شاید ژانر کُمدی سینما را از وضعیت امروزش نجات دهد/ ثبت انجمن در وزارت کار | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۰
ایمان کرمیان در گفتگو با صبا:

شاید ژانر کُمدی سینما را از وضعیت امروزش نجات دهد/ ثبت انجمن در وزارت کار

رییس انجمن جلوه های ویژه میدانی سینما اعلام کرد که این انجمن سال گذشته در وزارت کار ثبت شده است.

ایمان کرمیان رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره فعالیت‌های انجمن طی سال گذشته گفت: سال گذشته دوره‌ جلوه‌های ویژه‌ای را با همکاری سپاه پاسداران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما در وزارت دفاع برگزار کردیم که بانی آن هم وزارت دفاع بود. در این دوره چند تن از همکاران من گواهی‌نامه رسمی دریافت کردند. همچنین طی جلساتی که با اعضا داشتیم، تصمیم بر این شد که در راستای سیاست‌های خانه سینما و دیگر صنوف، انجمن را در وزارت کار ثبت کنیم.

این طراح جلوه های ویژه اضافه کرد: همچنین انجمن در سال گذشته به بعضی از دوستان عضو که دچار بیماری شده بودند، چه از نظر کرونا و چه دیگر بیماری‌ها، باتوجه به منابع و توانی که در اختیار داشته است، کمک کرده و مشکلات‌شان را برطرف کرده است.

طراح جلوه‌های ویژه میدانی فیلم «آتابای» در پاسخ به اینکه باتوجه به کاهش تولیدات در سال گذشته، وضعیت کاری انجمن به چه صورت بوده است، اظهار کرد: معمولا سینما آدم‌ها را انتخاب می‌کند. ما نزدیک به ۶۰ نفر عضو داریم و یک سری از اعضای ما چند سالی‌ست که بیکارند و نمی‌شود آن را تقصیر سینما یا فرد خاصی بیندازیم ولی سال بدی برای کار در حوزه جلوه‌های ویژه نبود. تعدادی که مشغول به کار بودند کارهایشان را انجام دادند ولی در کل به نظر من، در انجمن باید بازنگری‌ای انجام دهیم تا تعداد بیشتری از همکاران‌مان سر کار باشند.

وی افزود: البته این موضوع به وضعیت سینما بستگی دارد چون سینما کاری فصلی‌ست و آدم‌ها نیز به همین نسبت فصلی انتخاب می‌شوند، حال ما اگر بتوانیم این مساله را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که اعضا اکثرا سر کار باشند، کار مفیدی برای انجمن انجام داده‌ایم. البته باید گفت دو سه سالی است به دنبال راهکار این مساله هستیم ولی متاسفانه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. البته به همین نسبت اعضا نیز باید خود را ارتقا دهند.

اطمینان به جلوه‌های ویژه خیلی زیاد شده است

کرمیان درباره اطمینان به جلوه‌های ویژه در فیلم ها و سریال ها خاطرنشان کرد: اطمینان به جلوه‌های ویژه خیلی زیاد شده است، خیلی از نویسنده‌ها این قسمت را هم در فیلمنامه می‌نویسند. مدتی دوستان به جلوه‌های ویژه بصری روی آورده بودند ولی الان نویسنده‌ها می‌نویسند و کارگردانان هم می‌خواهند جلوه های ویژه میداین اجرا شود، پس ما هم باید خود را ارتقا دهیم تا همه چیز خوب پیش برود.

طراح جلوه‌های ویژه میدانی «خورشید» درباره اهداف سال آینده انجمن توضیح داد: به علت تعطیلات عید و شیوع ویروس کرونا، هنوز موفق به برگزاری جلسه شورای صنفی انجمن نشده‌ایم که سیاست‌های پیش رو را تبیین کنیم.

کرمیان درباره عضوگیری در انجمن خاطرنشان کرد: جلوه‌های ویژه میدانی رشته سختی‌ست و هر کسی دوست ندارد به این حوزه وارد شود. کار ما فرای صنوف دیگر است و به راحتی نمی‌توانیم هر کسی را به عضویت انجمن درآوریم. در اساسنامه ما اینگونه ذکر شده که یک نفر باید چند سالی دستیاری کند و بعد از آن عضو موقت و دائم کنیم. پروسه سختی‌ست و جوانان امروزی کمی راحت‌طلب هستند و دوست دارند سریع به نقطه‌های دیگر برسند که البته هیچ اشکالی ندارد ولی این مساله کمی در انجمن ما سخت است و باید برای آن زحمت کشیده و آب‌دیده شوی.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کارهایی که طراحی جلوه‌های ویژه آن را برعهده دارد، گفت: درحال حاضر مشغول کار در سریال «شهید باکری» به کارگردانی هادی حجازی‌فر هستم. سریال «گیلدخت»، «حرفه‌ای» و «خاتون» را نیز در دست دارم. چند کاری هم پیشنهاد داشتم که هنوز جواب قطعی نداده‌ام.

