بنای این اتفاق از صحبت‌های رهبر انقلاب در دیدار با کادر درمانی شکل گرفت که فرمودند ای‌کاش کسانی بودند همانند شهید مرتضی آوینی که از خودگذشتگی‌های کادر درمان در دوران کرونا را روایت می‌کردند.

وی در پایان توضیح داد: قرار شد در این هنرواره در بخش‌های تجسمی، ادبیات، موسیقی و هنرهای تصویری مبارزه و مقابله با ویروس کرونا را از زبان هنر روایت کنیم. همچنین در حوزه رسانه در بخش گزارش‌های خبری مکتوب و تصویری هم آثاری وجود دارد. در مجموع ۵۵۴۰ اثر دریافت کردیم که با همکاری وزارت آموزش و پرورش آثار بخش دانش‌آموزی هم به آن اضافه شد. اختتامیه و اعلام افراد برتر این هنرواره ۲۱ فروردین در تالار اندیشه حوزه هنری خواهد بود.

هر ساله، هفته سوم فروردین ماه همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی (۱۹ فروردین) که به عنوان «هفته هنر انقلاب» نامگذاری شده است که در این ایام طی مراسمی چهره سال هنر انقلاب معرفی می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است