دارنده سیمرغ جشنواره فیلم فجر افزود: امیدوارم سال جدید سال خوبی برای همه همکاران و همه عزیزان هم‌وطن باشد و این مریضی کرونا ریشه‌کن شود تا بتوانیم به شریاط عادی زندگی برگردیم.

شرایط مناسبی برای دیدن فیلم‌ها در سینما وجود ندارد

کرمیان در ادامه درباره پخش فیلم سینمایی «تک‌ تیرانداز» که به وسیله طراحی جلوه‌های ویژه میدانی آن در سی و نهمین جشنواره ملی فیل فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین شده بود و «یدو» بهترین فیلم جشنواره، در تلویزیون تصریح کرد: از بابتی خوشحال بودم که کارم زودتر دیده شد اما دیدن فیلم‌ها روی پرده سینما لذت دیگری دارد. به هر حال سیاست تهیه‌کننده‌ها این بود که فیلم در این ایام دون اکران عمومی به تلویزیون بیاید و مردم و دوستان و همکاران نیز از کارها خیلی راضی بودند.

طراح جلوه‌های ویژه میدانی «مغزهای کوچک زنگ زده» ادامه داد: اگر رویه درستی پیش گرفته شود و فیلم‌ها را نسوزانیم، پخش در تلویزیون خیلی هم بد نیست. شاید اگر این فیلم‌ها در سینما پخش می‌شد، تعداد محدودی کار من و همکاران من را می‌دیدند ولی در تلویزیون مردم بیشتری کارها را می بینند. باید برای آن سیاست و برنامه‌ریزی درستی شود تا فیلم‌سوزی صورت نگیرد. الان که مردم به دلایل مختلف اعم از گرانی بلیت، مریضی کرونا و وقت خود، از سینما دور شده‌اند پس شاید دیدن این نوع فیلم‌های دفاع مقدسی مثل «تک تیرانداز» و «یدو» در تلویزیون موفق‌تر باشد. مساله عمده این است که شما برای ساخت فیلمی زحمت می‌کشی ولی دیده نمی‌شود، چه برای این نوع فیلم‌ها و چه فیلم‌های کمدی یا اجتماعی.

وی درباره ایجاد زمینه مناسب برای فیلمسازی در سینما بیان کرد: جوان‌های فعال و کاربلدی داریم که وارد عرصه فیلمسازی شده‌اند، باید به آن‌ها کمک کنیم و فضای مناسبی طراحی کنیم تا مردم برای دیدن فیلم‌های‌شان به سینما بیایند. اگر توجه داشته باشید ساخت سریال‌های نمایش خانگی بسیار زیاد شده و دلیل این موضوع این است که زمینه مناسبی در آن حوزه طراحی شده است و پول بهتری را هم در اختیار فیلمساز قرار می‌دهند. مثلا سریال «قورباغه» را درنظر بگیرید که در صدر فیلم‌های نمایش خانگی قرار دارد اگر آن را در سینما می‌ساختیم قطعا اینگونه دیده نمی‌شد و در این حد فروش نداشت.

رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی سینما افزود: هومن سیدی کارگردان سریال «قورباغه»، فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» را برای سینما می‌سازد که فیلم خوش‌ساخت و خوبی‌ست اما آنگونه که باید و شاید در سینما دیده نمی‌شود. همانطور که می‌بینید فرصت و زمینه مناسبی برای دیده شدن، فروش و واکنش مردم در سینما وجود ندارد و وقتی زمینه فراهم نیست کم کم فروش فیلم ها، تعداد بیننده‌ها و… پایین می‌آید.

مردم دوست دارند فیلم شاد ببینند

طراح جلوه‌های ویژه میدانی «ویلایی‌ها» درباره اکران نوروز بیان کرد: اکران نوروز یکی از بهترین اکران‌هاست ولی می بینیم اکران نوروز امسال شکست می خورد. مگر فیلم‌های بدی در این بازه زمانی روی پرده رفته‌اند؟ پس چرا کفه فروش آن‌ها اینگونه پایین مانده است؟ زیرا سیاستی که برای آن گذاشته شده است، سیاست غلطی‌ست. انتخاب فیلم‌ها برای اکران غلط است و مردم نیز انتخاب‌های محدودی برای دیدن فیلم‌ها دارند. برای مثال وقتی فیلم «خورشید» را در کنار یک فیلم کمدی قرار می‌دهیم که برای گیشه هم ساخته شده، معلوم است که فیلم کمدی بیشتر فروش می‌کند. مردم برای دیدن فیلم در سینما، فیلمی را انتخاب می‌کنند که ساعتی آن‌ها را بخنداند.

وی در پایان تاکید کرد: نظر من این است که اگر فیلم‌ها را در زمان مناسب خود اکران کنیم، به اندازه کافی دیده می‌شوند. در ایام عید از ۱۰۰ نفر، ۱۰ نفر فیلم جنگی و اجتماعی می‌بینند و بیشتر افراد دوست دارند فیلم شاد ببینند پس باید فضا را فراهم کنیم تا مردم ژانرهای مورد پسندشان را ببینند.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است